Picassos Barn - Punken i Kristinehamn

27020-225

I sommar är det 30 år sedan Sex Pistols besökte Sverige och dess småstäder bland annat Kristinehamn, något som gjorde ett starkt intryck på Lusaskens unga vilka sedan var med och skapade den punkvåg som runt 79-80 svepte in och översvämmade staden vid Vänerns rand.

Med hjälp från Linda (Arabens Anus bl.a.) och Uffe Hedlund (Skäms, Kuddkrig mfl) har jag nu sammanställt punken i Kristinehamn 1977-84 ca. Hade jag själv bott i Kristinehamn kan ni vara säkra på att jag försökt fixa någon form av "Jubileumsutställning" med vidhängande punkgala. Något som borde tilltala både de unga och för den äldre punk- och kultureliten. Nu är det inte så. Men ta gärna detta som en uppmaning och GÖR-DET-SJÄLV!

Ni andra som bara är nyfikna på Kristinehamns alla punkband susa nu iväg till PUNKTJAFS för att läsa mer.

Kommentarer
Postat av: Josef

Finns det några spår efter nån liknande Punk-våg i Hagfors?

2007-02-24 @ 20:15:23
Postat av: Farbror Punk

Josef: Höhö punk-våg i Hagfors. Här??? Nej sån jävla skit kunde man inte lyssna på fick jag höra. Å andra sidan när London Calling kom och klockan visade 1980 gick det plötsligt bra att lyssna på The Clash.
Ok, jag är lite taskig för det fanns några äldre killar (som jag inte umgicks med) bland annat Uffe Johansson (Musikläraren) som gillade punk redan 1977. Men punkband. Nix. Inte förrän Napalm 1982.

2007-02-27 @ 19:37:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback