Bättre förr...

27020-296

Fast det är så länge sedan (tidigt 70-tal) kan jag ännu minnas hur jag efter en stenhård förmiddag på simskolan i Höljes, där jag med viss möda kämpade till mig järnmärket. (Nej, det fanns ingen simundervisning i skolan på den tiden, åtminstone inte i Hagfors.) Kunde njuta i solen med en kall Zingo Chocklad i väntan på att bussen skulle komma för att plocka upp oss.
Vilka tider!

Jo, man kan definitivt påstå att dryckestillverkarna var före sin tid. Zingo Chocklad respektive Banan dansade en sommar (ungefär) försvann därefter för att ge majestätisk plats åt de koneservativa smakerna Apelsin och Päron.
Men, va fan!!! 
Apelsin. Det är ungeför lika spännande och gott som en Margareta, korv med mild senap, hushållsost, Absolute music 2007, Explorer blandad med just apelsinläsk eller att (huuuhhh!!!) tända på Carola!!!
Rent barockt och så lamt!

Å andra sidan smakade inte Zingon Chocklad direkt, nej, det var mer godiskola av chockladkaraktär. Bananbrodern hade däremot en härligt syntetisk smak av skumbananer. Säkerligen en höjdare att göra drink på, men vad vet jag, jag var bara 10 år. Kontentan var ändock att landet lagom inte var redo för dessa högflygande smaker på det näbbstövelstäta 70-talet. Nej det skulle dröja närmare tio år innan läsktillverkarna återigen flippade ut med Flämt, Gulp och Vira Blåtira på det fluffluggsmysiga 80-talet. Men det är en helt annan historia.

Kommentarer
Postat av: Beth

Läsk är inte min grej direkt, men jag hade näbbstövlar på 70-talet och flufflugg på 80-talet... Dä'ru!

Postat av: Linda

Inte min grej heller. Däremot är jag sjukligt svag för nostalgi. Det kommer med åldern...

2007-05-31 @ 11:32:05
URL: http://www.angelfire.com/planet/nicknames/
Postat av: Senap

Ja, det här va' tider, det... När man pratar om dessa drickor med sina barn eller yngre jobbkollegor och dyl. så är det ingen som tror på att det har funnits såna här "läskeblaskor". Det fanns en Zingo Körsbär oxå om jag inte minns fel. Likadant med O'Boy, där fanns det väl vanilj-, jordgubb- och blåbärssmak vid den här tidpunkten?

2007-05-31 @ 17:31:59
Postat av: pecka

är det inte det här Kenny Starfighter handlar om ;)

2007-05-31 @ 20:44:46
Postat av: auge

haha, folk tror mig inte när jag säger att det fanns zingo banan å choklad. tackar för bildbeviset!!!
o'boy blåbär gillade jag, jordgubben däremot smakade
flytande penicillin med segagubbarsmak, så den gick bort. men visst var det kul med alla olika smaker på sjuttiotalet innan man fick reda på att de gav cancer...
hushållsosten däremot är underskattat!? ställ den i skafferiet i ett halvår och du har en suverän ost för 39:- kilot =).
nej, jag jobbar inte på arla...

2007-06-01 @ 19:21:37
URL: http://www.hollywoodindians.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback