Pihlis 21år senare

27020-25

Såg på reprisen av Virtanen mest för att se vilka plattor som Lars Ohly hade med sig.
Det fanns förutom Ohly en annan gäst Pihlis.
Efter en stund förstod jag att det var Anders Pihlgren, kusin med Docent Död Pihlgrenarna..
Jag träffade denna Pihlis för lite drygt 20 år sedan. Då hade han gelatin i håret och det såg ut som blont vajade sjögräs.
Anledningen att jag träffade denne Pihlis var att arbetskamrat Henrik Jacobsson spelade trummor i Pihlis Lidköpingsbaserade band, som jag tyvärr har jag glömt namnet på.
Nåväl, Henrik var i behov av en bättre begagnad trävirvelkagge och Ola Philgren hade en till salu, så vi bilade upp till Stockholm en tidig lördagsmorgon i min fina röda Volvo 142:a.
Där ägnade vi sedan dagen och kvällen att dricka alkohol tillsammans med en av de andra i bandet och förgäves letande efter en klubb där b.la Cornflake Zoo skulle spela..
På söndagen åkte ut till det Pihlgrenska hemmet i Märsta, och ”Märsta Station” av Hansa Band spelade oavbrutet i huvudet på mig. Ola var en trevlig prick och jag undrar om det inte var Baby Snakes han lirade med???
Efter affären åkte vi in till sergelstorg och mötte upp Joppe och Anders på Wimpys, den sistnämde med sitt ”sjögräshår”.
Bilfärden hem ägnades åt musikaliska diskussioner där vi alla var eniga om hur bra Ramones var men hur vidrigt Pihlis tyckte det var med metal.
Å andra sidan blev han ännu mer uppeldad när det visade sig att kamrat Henrik gillade Venom.
”Du kan inte mena att du tycker det här är bra?!?”

Jag vet inte hur länge bandet fortsatte, men deras största stund var antagligen som förband till Dansdepartementet. Och jag vill minnas att jag tyckte de lät rätt bra på en liveinspelning som Henrik lät mig lyssna på. Men någon platta blev det inte då.
Och nu 21 år senare skivdebuterar alltså Pihlis.. och det lät inte så dumt faktiskt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback