Sydkraft från Halmstad

Jag hade glömt bort bandet Sydkraft. Eller rättare sagt, glömt bort att delar av gruppen hade utgjort Halmstads första punkband Piss. För i sanningens namn hade jag aldrig hört Sydkrafts skivor, förrän Andy skickade en pop/punk-cd som skolavslutningspresent.
På cdn hade Andy inkluderat tre spår, varav bandets första singel "Surfway", med Sydkraft. Och gissa om jag blev förvånad. Här ett svenskt poppunkband som låtar Ramones, speciellt låten "Snack". Detta nästan tio år innan Psycotic Youth blev landets bästa tolkare av höghastighetspop.

Så i flyttbestyren rotade jag återigen genom mina Schlager efter historien om Sydkraft. En text ni hittar nedan. Jag passar på också att lägga upp de tre spår Andy så snällt skickade. Det kan nog vara bland det bästa som gjorts i poppunkväg i svedala och att både jag och andra missat gruppen är synd och skam. Men nu försöker jag göra rätt för mitt misstag. Därför vill jag ha kontakt med de forna medlemmarna för en Punktjafs-historik. Ok, de kommer att medverka i Peter Kagerlands punkbok, men det finns säkert mer att berätta om bandet och om Piss.

"1977 kom punkexplosionen i England, och smällen hördes ända till Sverige. Halmstad fick också sitt eget punkband. Piss (sic) var nog ett av landets första, men det blev inte långvargt. Där fanns gitarristen/sångaren Thomas Hafström och basisten Mats Wirak. Men att ha blått hår och spela punk var inte gångbart då, och Piss delades snart. Thomas och Mats bildade Sydkraft, tillsammans med gitarristen Tomas Möller och trummisen Lars Nilsson. Gitarristen Clabbe Svensson hämtades från Shangri-La, just som han tänkte bilda ett eget band.

Sydkraft började bombardera Kjell Andersson på EMI med sånger på kassett. Han tyckte en del var bra och uppmanade dom att skicka mer. Till slut fick Sydkraft spela in en singel.

Jan "Harpo" Svensson blev producent och "Surfway/Så tungt, så långt" släpptes. Den gick förbi utan att göra några markeringar i svensk pophistoria, även om det finn några kvaliteer i låtarna.

Det blev dags för en LP, och då kopplades Lasse Lindblom in som producent. Det var Landslaget-veteranens första bekantskap med att jobba med lite tuffare rockmusik.

Så småningom blev debut-LPn klar, sedan EMI lyssnat, förkastat och valt låtar.

Sydkraft satte sig ner för att vänta på genombrottet.

LPn släpptes. Först hände ingenting, sedan ingenting och efter det ? ingenting. Sydkraft fick några positiva recensioner, Stina Helmersson i Aftonbladet utnämnde plattan till en av årets bästa, men i övrigt blev inte albumet det genombrott gruppen hoppats på.

Det gick inte ens att få spelningar. Trots att Sydkraft hade en LP i fickan, lyckades de inte få kontrakt med någon bokningsfirma.

De fick några ströjobb runt Halmstad.
Men försäljningen gick inget vidare, och till slut gav gruppen upp.

Det började dock bildas andra grupper i Halmstad. Grape Rock blev Gyllene Tider som spelade in en egen EP och skickade ett ex till skivbolagen. Också de fick kontrakt med radarparet Andersson-Lindbom på EMI.

Gyllene Tider hade sett hur det gått för Sydkraft. Här gällde det att jobba hårt. Ett skivkontrakt, en LP, räckte inte.
Exit Sydkraft."
Schlager Nr 31 -81 Text - Jens Peterson

Tomas Möller hamnade senare i Beauty (Kommer mer text om dem också).
Clabbe Svensson bildade Johnny Pilot.
Thomas Hafström återfanns i Vision Band. Om det var de som sedermera blev Videovision senare Seglarvattnet - "Klockornat har tystnat i Notre Dame", vet jag inget om.

Lyssna nu och njut av Sydkraft
Surfway
Snack
Schooldance

Kommentarer
Postat av: Senap

Sydkraft är ett band som gått förbi mina öron me' och det hade varit kul att lyssna på låtarna. Men mp3-filerna verkar inte vara på sin plats, Jocke?

2007-07-18 @ 11:51:08
Postat av: F Punk

Jodå. Nu finns de där. Var inte så jäkla snabb. "Hugger snabbt, hoppar högt - Dennis pch de blå apelsinerna".

2007-07-18 @ 11:56:45
Postat av: Senap

OK, dom dök upp när mitt inlägg var registrerat. Inte så jävla pinkenödigt, faktiskt. Hästlängder bättre än låtarna i tidigare pop-poster du lagt ut.

2007-07-18 @ 11:58:12
Postat av: Farbror Pop

Erkänn att det inte är illa med tanke på att det är ett "EMI" band, de låter betydligt mindre producerade än GT.
Och inte är väl jämförelsen med Psycotich Youth helt fel heller?
Det svänger katten Schooldance har ju trumbreakt, saknas bara lite handklapp och en tamburin så hade allt varit perfekt.

2007-07-18 @ 12:06:32
Postat av: Robert

Ja, jösses. Det där hade man ju gillat skarpt om man fått höra det när det kom.
Men som så ofta måste ju timingen stämma. Emi-lp efter Harpo-producerad singel, ingen hemklistrad singel, från Halmstad.
Punken kunde ju ofta vara rätt snäv, vissa band fick inte sjunga på engelska medans andra klarade sig bra (t. ex. Pain). Ibland var imagen mycket viktig, i andra fall inte. Spelningar på rätt ställen, kan inte påminna mig att bandet spelade i Stockholm(?). I början var det viktigt att hålla fast vid punkidealen, sedan ok att spela mer pop. Och så vidare, med oklara "regler".
Hur som helst, kul band. Ska faktiskt chocka kroppen en del i eftermiddag och lyssna igenom en Harpo-samling, för att leta spår efter skumsingeln - Ode to Johnny Rotten (hette den väl?).

Postat av: Andy

Halmstads pärlor...
Precis som du skriver åkte man upp i taket när surfway snurade på spelaren första gången(Gruppen ser inte så där punkig ut på omslaget...) och senare Lp´n.
Grymt bra låtar och en uppdatering av The piss/Sydkraft skulle uppskattas.
En tanke som slog mej, är Harpos kompband på Zeppo singeln Sydkraft?

2007-07-21 @ 16:18:11
Postat av: Göran

Ja Sydkraft hade otur i sin lansering, för om jag inte minns fel så berodde det på att EMI drog in Sydkrafts album efter några veckor bara! EMI ville satsa allt på Gyllene Tider!? Kommer ihåg när Mats Wirack och Thomas Hafström satt i radio Halland tillsammans med Per Gessle och Mats Persson och promotade sina singlar! Och deras respektive album släpptes bara med någon veckas mellanrum, (rätta mig om jag har fel.) varav Gyllene tiders platta släpptes först. Och Gyllene Tider fick synas i teves populära "Måndagsbörsen" med Jonas Hallberg som programledare, och "Flickorna på tv 2" hördes av den "stora massan." Trots en medioker insats så syntes dom och skapade ett intresse, och skivan sålde. Sydkraft däremot hördes och syntes knappt någonstans.För EMI kunde ju inte lansera två band från Halmstad!?? Plattan däremot innehåller en hel del goa låtar, "Lycka till," "Klockan är hundra," "London, hela dygnet laddat" "Nya vågen" (där Clabbe sjunger) mfl. Eller är man kanske bara nostalgisk? Nä, det var bra!

2007-08-07 @ 13:01:47
Postat av: Farbror Punk

Intressant iaktagelse Göran. Kanske var det verkligen så att EMI själva tog livet av plattan. Kulturmord i så fall. Å andra sidan verkar inter skivbolagen bete sig så jätteklyftigt alla gånger. Fast jag har iosf bara hört goda ord om Kjell Andersson. Å tredje sidan kanske han var tvungen att välja vilket band han skulle pusha.

2007-08-07 @ 14:49:32
Postat av: Anonym

Växt upp med låtarna med Sydkraft. Skulle vilja ha tag på skivan.

2007-08-12 @ 00:26:56
Postat av: mats

Kanonmusik från halmstad.
skulle vilja få tag på "johnny Pilots" singel
"ensamma hjärtans restuarang".Hoppas nån kan
hjälpa mig.

2007-10-06 @ 21:33:48
Postat av: Patrik Hafström

hehe, kul att läsa om min gamle far!
Och jag häller med om att sydkrafts skiva e bra. trodde inte d va mänga som höll med mig. =)

2008-02-23 @ 22:11:18
Postat av: Anonym

Såg dem live, återförenade i Markaryd i början av december 2007

2008-03-02 @ 18:31:12
Postat av: Tony

Thomas är min gamla bästa polare,en jävla bra man.
Men det skar sig på fyllan... det var jag som flippa ut.Han är jävel på att måla tavlor.. synd bara att han inte hade tur med musiken..han kunde blivit hur stor som helst

2008-03-16 @ 00:11:34
Postat av: Miguel K

jo då ! annars då patrik hafström hur e läget ;)

2008-11-06 @ 15:28:45
Postat av: Modesty Sofronenkoff

Kul läsning ger backflashes :)

2009-08-09 @ 11:35:52
URL: http://underland.se/modesty
Postat av: Anonym

Återföreningskonserten från 2007 i Markaryd finns nu äntligen dokumenterad på CD. 2 låtar med Sydkraft på samlingen "Absålut Markaryd Live"

Fråga mig inte hur man får tag på den utanför Markaryd...

2009-10-27 @ 15:23:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback