Slutet på en epok

Bland flyttkartonger och soptippsvändor irrar jag runt. Sakta men säkert tömmer jag lägenheten och packar ned det som ska behållas. Vilket i sanningens namn inte så mycket.

Det är märkligt att så lite har affektionsvärde för mig. I måndags dumpade jag något hundratal videoband på tippen. En videosamling som jag byggt upp de senaste 25 åren och som idag i stort sett betyder noll och intet. Fast det beror antagligen på att jag idag är fri från samlarberodent. Att jag idag inte behöver äga den där singeln för att njuta av musiken, eller ha min favoritfilm i bokhyllan. I vilket fall som helt känns det bra att ens ryggsäck, både den fysika men också den mentala, minskar och det blir lättare att räta på ryggen.

Det är slutet på en epok och ett liv här i Hagfors, men också början på något nytt.
Låter det vemodigt?
Ja, måhända. Men 20 år är en lång tid och mycket händer i ens liv under så många år. Och att blicka tillbaka med facit i hand och se hur allt blev kan nog vara lite vemodigt. Å andra sidan är det ett bokslut som i mångt och mycket liknar de flesta människors liv. Det går upp och det går ner. Precis som livet ska vara. Och att nu trycka in omstart och uppgradera sitt liv till 2.0 är inte så dumt. Lite äldre, lite korthårigare, men knappast fetare eller tröttare. Dessutom fylld av livserfarenhet. Med andra ord vågar jag påstå att den nya versionen är stabilare och mer driftsäker än den förra. 

Nästa steg är att börja gå igenom kassetterna. Är det någon som önskar att ta emot en massa Rock Box, Trådlöst, Bang, Mammut med mera i utbyte mot en MP3-rip och portokostnader .Skicka ett mail. Även en massa vinyler söker nya ägare. Det finns åtminstone några svenska pop och punkplattor kvar. Återigen hör av er. Hjälp mig tömma ryggsäcken.
Frid & fröjd.

Kommentarer
Postat av: Sånger från nedre botten

Om du tänker ägna dig åt utrensningar så är vinyl från 77-80 är alltid välkommet, särskilt om det är punk, pop och baktakt. Gillar fortfarande formaten 7" och 12".

Postat av: Andy

Det är alltid skönt att rensa det som man ej känner man behöver eller rent av inte är så bra längre. Har själv arbetat med musiken och rensar frekvent hela tiden så det känns lite mer som en gedigen samling.VHS banden har åkt för länge sedan, en del kassetter är kvar etc
Jag förstår känslan efter så många år, är själv i valet och kvalet om att dra uppåt igen till storstan, dock blir man inte yngre...
Lycka till bland flyttkartongerna

2007-07-23 @ 22:54:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback