90-talsnostalgi på YouTube

Inte nog med att jag blev sugen på 90-talsindie när jag såg Linda Skugge i Luuks videoprogram. Numer har jag en blogg som är lika poppis som fru Skugges... nåväl, kanske inte riktigt... men häromdagen hade jag drygt 200 besök vilket för är mig en svindlande siffra.
Hur som helst här är några av mina favoriter från 90-talet, en del kan kanske betecknas som indie, andra som alernativ rock. Bra låtar är det hur som helst.

These Animal Men - This is the Sound of Youth Stenhårt NME-hypade TAM i sin finaste och bästa WHO-stund. Jag hade glömt bort hur jävla bra This is the sound of youth är!?!? Helt enorm! 
27020-513

S*M*A*S*H - Shame
S*M*A*S*H var precis som polarna i TAM stora hos NME. Där TAM såg coolt modsiga ut, var istället S*M*A*S*H fräckt punkiga i samma stil som Manic Street Preachers. Tyvärr visade det sig att MSP var betydligt bättre låtsnickrare,  S*M*A*S*H däremot lyckades i mina öron aldrig leva upp till hypen. Shame är dock både en bra låt och fräck video.
27020-512


Birdland - Im gonna shoot you down
De blonderade moptopparna i Birdland upptäckte jag genom radioprogrammet Bommen. Aldman var alltid pålitlig med att spela nya bra brittiska singlar. Passa på att kolla in de andra videorna med Birdland.
27020-507

Lush - Ladykillers
Alla indiepojkars våtaste dröm och sötaste frontkvinna Miki och Lush. Bommenfavoriter som det var svårt att värja sig för. Efterhängsna melodier och snygg lite nochalant sång från Miki. Ladykillers är fortfarande lika bra som när det begav sig. Lyssna bara till handklappet.
27020-509

Mega City 4 - Stop
MC4 var ett 90-talsband som definitivt hade förtjänat en större publik. Men, å andra sidan får publiken skylla sig själv när de istället valde tråkiga Oasis. Jag valde i alla fall MC4.
27020-510

The Candy Skins - Submarine Song
120 Minuter på MTV var tillsammans med Headbangers Ball programmen som man slaviskt kollade in. Ibland dök det upp band som man direkt blev helt såld på - Candy Skins var ett av dessa. Submarine song är en skitfin poplåt med läckra gitarrer.
27020-508

The Auteurs - Showgirl
Antagligen var det Aldman som sålde in The Auteurs till mig. Showgirl var en låt som jag spisade så starkt att jag passade på att kolla upp dem på Roskilde en småseg söndagseftermiddag.
27020-506

Teenage Fanclub - What You Do To Me
Bäst, bäst, bäst. Oashit...pytt!
Deras Roskildespelning gav kamrat Mats sin starkaste religiösa upplevelse. Längst fram i Gröna tältet... fy satan jag blir alldeles svett av minnet. Dröninga gitarrer som larmade hysteriskt och allt i en så underbart vacker inramning av popharmonier att ölet fick smak av sockervadd.
Oförglömligt!
27020-514

The Posies - Dream All Day
Tja, vad ska man säga om The Posies som inte är sagt? POP i sin allra ädlaste form och Dream all day är så jävla bra att man blir glad i hela huvudet.
27020-511

Kommentarer
Postat av: Jonte

Coolt, trodde jag var själv om att gilla Mega City 4 i detta land :)

2007-12-10 @ 10:39:26
Postat av: pecka

ha vi spelade förband till Mega City four i Gävle, men härligt att se Luke Haines, älskar allt han gör

2007-12-10 @ 20:22:32
Postat av: Sånger från nedre botten

Jag har en utmaning/uppmaning till dig hos mig; gör en årsbästalista. Läs mer hemma hos mig.

Lycka till!

Postat av: auge

mc4 är bland det bättre jag har sett live, det var ngt år i hultsfred på teaterscenen

2007-12-11 @ 09:46:17
URL: http://www.hollywoodindians.se
Postat av: Micke P

Fan vi har nästan exakt samma 90-tals preferenser! Vid närmare eftertanke är det kanske inte så konstigt då jag misstänker att vi har ungefär samma grund att stå på ;-)
Nu ska jag dra hem och lyssna på Birdland och Mega City 4

2007-12-19 @ 12:44:20
URL: http://www.myspace.com/23till

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback