Klart vi måste följa ministrarnas exempel

Den alltid så insiktsfulla och träffsäkra kolumnisten Lena Sundström skrev före valet en vass krönika som med den senaste tidens händelser nu ter sig lite som en profetsia. Eller kanske en uppmaning.

Om borgarna vinner valet, får jag börja bryta mot lagen då?
Och då menar jag inte att jag skall börja dra strumpbyxor över huvudet och råna banker eller klubba ner pensionärer på min lediga tid. Jag pratar om alla de här borgerliga väljarna som har gjort det till någon slags ovana att ge sig själva något slags carte blanche så länge vi har en socialdemokratisk regering.
Som den här juristen i den feta villan i den glassiga förorten i Stockholm som hyrde ut en pytteliten skrubb till en polare för ockerhyran åttatusen spänn i månaden. En respektabel man i den övre medelåldern som har en hel fastighet med smålägenheter inne i Stockholm som han hyr ut till fattiga studenter som behöver tak över huvudet, samtidigt som han försvarar sin lilla sidobusiness för sig själv med argumentet - "det är faktiskt inte jag som har röstat fram det här jävla systemet."
  Nähä. Eller vad säger man?
  Ja-men-då-så!”

Alla de här borgerliga väljarna som har slutat att se sig själva som en del av det övriga samhället genom åren, och som aldrig verkar ha hajat varför de överhuvudtaget skall behöva ta mer ansvar än de har lust med.
  Det är väl därför som jag sitter här och undrar.
  Allt det här snacket om de här "ansvarslösa bidragstagarna" som det socialdemokratiska styret skall ha skapat genom åren. Hur är det egentligen med glidartyperna bland de borgerliga väljarna? Skulle en borgerlig valseger innebära att alla de här lallarna plötsligt förvandlas till laglydiga, ansvarstagande samhällsmedborgare som plötsligt inser att de onekligen "har varit med och röstat fram det här jävla systemet".



Tja, vad ska man säga. Det är uppenbart att inte bara de borgerliga väljarna utan också borgerliga politiker vägrade följa lagen eftersom de inte var för systemet som sossarna skapat.
Min uppmaning blir att de som inte röstat på den sittande regeringen ska helt sonika strunta i de lagar som läggs fram av alliansen.
För om inte galoscherna passade det välbärgade överklasspatrasket så ska väl inte arbetarklassen behöva (bildligt) ta skit, trampas ner och förväntas stå där bockande med mössan i hand när de nu äntligen får chansen att torka överklassträck för 25 kronor i timmen.

Så var inte sämre än de politiska förebilderna kör på med överklassens frifräsarfasoner och hävda att det du gör ett politisk ställningstagande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback