Ny musik bättre förr

27020-300
Nja, kanske inte alltid. Men tidningen Ny musik är otroligt skön att läsa så här 35 år efteråt.
Jag fick en komplett samling av Staffan Hassling (Slobobans) som skänkte bort hela sin fanzinesamling till Punktjafs. Detta var en av de finaste presenter jag fått. Jag återkommer ständigt till Ny Musik. Bläddrar och läser om band som Cckney Rebel, Slade, Deep Purple, Mott The Hoople mfl.. Ett av numren har hela mittuppskaget prytt av New York Dolls det är hur coolt som helst!

Men man kan också läsa om Beatles återförening (se oven) om Ringos soloprojekt, om Jobriath, en skivbolagsprodukt påstås det, men detta bestrider jag. Jobriaths plattor är smått suveräna och bör definitivt innehas av alla som gillar Bowie modell tidigt 70-tal.  
Vidare skrivs det om Clabbes Rocket som engligt Clabbes utsago är hårdast i landet. Andra svenska band som förekommer är Neon Rose, Tears och Trettioåriga Kriget från Saltsjö Boo.

Det är när man bläddrar i Ny Musik som man fattar varför Mojo, Uncut och Classic Rock är så populära. Otroligt mycket bra musik gjordes under rockens tre första decennier. Och det lustiga är att nästan all ny musik idag präglas i någon form av dessa årtionden.
Med andra ord, bra musik blir aldrig för gammal, och den kan alltid återupptäckas igen och igen.

Kommentarer
Postat av: Daniel

"Alice Cooper startar dödskult"
Vad står det i den artikeln!?

2007-06-06 @ 01:22:04
Postat av: Josef

Vad det står i artikeln...
Har man sett Alice Cooper så är den rubriken lättförstådd och skrattretande.

2007-06-08 @ 14:09:44
Postat av: F Punk

Sårätt Josef. Artikeln handlar om Weclcome to my nightmare showen. Innan hade ju bandet som heter Alice Cooper varit mer glamigt och inte haft samma stora scenshow. Men nu ville man stsa på ett teaterkoncept. Och se, det gick så bra att det håller mer än 30 år senare. Alice Cooper spelar på Peace and Love i Borlänge. Det ska jag se.

2007-06-09 @ 11:36:34
Postat av: Daniel

undertecknad med!
Har hängt längst fram och bangat hufvud på alice 3 senaste Sverige besök och ska ta mig fan få göra det igen!
underbart=)

2007-06-10 @ 22:04:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback