Friday Angels

Eftersom jag varit inne på Hanoi Rocks och glamrocken tidigare tänkte jag bjussa på lite 08-glam från den tiden när gamla punkare helt plötsligt vågade erkänna att de lyssnat på Sweet innan de upptäckte Ramones och Sex Pistols. Det var en tid när punken delades i olika fraktioner. Den hårda kärnan som gled åt Oi/skinhållet, eller åt rå-punken. Postpunkarna som "utvecklades" med den engelska svartrocken som ledstjärna och så snubbarna, för det var mest killar, som hade tagit fasta på epitetet rock i punkROCK och glamROCK. De som älskade Johnny Thunders och New York Dolls.

En kort tid, i Hanois fotspår, fanns en om än liten glamscen i Stockholm med band som: Easy Action, Capital Rockers, Candy Roxx och Friday Angels. De sistnämnda kom från Södertälje och bestod bl.a. av Magnus "Mankan" Jonsson och hans bror Thomas Jonsson från punkbandet Terror. Friday Angels vann en poptävling i Södertälje och fick även flera klubbspelningar i Stockholm. 1983 släppte gruppen sin enda singel. A-sidan "I don´t need you" är en ruffig rocklåt med ett snyggt lån från "Subway train" i refrängen. B-sidans "The streets are all that we have" är en Stones-aktig låt med ett Hanoiinspirerat saxsolo.

Det hade varit skoj att höra mer av Friday Angels gärna någon ruffig replokalsinspelning. Singeln lider tyvärr av en allt för tunn och platt produktion. Jag antar att Fridays Angels var mycket tuffare live. Om någon från eller kring bandet läser det här. Hör av er i så fall.

I don´t need you
The streets are all that we have

Kommentarer
Postat av: Uffe

Tja! Var fan har du kommit över dom fridays singeln?

Det är nämligen jag som spelar gitarr och har skrivit låtarna. Jag har inte hört låtarna sedan dom spelades in..typ..mina exemplar försvann vid nån flytt. Tack!

Fantastiskt kul!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback