Mer punkig glamrock - Brilliant Boys

   
Eftersom Friday Angels tagit sitt namn från en låt av Generation X är det inte mer än rätt att jag nämner och lyfter upp ett annat gäng Generation X-fans - Brilliant Boys. Även kända som Johnny Wanker & The Brilliant Boys.
Det var också i Brilliant Boys trummisen Bosse Belsen blev sångaren Zinny Zan. 

 Från början utgjordes gruppen av Blarre, numer skivbolagsmogul på Sound Pollution, på bas, Johnny Munksjö på gitarr, Micke Wirén på trummor och Cattis Hult på sång. Med tiden försvann Micke och Cattis och ersattes av Bosse på trummor och Kim Rocker på sång. Å andra sidan skulle det visa sig att Bosse ville hellre stå längst fram än att sitta längst bak. Så när gruppen till slut gjorde sin första studioinspelning var det också Zinny Zans-sångdebut. Micke Woxmark från FDS fick sköta trummorna. Låten "Palace of delight" en Kim Rocker/Zinny Zan komposition minner starkt om Generation X "The prime of Kenny Silvers pt 1 & 2". Något som Zinny erkände: - Vi (jag och Kim) var värsta Generation X fansen. Vi älskade "Valley of the dolls" och ville låta som den plattan.

Brilliant Boys spelade in två låtar några månader senare "Quite allright" samt "Rock on rockers" och båda är fina exempel på hur bra rock kan låta om man blandar glam och punkinfluenser. Tack vare Blarre finns låtarna att ladda ner, men om vi någonsin får till den där punksamligen vi spånade om för några år sedan kommer definitivt Brilliant Boys att finnas med. Å andra sidan undrar jag varför Zinny inte plockat upp låtarna åtminstone "Quite allright" och låtit Zan Clan spela in dem på nytt? Bosse det vore kalas helt enkelt.

Palace of delight
Quite allright
Rock on rockers


Kommentarer
Postat av: Andy

Valley of the dolls plattan tyckte även jag var kanon när den kom, running with the boss sound, king rocker. Längesedan jag lyssnade på den dock.
En grupp från Karlshamnstrakten Princess Daisy såg jag live(Med bla Mats Knutsson från Nyheterna) även dom influerade av Generation X, Boys(Gjorde cover på first time bla) men släppte aldrig något på platta.

2007-07-21 @ 16:29:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback