Punken i Kristinehamn

Samma sak som med Gävle. Försöker sammanställa Kristinehamns värsta och bästa punkband från Dirty Rats till Avskum.
Adrian Cuba
The Afghans
Allegori 2000
Arabens Anus
Avskum
The Bastards
D.D.T
Dead Corruption
Dirty Rats / Dynamit i Röven
Dropptortyr
Erektion
GAZ
Gettots Barn
Kuddkrig
Kukrunk
Louis Armstrong Big Band (Real cotton dogs)
Missfall
Moder Svea
(nytillkommna)
SEG
Skäms
Slaskfittorna
PPC (Prins Philips Cellstoff)
Trilogi
U.P.A
Har jag missat nåt vill jag att ni hör av er.

Kommentarer
Postat av: Heinz

Det är för få band som heter Dynamit i Röven.

2007-02-07 @ 11:01:52
Postat av: Beth

...jag får en känsla av att man tävlade mer om att ha det äckligaste gruppnamnet i Kristinehamn än man gjorde i Gävle..? I vilket fall leder de hittills...och fantasi hade de i alla fall.

Postat av: "Linda"

Snarare var det nog så att bandnamnet inte alls stod i centrum. Inte alltid musiken heller. Däremot var det en evig tävling om den hårdaste fyllan. Bakom varje förstärkare stod en mäsk-dunk och jäste. Dessvärre hann det sällan jäsa klart. Vilket i förlängningen kan vara en rimlig förklaring till alla dessa bandnamn från Kristinehamn.

2007-02-07 @ 14:45:17
Postat av: Beth

Haha! Det var en spännande (och intressant) förklaring! Men du...kan det vara så att de lät det jäsa klart i Gävle då...så att hjärnan inte kom till det stadiet av skapande?

2007-02-07 @ 15:02:32
URL: http://www.bethhansson.se
Postat av: "Linda"

*Garvar* Det är en fullt rimlig förklaring. I Gävle kom de väl aldrig så långt som till apstadiet. Det kräver nämligen sin dunk för att nå dit.

2007-02-07 @ 15:23:01
Postat av: pecka

hallå, vi drack bara Beyaz i Gävle

2007-02-07 @ 17:01:11
Postat av: Senap

Men det är inte i varje stad det skrivs någon liknande hit som "Hon ville bara ha kuk". Slaskfittornas triumfkort spelades friskt på för- och efterfester samt som livecover med mitt gamla band Tornado Babies. Och samma med "Södertull". Sanna kulturskatter!! Betyder att vi i Götet var mottagliga för poesi fast vi drack Val De Loire, nåt syntetiskt vinsubstitut gjord på ren citronsyra.

2007-02-07 @ 19:03:06
Postat av: Beth

Själv drack jag mig berusad på kall glögg i tonåren. Men jag var ju inte punkare...å ingen poesi blev det heller.

2007-02-07 @ 19:41:39
URL: http://www.myspace.com/bethhansson
Postat av: Gunna4r

Faan va tröttsamt att lyssna på en massa gubbar som snackar fylla och sexistisk jävla dynga...hoppas att punken står för något annat i dag.....

2007-02-14 @ 12:54:37
Postat av: Senap

Ja, visst är det... När den här trötte gubbjäveln har besökt Augustibullret de senaste 3 gångerna har det slagit mej att dagens punkare varken dricker eller idkar sexuella handlingar. Antagligen för att dom vet att dom inte får yppa några minnen från sin ungdom i framtiden för alla kvasi-intellektuella emo-muppar.

2007-02-14 @ 19:27:34
Postat av: Gunnar

Ja var nog lite otydlig i mitt inlägg.....jag var själv med i punkens gryning i Kristinehåla....och visst vi sööp som svin och odlade en jävligt mansgrisig kultur omkring oss, vilket resulterade i att ett antal tjejer blev jävligt trackaserade när dom besökte våra replokaler där vi satt och krökade.....och det är knappast något jag är stolt över.
Dagens d i y punkrörelse brinner av politiskt engagemang för att skapa en kultur oas befriad från alla former av könsförtryck,facism och kapitalism...Jag säger inte att vi lyckats helt och hållet men ändå att vi är en bra bit på väg om jag jämför med punk rörelsen på tidigt 80 tal....Det är den sortens punk rörelse jag valt att engagera mig i....Men är det de du kickar på inom punken att lyssna på slaskfittorna och snacka fylla ..så vårsågod......
Ps...har aldrig träffat någon punk som avsagt sig sin sexualitet men en del männsiskor kanske inte behöver gagga så jävligt om det utan bränner mer energi på att faktiskt göra det.....gött att se förresten att det är mycket bi och homo punks nuförtiden i punk svängen...ytterliggare ett bevis på att vi är på väg att krossa patriarkatet inom punken....Yiiiippppppiii!!!!!

2007-02-15 @ 11:28:51
Postat av: Senap

Eller så kan man helt enkelt ta det med ett gapflapp, kanske eventuellt se någon form av ironi i det hela. Allting måste inte vara politiskt korrekt. Det måste väl alla anhängare av Onkel Kånkel, Vrävarna och Kristet hålla med om. Jag blir bara trött när man inte kan framhäva en riktigt bra låt, som i det här med S.F. Men i o m att jag är polare med Ägget så får jag väl ta det onda med goda i form av att vara en "god människa" i betraktarens ögon. Och under min tid som aktiv punkare så ockuperade vi hus, var politiskt aktiva i form av demonstrationer och direkta aktioner, men att som 40+;are fortsätta att leva så orkar man inte, det blir lätt patetiskt, inte därmed sagt att jag lämnat mina ideal och värderingar men något måste väl dagens punkkids göra själva oxå. Och vi hade väl tur som hittade tjejer i vår bekantskapskrets som kunde hänga med oss utan att känna sej trakasserade. Antagligen därför att det inte var så jävla allvarligt när det kom kritan. Sedan var väl punken i början av 80talet ändå mer d.i.y än vad den är nu. Vi fick göra allting själva, fixa spelningar, ge ut skivor och allt med hjälp av djungeltelegrafen. Inget internet.
Och nej, jag är fan inte bitter.

2007-02-15 @ 12:31:08
Postat av: Senap

Ps Gunnar, om du inte förstod det så var jag lite ironisk angåeende mitt inlägg om Augustibullret.
Nyktra pryda punkare existerar inte där. Dom flesta är som vanliga hederliga träskpunkare med mäskdunkar och folköl. Där kan man även se unga flickor framföra Kristet låtar på akustisk gitarr. Usch. Vart tar världen vägen....

2007-02-15 @ 13:11:45
Postat av: Gunnar

Svin bra....ja vet att det fanns och fortfarande finns jävligt mycket av punk aktivism i Götet...något som jag saknade helt i Kristinehåla....har alltid haft personligen jävligt svårt för skämt musik och att ta allting med ett gabflabb...för mig är punken ett forum för att kanalisera ut ilska och frustration över en jävligt skrämmande värld tillsammans med likasinnande och ur den energin försöka skapa någon slags sub-kulturell motkraft....Att punken skulle varit mer d i y på 80 talet är jag inte så jävla säker på....Jag tror däremot att det ni var med och startade på 80 talet nu har utväcklats till ett globalt nätverk ...du kan fan åka runt mellan olika punksqats i snart hela jävla världen...gå på billiga gig...delta i workshops och demonstrationer etc etc....Nätvärket har vuxit så innihelvete men andan och drivkrafterna är nog domsamma.......Ps.....känner alla i Slaskfittorna ,Ägget,Sören och allt fan va folk nu heter och älskar hela högen....men mina personliga behov av punken ligger nog betydligt närmare Pk...än trall och fylle romantik mina 40 år till trots...peace.

2007-02-15 @ 15:16:26
Postat av: F Punk

Jag tycker detta var en vettig debatt. Mycket av det som sägs är viktigt att poängtera. Sen måste punken få vara både gravallvarlig men även ett grav. Det underbara är att rörelsen lever fortfarande och har utvecklats. Orsaken må vara orättvisor eller kärleken till musiken. Det viktiga är att punken finns och kan fungera som ett alternativ trots att den dog redan 1978 enligt vissa.

2007-02-15 @ 15:57:32
Postat av: Senap

Peace on you too Gunnar. Tycker oxå att debatten utvecklades åt rätt håll. :-) Själv har jag förhoppningsvis hittat en sund balans i mittfåran mellan PK och "skämt"/"snusk"-punk. Det är inte du från Avskum, förresten?

2007-02-15 @ 16:54:41
Postat av: "Linda"

Känner till viss del igen mig i det du säger Gunnar. Särskilt den mansgrisiga kulturen som av någon outgrundlig anledning fick starkt fäste i Kristinehöla. Men det ena måste ju inte ta ut det andra? Det går för fan inte att gå omkring och vara förbannad och gravallvarlig dygnet runt. Ibland måste man kunna skratta livet i ansiktet. Och du kommer väl ihåg hur det var? Hade man inte kombinerat all ilska man hade inom sig med ett asgarv på låg nivå så hade man antagligen suttit inlåst idag...

2007-02-17 @ 10:45:16
Postat av: Gunnar

Linda....jag tycker att stora delar av den punkrörelse vi skapade i Kr-höla var skit bra....Vi ställde inga krav på folk,vi uppmuntrade varan att spela att göra fanzines eller va fan det kunnde vara....men framförallt att vi skapade en känsla av sammhörighet i en underground kultur som var öppen för folk som inte kännde sig så jävla önskade någon annanstans.....självlkart måste man få garva åt saker......att jag personligen är ointresserad av "skämt-musik"...vare sig det är Slask eller Toy dolls är bara en smaksak å inte ett politiskt jävla statement.....
Jag tycker däremot att vår jargong gentemot kvinnor var jävligt mansgrisig och i sämsta fall sexistisk( om vi betedde oss som vi gjorde i rep lokalerna i dag mot kvinnor på en Spat spelning,Göteborgs anarkistiska punk kolektiv,skulle vi fan få stryk)....och att det mesta var så jävla alkoholstyrt....samt att vi aldrig genomförde något slags politiska aktioner var områden där vi brast....
Men om jag skulle blicka tillbaks på den punk rörelse i Göteborg som jag nu är delaktig 20 år senare, finns det garantera saker som suger här med....till exempel risken med att en PK rörelse har en tendens att utesluta människor och på så sätt ha en förmäåga att sluta sig och på så sätt bli elitistisk.........
Japp ja e me i Avskum....och ja e fullt medveten om att vi är ett av alla band som har glappat jävligt mycket om orättvisor i världen men det har varit jävligt liten verkstad vad dety gäller att göra något åt saken....hoppas det kan bli en ändring på det men det är väl tveksamt.....
Linda....rep lokals demon från Arabens tid med Kalle Hane på trummor ....kan inte någon släppa den...eller är ljudet för rövigt...kom ihåg att det t e x va en killer version av Kylan på den.....
Peace Gunnar

2007-02-20 @ 11:21:55
Postat av: "Linda"

Japp Gunnar. Då verkar det ju faktiskt som om vi alla är rörande överens om i stort sett allting. Utom det där om trallpunken då... Det finns fortfarande ingen låt som gör mig på så bra humör som "Nellie the Elephant". Och punkrörelsen i Krhmn kommer alltid att sitta djupt rotad i mig även om, precis som du säger, det fanns en del mindre bra med den också. Men jag har alltid levt efter devisen att det är bättre att göra någonting än ingenting alls.

Och Avskum... Jag hoppas att ni orkar fortsätta i samma anda under många år till. Ni är ju helt unika! Själv har jag inte jag kvar den energin som krävs för att hålla övertygelsen vid liv. Den energin går helt åt till att uppfostra mina tre (snart fyra) barn...

Angående Kylan: Den versionen av låten finns faktiskt med på CD:n "Svensk Punk 25 År". Tack vare Farbror Punk. Ha det gött Gunnar!

2007-02-20 @ 16:10:26
Postat av: Anonym

Ja du Gunnar. Tycker det är schysst du fortfarande kör på med Avskum. Har för mej att vi lirade ihop på nån spelning på Sprängkullen för typ 80 år sen, när jag var med i Bumsen.
Jag körde oxå lite kängpunk för några år sedan i (fortfarande aktiva) Not Enough Hate där Charlie från Anti-Cimex trummar.
Hoppas det går bra för er i några decennier till...

2007-02-20 @ 17:37:40
Postat av: Senap

Förra inlägget kom från mej (Senap), verkar som namnet inte ville hänga me'

2007-02-20 @ 17:39:42
Postat av: "Linda"

Är faktiskt stolt ägare till en CD med "Not Enough Hate" som jag fick av Ägget när vi bodde grannar på husvagnscampingen på Hultsfred ett år.

2007-02-23 @ 09:53:31
Postat av: Senap

Trevligt. Annars är väl den skivan, i ärlighetens namn, inget vidare. Det blev bättre röj senare när Charlie gick med i bandet. Ägget och Hultsfred, ja, många härliga minnen från dessa besök. Som alla har slutat med att han blivit utslängd/portad från området.

2007-02-23 @ 21:03:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback