Näjj hejja...!

27020-210

När man för en utsocknes berättar att man är Värmlänning, då tror de per automatik att man låter som Bengt Alsterlind och att den värmländska dialekten är homogen. Inget kan vara mer felaktigt. Det vore som att påstå att alla Dalmasar låter likt Gunde eller att alla skåningar talar Malmöitiska.

Ett bra och roligt exempel på diversiteten i Värmlands språkfauna var när TV-programmet ”Värsta språket” besökte Ekshärad ca 3 mil norr om Hagfors. Den dialekt som pratas i Ekshärad skiljer sig markant från Hagforsdialekten och var enligt programmet en av Sveriges absolut ”konstigaste” dialekter. Säga va man vill om ”Exäringer”, men inte pratar de värst konstigt. Vi har som sagt vår egen speciella dialekt.

När någon vill veta hur Hagforsdialekten låter brukar jag använda mig av två exempel. Huuun sprang övver bôgen mää rôglimpa i muun. (Hunden sprag över bågen, det vill säga den lokala bron i Hagfors, med råglimpan i munnen. Samt: Vassärrämärrä? Hur är det med dig?
Det sista och många andra fina exempel på vår dialekt finns nu på en speciell hemsida. Hagförs.se där man kan lära sig allehandla Hagforsuttryck och lyssna till dessa i form av ljudklipp. För en inföding som jag är det otroligt skoj. Och för sambon som bott här ett år är det minst lika lustigt.

Jag hävdade med största övertygelse när jag hörde att Ulf Malmros skulle göra en gagsterfilm på värmländska att han borde definitivt ha en ”Hagforstorped” modell rysk men med Hagforsdialet,  i filmen. Lyssna bara på Hachatt och Dängôr så hittar ni det karga, hårda i vår dialekt. Att Ulf kunde missa ett sådant tillfälle är som vi sägar Anskrämmligt å hacatt.

Så passa på nu att vidga din ”hörförståelse”. Mitt förslag är att du utmanar dina kompisar på att gissa vad som sägs. Ni kan turas om att tävla mot varandra. Sidan kommer med all sannolikhet att växa nu när den fått en hel del mediaexponering och det innebär att snaat talôr all tåcken sôm vi jöör i Hagfôrs...Nôôr!

HAGFÖRS.SE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback