Punknostalgi Ultra -83

27020-314

SPION 13, SLOBOBANS UNDERGÅNG, STRINDBERGS - Ultra, Handen.
Jag står och hoppar i något blött.

Har ingen aning om det är utspillt kaffe, vatten eller svett.

Det langas bunkar med vatten från köket ut till Strindbergs på scenen.
Svetten forsar och Janne Borgh är just på väg ut genom fönstret när Johan Johansson drar igång "Kvasibarn" och rumstemperaturen höjs till minst fyrtio grader.
- Det här är att banta med Ultra.

Strindbergs är lika svettiga som ishockeylandslaget efter tre perioder.
Den vansinnesdansande publiken ska vi inte tala om. Strindbergs är ett alternativ till elljusspåret.

Vilken kväll!

27020-315

Det började med Spion 13 och jag hoppade högt av glädje. Gruppen är åtminstone tretton meter bättre än senast jag såg dem i höstas. Tät, explosiv, refrängig punk som slår undan benen på mig.

Vilket bett. Och en sångerska som verkligen sjunger...

Deras musik har vad en majoritet av dagens punkband saknar: idéer.
De låter till exempel rytmerna hacka och slita i en ny låt.

Spion 13 är en aggressiv welterviktare. Slobobans Undergång är en tungviktare som rasar fram uppeldad av vrede.

Göteborgarna gör en enorm spelning. Imponerande. Bas och trummor ligger tungt i botten, tillsammans med gitarr och synt bildas ett kollektiv som går genom berg så stenen ryker.

Per Hassling far omkring som en spastisk stork bakom mikrofonstativet.

Tempot skruvas åt som en medeltida sträckbänk. Publiken hoppar omkring vildare och vildare. Total mani, total rock. Totalt.

Så är det slut alldeles för snabbt.
Applåder, applåder...
- Vi är lessna, vi har inga fler låtar.

Sedan kom Strindbergs. Ni vet hur det var.

Vilken kväll.
Schlager Nr 7 -83  Text - Per Wirtén

Och så här lät Slobobans Undergång i Ferlintolkningen
Soluppgång & lycka

Kommentarer
Postat av: Sånger från nedre botten

Tänka sig att jag fick de andra i bandet att köpa namnet 'Spion 13'. Hur fan det gick till har jag fortfarande ingen aning om. Några månader senare hoppade jag av och de behöll namnet!?! Serietidningen var dock bra.

Postat av: The Vince!!!!

Jag vill leka Italien, Jag vill göra som dom gör i Italien!!!!!
Jaha så var den här dagen förlorad då eftersom jag måste lyssna på Bomppartyt hela dagen!
Och den plattan är bara så jävla bra!

2007-07-12 @ 09:30:06
Postat av: Robert

Och tänk att Strindbergs gav ut två plattor som var ännu bättre än Bombparty! Strindbergs på Ultra - kan inte bli bätte.

2007-07-12 @ 13:28:46
Postat av: Jormar

Gillar inte svensk punk egentligen.. men lite kul att farsgubben var aktiv på den tiden. (spion 13)

2008-07-31 @ 00:55:58
URL: http://jormar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback