Parkas Pop

27020-341
Skivomslag från www.punktipset.se

Parkas Pop från Falun fanns mellan 1979 och 1984. I början var det Rock `n` Roll som gällde och då under namnet "High Riders". Efter att bandets började skriva egna låtar så bytte man namn till "Parkas Pop". Första singeln med "Spela på"och "När jag blir stor" spelades in i Gävle i Mora träsks studio 1981, Sponsor för denna singel var "Per Påse". Efter en succeseger i Vecko Revyns tävling "80 talet stjärna" spelades en singel in i ABBA studion på Kungsholmen i Stockholm. Låtar på denna singel var "Semester i Polen" och "Jag har fått nog"
Bandet figurerade flitigt i det lokala musiklivet och var stammisband på puben "Flying Dutchman" .
Enligt bandets gitarrist Thomas "Pesse" Pettersson har man åter plockat upp instrumenten och börjat repa. Vi får se vart det leder.

Förutom bandets två vinyler spelade man in en demo med bland annat den Ny Vågspelade "Profit" samt "tributen till Per Gessle - Färga håret blondt". Passa på att ladda ner dessa låtar samt "Innan solen har gått ner" för en solig dos pop från Falun.

Profit
Innan solen har gått ner
Färga håret blondt

Kommentarer
Postat av: Heinze

Äntligen fick jag tag på låten jag gnolat på i 25 år utan att veta vilka som skrivit den. Parkas Pop - Profit. TACK!

2007-07-22 @ 10:23:20
Postat av: Mia Mästerbo

Ville bara säga att vi spelade "Innan solen har gått ner" och "Profit" på företagsrocken för några år sedan. Bandet döpte vi till Popfabriken och medlemmarna kom alla ifrån Studiefrämjandet i Falun (där Parkas Pop sångaren Janne jobbar). Lite roligt var det.
Ska bli roligt att höra originalbandet live. Vi hoppas på att det blir av i höst! Lev väl. Jag tjyvläser din blogg så ofta jag hinner. /Mia

Postat av: Anonym

Det går nog riktigt bra för bandet att damma av de gamla låtarna vad jag har hört, jag ser mycket fram emot att få höra dem någon gång efter som jag inte levde på den tiden innan // Syster son till Pesse

2007-08-05 @ 11:37:36
Postat av: Farbror Punk

Mia: Det hade varit skoj att höra. Det gjordes ingen inspelning som du kan dela med dig av. Kanske kan ni (du) gästa om och när Parkas Pop gör comeback.
Ps kul att tjuvläser bloggen. Men du vet väl att den är helt gratis;o)

2007-08-07 @ 14:55:38
Postat av: Conny Lindgren

Comeback spelning med Parkas Pop 1 dec Folket Hus Falun 20.00 20 års gräns. Förköp Film & Fabel Falun
Dessutom spelar P-Nissarna mao en härlig Punk O Mod kväll för info [email protected]

2007-11-16 @ 18:07:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback