I like school

För närvarande befinner jag mig på VFU i Torsby. För er som inte vet är det i norra värmland.
Bussen tar mig från Hagfors 06.50 och återlämnar mig 17.30. Så med andra ord är det en lång arbetsdag.
Jag har min VFU på en högstadieskola och de flesta har inte något gott att säga om högstadiet. Själv tycker jag det är finfint, det slår vilken sur dag som helst på det oerhört fjantiga Universitetet. Här är det raka puckar rätt in i verkligheten. Och jag älskar varje minut av arbetsdagen.

Jämfört med andra arbetsmiljöer jag vistats i är det nästan lika högljutt som i stålverket. Stressigt som på SAABs löpande band och ett pendlingsavstånd som slår EDC. Men likväl känner jag att detta är mitt yrke, min plats. Eleverna är underbara. En del har det inte så lätt medans andra är oerhörda begåvningar  de är både charmiga och trevliga. Jag har inte kallats gubbjävel en endaste gång än ;o)

Tredje dagen och jag har redan avverkat en eftermiddag med vik. Suveränt. Jag är trött men lyckligt. Om några timmar, närmare bestämt 22.00 möter jag grabben med pulverpåsen och nästan 8 timmar senare sprätter jag upp med vetskapen om att detta blir ännu en givande dag. Så jag hoppas naturligtvis att de ska fortlöpa så ända till Påsk. Och i förlängingen ända till pensionen. Tänk snart är jag en riktig lärare!


Kommentarer
Postat av: morry

vad skönt med (blivande) lärare som har den inställningen! =)

Postat av: Senap

Det tycker jag med. Hoppas du pallar trycket. Har en kompis som utbildade sej till lärare för några år sedan men det dröjde inte länge förrän han drog tebax till Volvo. Själv sökte jag till lärarhögskolan för ett tiotal år sedan, min tanke var att bli lärare på Restaurangskolan men fick nobben. Så jag får slita vidare som köksmästare...
Och Jocke, hoppas grabben med pulverpåsen är John Blund och inte någon lokal langare eller nån schysst elev du lärt känna? :-)

2007-02-14 @ 19:17:08
Postat av: Danne - Rascar Capac

Jag är lärare på mellanstadiet och det är skitkul.
"Mannen med pulverpåsen", brukar han inte synas på plattan i sthlm?

2007-02-14 @ 20:50:15
URL: http://www.stage.fm/rascarcapac
Postat av: F Punk

Senap: det kan nog bli tufft i skolan. Men då gäller det att ha sin MP3-spelare laddad med lite hårda låtar att rensa ut skiten med. Just nu är det Gbg Punx (båda kassetterna) Gorgoroth, Towers of London, Damned, Misfits, Wax, Adverts, The Haunted och Steve Earle bland annat... kör lite mellan lektionerna så jag hittar formen ;o)

2007-02-14 @ 21:42:37
Postat av: pecka

det är bra kämpa på, tyvärr är det ganska dåligt betalt men det är oftast ett kul jobb

2007-02-15 @ 19:05:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback