Skolavslutning anno 1980

27020-34
Idag slutar de flesta unga skolan. En efterlängtad dag, och i de flestas fall början på något nytt.
När vi slutade 9:a bestämde vi att festa rejält på morgonen innan betygsutdelningen. Något som det var tradition av tidigare årskullar. (Som en parantes var det endast jag och Järnberg, som f.ö. gick i en paralellklass, som var de enda som festade innan skolan. Järnberg var väl av "de tuffare" killarna, själv tillhörde jag inte den falangen. Å andra sidan spelade jag och Järnberg musik tillsammans)
Det bestämdes att vi skulle ses vid Åsanlandsbadet kl 05. Kamrat Järnberg, Jonas och Palin (som bara slutade åttan) skulle åka tillsammans. Själv skulle jag plocka upp Lasse på vägen.
I Arla morgonstund smög jag mig upp så mor och far inte skulle höra mig.
Tjugo minuter över fyra satt jag på cykeln.
Björkliden nästa.
Där väntade jag i 15-20 minuter innan jag förstod att Lasse (som också "bara" slutade åttan) inte skulle dyka upp, då han zzzzzzzzznarkade så gott.

Vi Åsanlandsbadet väntade de andra på mig. Och på musiken.
Jag hade nämligen en liten batteridriven bandspelare med mig.
Så medan solen steg upp över Rådasjön, drack vi bult och skrålade med i ovanstående singel.
Pappas pojkar av och med Göteborg Sound.
En låt alltid lika aktuell, för nog ska man veta var på samhällsstegen man står.
"Grabben han föddes med en silversked i sin trut."

Punktipset hittar du ovan omslag samt massor av andra högupplöste dito.

Kommentarer
Postat av: Elon

Rådasjön! Där har jag också festat många gånger. Fast det är nog inte samma eftersom "min" Rådasjö ligger mellan Mölndal och Mölnlycke. Men din betraktelse väcker 15 år gamla minnen till liv...

2006-06-13 @ 08:39:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback