Midsommarpop

Här kommer den avslutande samlingen med svenska poppärlor. Något att lyssna till i midsommartider. Själv drar jag ända in i Hälsingland för att fira att vi nu går mot mörkare tider ;o)

Aha - Sovstad.
Ja, innan Norges Aha slog igenom på bred front fanns detta Helsingborgsband där Noisaren (åtminstone en kort tid) Nicklas Östergren huserade. Sovstad lutar mer åt det svängiga Madhouse (gruppen ni minns) hållet, än powerpop. Hur som helst är det en bortglömd pärla som svägre skönt.

Andrew Box & The Shames - Jag vill gå på premiär med Alice Timander.
Ojoj, vilken solig sommarhit. Notera det fina brejket med handklapp. Denna finfina polåt kom samtidigt som en annan underbar sommarhit, som aldrig blev nämligen Rude Kids - När sommaren hittar till stan.

The Boys - Visa mej vägen fram
Detta är i stort sett samma band som senare blev Treat. Här låter de mer Noice/Hansa Band än hårfluffig hårdrock. LPn "Mer än en film" var en totalflopp och visst var det ett bättre drag att satsa på hårdrock än på pop. Hur som helst rymmer plattan några finfina poplåtar däribland Visa mej vägen.

The Crash - Top billing
Billy Maddens "andra" band efter 2760. Skramlig och bra pop i Jams trio-anda. En låt som också Andy rekommenderar.

Heartbreak - Det är inte min stil
Naturligtvis kan jag inte låta bli att kasta in en låt med mina stora popfavoriter från E-tuna. Det är inte min stil är plockad från bandets andra LP - Ung & gjord av glas. Deras kanske bästa och powerpopigaste platta.

Inferno Band - Kom fram igen.
Om Inferno Band vet jag inte ett dugg. Bandet spelar en hårdpopig musik som ligger närmare Hansa Band än Gyllene Tider. Hur som helst en tuff poplåt som tåls att lyssnas på.

Kommisarie Roy - Du och jag.
Thomas Holst är en underskattad låtskrivare hans första soloplatta Epatraktorland är fylld av fantastiksa låtar med finurliga texter en skiva som ligger lika varmt om hjärtat som Jackob Hellmans. Du och jag är en helt oemotståndlig poplåt. Dansbandsmusk tyckte sambon. Nå, lyssna och avgör själv. Minns också att den helt enorma "Vem är den flickan" skulle ha hamnat på Kommisarie Roys outgivna andra LP.

The Mops - Herr Bergström
En av den svenska modspopens bästa låtar  brevid "Solglasögon" eller "Fell in love". Synd bara att det blev tre singlar med bandet. Skulle suttit fint med en hel Mops-LP.

Parkas Pop - Jag har fått nog
Borlänges modspopare Parkas Pop minns många från demon som spelades i Ny Våg. Jag msået erkänna att jag vet alldeles för lite om gruppen och önskar mer fakta. Gruppen gjorde starka låtar och det måste rimligen finnas ytterligare inspelat material. Någon som vet mer om Parkas Pop här av er.

Posh Growls - A onedimetional cry for love
Ytterligare ett band som jag vet noll om. Låten är en en fin kärlekslåt i Costello-Jackson-anda. En låt som förtänar att nå många lyssnare.

Schnabel - Fröken ur.
Ett av Deeps favoritnband - INTE. Under namnet Panic figurerade Schnabel på den ökända Medborgarhusspelningen där allt skylldes på Stoodes. Hur som helst efter namnbytet släppte gruppen två singlar och medverkade också på Strandeds PopJob samling. "Fröken ur" är en fin poplåt som kanske inte tilltalar Deep men definitivt min popälskande själ.

Start - She loves me
Nej det är faktikst en platta från 1983 även om det låter som detta sydsvenska gäng skulle ha spelat in skivan under de hektiska popåren på 60-talet. Underbart. Eller hur Andy?

Stilmord - Det spelar ingen roll rock´n´roll
Otroligt klyschig hårdpop med stark dragning åt Snowstorm-hållet. Men jag kan ändå inte låta bli att gilla låten. Refrängen körs hårdare och oftare än vilken schlagerrefräng som helst och sätter sig som dubbelhäftande mattejp i hjänbarken. Och, nä, det spelar ingen rockenroll.

X-it - Svaga pojkar
Kunskaperna om X-it är lika med noll. Men låten "Svaga pojkar" är allt annat än svag. En Gyllene-inspirerad anti-krigslåt med oerhört catchy-refräng. Ytterligare en bortglömd pärla som förtjänar ett bättre öde.

Kommentarer
Postat av: Ragmynta Holmström

Holst är en liten popgud. Pizzanödig med Kommisarie Roy från deras debutalbum är helt grym. Han motsvaar ensam vad Stride & Plain gjorde i england. Ultralätt/tung-pop-punk!

2007-06-21 @ 19:24:39
Postat av: Ragmynta Holmström

Här finns en site med "New Guitars In Town" och annat livsviktigt: http://powerpopcriminals.blogspot.com/2007/05/pete-stride-john-plain-new-guitars-in.html

2007-06-21 @ 19:30:25
Postat av: Senap

Uuhhhh! Pop-posterna är lika listigt läskiga som vanligt. Tur att Kommisarie Roy dyker upp som en liten, men naggande god, ängel bland äckel-pecklet. Och när vissa låtar sedan drar mot 4 minuters strecket och över, ja, då är det dags att gå å kräkas. Men tur är väl det att smaken är som baken. ;-D Ha en trevlig midsommar, Jocke.

2007-06-21 @ 21:06:05
Postat av: Mia

Lite info om X-it:
Trollhätteband där de två frontfigurerna Claes Alin & Ulf Högberg fick utrymme för sina "egon" (sagt med snäll röst)
Ulf är för övrigt klassiskt skolad (om jag inte minns fel) Lite onödigt vetande om honom är att hans största idol på den tiden var Mike oldfield!
Trevlig midsommar
&
må så gott...

Postat av: Danne

Svaga Pojkar var en otroligt bra låt!!!

2007-06-22 @ 10:27:43
Postat av: Pecka

kul, bara o ladda hem, lyssna får man göra senare, nu ska det göras annat ett tag , happy Summer Solstice to ya, passa dig för hälsingeblodet bara ;)

2007-06-22 @ 10:36:27
Postat av: Andy

Kul! har kommer lite info om posh growls, bandet leddes av Herr Tanner(massmedia,headcleaners) ganska langt fran tidigare projekt och liiite for lang lat.
Orup ar med pa Andrew box 7an.
Stilmord kom 1982 pa polar! och skulle antagligen om den slapptes 2 ar tidigare varit en hit pa poporama ala Intermezzos kom kom... slagdanga, nan slags mix av Noice och Uggla? Kul med popen fran sent 70 tidigt 80 tal, haller an idag vilket brukar betyda kvalitet.Crash ar kanon. Scnabels 1a 7a ar tycker jag nastan battre. Mops ar som du namner suverana, alla 3 7orna, skulle goras nan samling av dessa, complete mops? Hor med Peter K. ang Parkas pop.
Glad Midsommar fran ett grymt varmt Kreta

2007-06-22 @ 17:24:32
Postat av: The Vince!!!!

Mops stora stund på jord var ändå låten "Lisa och Sluggo". Jag var på bjuden på ett saftkalas....
Och sedan så blev killarna i Mops både Glam och Grunge fast då i banden
Glorious Bankrobbers och Mental Hippie Blood.

2007-06-23 @ 08:02:02
Postat av: Sånger från nedre botten

Nu finns du med som Gubbgrinig punkare på min länklista.
Hälsar
Punkgrinig gubbe

2007-06-25 @ 21:19:58
URL: http://sangerfrannedrebotten.blogspot.com
Postat av: Farbror Punk

Tack för all fin respons! (Trots att jag stavat som en kratta. Stressigt inför Hälsingeresan, må jag säga).
Extra tack till Mia och Andy för bandfaktan.
Och nej, man kan aldrig hylla Thomas Holst för mycket!

2007-06-26 @ 09:59:40
Postat av: Thomas Pettersson

Hej, kommentar om Parkas Pop, Vi kommer från Falun och kommer faktiskt att återuppstå inom en snar framtid. Vi har idag 07-07-17 påbörjat lite rep för att komma igen, lie äldre, lite tyngre men lika glada...Om nån vill ha mp3 så hör av er
/Thomas P.

2007-07-17 @ 22:11:09
Postat av: Staffan Öfwerman

Hej. Kul att du gillade vår första singel "Det spelar ingen roll (rock'n'roll)". Och så är det Andy som jämför det med Noice och Uggla, vilket blev ännu roligare, eftersom jag som skrev musiken (och sjöng låten) hoppade in som trummis i Noice ett par ggr innan Stilmord bildades och nuförtiden kör en Uggla-look-alike show med mitt band Nattugglorna. Så det var ju ganska träffsäkert redan 1981.

2007-10-02 @ 11:27:53
URL: http://www.lostidols.com
Postat av: Brox

Kul med AHA. Men bandet var från Malmö - inte Helsingborg.

2008-12-05 @ 00:42:52
URL: http://www.genberg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback