Blandband modell Rockbox

Skulle ha bloggat om det här redan i måndags. Men jag har så mycket att göra...
Var och fick tuppkammen lite trimmad i måndags, älsklingen och jag ska ju på bröllop i pingst så man vill ju se fin ut i håret. Det är märkligt men jag blir på lika gott humör när man får sidorna trimmade med rakapparaten.
Och gott humör innebär hårdrock!
Jo, så är det.
Jag vet att flera av er håller med min sambo, Beth, att hårdrock inte är något som direkt höjer humöret. Jag kan bara säga skyll er själva. Sitt där och lyssna på nya Björkskivan istället. Beth påpekar att hon visst gillar hårdrock fast bara mellan 1970 och 76.
Ni andra ska få min lista på hur man gör sin egen Rockbox-blandning.

För er som glömt var Rockbox ett hårdrocksprogram lett av Per Fontander som sändes under åren 84-89 ca i P3. Rockbox var ett program som blandade thrash, speed, pudel, glam, heavy metal med hederlig 70-talshårdrock. Svenska band fick lika mycket utrymme som de stora engelska, amerikanska och tyska banden bland annat lyckades Rockbox få till en intervju med Quorthon ? Bathory. Detta var på den tiden när Thomas Forsberg och Bathory fortfarande var mycket, mycket hemliga.
För en generation hårdrockare var Rockbox lika viktigt som Ny Våg var för punkarna.

Som en liten avrundande paralell kan nämnas att när Jonas Almqvist gjorde Nya Ny Våg sommaren -86 spelade han en demo med hårdrocksbandet Unit-X. Som även spelades i Rockbox samma vecka.
Hursomhelst här är 22 hårdrocksgodingar som avslutas med den obligatoriska balladen.

Biscaya - Hole in the sky
Heavy Load - Run with the devil
Dark Star -Lady of Mars
Universe - Stories from the old days
White Lion - El Salvador
Rankelson - Bronx warrior
Tobruk - Wild on the run
Y & T - Midnight in Tokyo
Lizzy Borden - Rod of iron
Viva - Ten years later
Magnum - Back to earth
Q5 - Lonley lady
Wrathchild - Sweet surrender
Spider - Here we go rock´n´roll
Grim Reaper - Rock you to hell
Tokyo Blade - If heaven is hell
Grand Prix - Samurai
Overdrive - Back on the hunt
Power - Don´t play with fire
Sinner - To late to runaway
Highway Chile - Custers last stand
Six Feet Under - Candle in the dark


Kommentarer
Postat av: pecka

usch, jag håller på BETH ;)

2007-05-17 @ 16:36:00
Postat av: Senap

Nu sjönk trovärdighetsfaktorn på Farbror Punk med ett betydande antal procent. Det enda som ger cred är väl att Hansa, som jag spelade med i Bumsen Muss Mann, var medlem i Bicaya. Menar därmed inte att hårdrock som genre är kass utan valet av band, Jocke. White Lion? Magnum? Nästa blog-post MÅSTE bara handla om power-metal. Har du några goa tips? ;-)

2007-05-17 @ 18:02:17
Postat av: Farbror Hårdrock

Senap: Klart som fan att jag gillar "wimpy" metal. Magnum & White Lion har jag hållit fast vid i alla år. Power-metal är en fin genre det också, kanske kommer det en gemensam power,thrash,speed blogg.
Spelade Eagle fly free på vägen hem från Karlstad igår och slogs av hur fenomenal den lilla tyska dängan är. En klassiker.

2007-05-17 @ 18:31:30
Postat av: Beth

Tack Pecka! Underbart att höra!
Vad som däremot inte är så underbart att höra här hemma är alla dessa hårdrocksmelodier. De där de sjunger OouuaAaAaAaAaAaaa hela tiden. Dä ä jobbigt!

Postat av: Senap

Lol, Jocke! Hoppas du förstod ironin i att jag ville ha lite power-metaltips. Jag blir alldeles yr vid bara tanken på att nån därute skulle få för sej att jag lyssnade på sånt. :-) Har alltid haft svårt för hårdrock och har alltid dragit alla band över en och samma (tupp)kam. Vare sej det är Iron Maiden, Judas Priest, Helloween eller allt vad dem heter. Mycket hårt har jag väl tyckt om typ Van Halen, Anthrax, Pantera mm men den bästa tiden inom den hårda rocken var ändå tiden när band som Rhino Bucket, Junkyard, Four Horsemen, Faster Pussycat (första LPn), Circus of Power, Little Caesar mm höll igång. Sånt gick jag i gång på (och gör fortfarande) Rock'n'Roll!!

2007-05-17 @ 20:01:05
Postat av: pecka

http://www.artofthemix.org/FindAMix/getcontents.asp?strMixID=111369
okej jag är väl inte helt oskyldig, men har iaf vett att kalla det guilty pleasures ;)

2007-05-17 @ 21:30:04
Postat av: Farbror Metallskalle

Pecka: Ah, nu ska du inte vara sån. Det där med Guilty Pleasures är för ängsliga 08:or och musikskribenter som var rädda för de tuffa killarna i plugget. Och oss emellan jag vet ju att du egentligen gillar metal. Whitesnake och Montrose är ju svinbra. Har ju David Coverdales slouliga North windsplatta från 77 i min mp3-spelare. Och hur kan man bortse från Whitesnakes fantastiska kåvver på Aint no love in the heart of the city.

2007-05-17 @ 23:20:04
Postat av: Farbror powermetal

Senap: Ah, jag trodde på allvar att du inte var rädd för att köra lite tyskt... Den fina sleazerocken i slutet av 80-talet som du nämner sitter ju som en öl i solskenet. Men du hur var det med Zodiac då och hans fina omarbetning av Living after midnight och Space Ace-riff?

2007-05-17 @ 23:24:45
Postat av: pecka

jag lämnade faktiskt en Whitesnake konsert pga av de(läs Coverdale) inte gick att se på, skivan du nämner är ju så klart bra men det är ganska långt till heavy metal, Zodiac och cults version av metal gillade jag bättre, lite serietidningsversion med testeronstinna riff och coola nazi influenser, (hoppsan) äh ni fattar, tuffa killar i plugget? när jag gick på högstadiet brydde sig ingen om hårdrock pch på gymnasiet var det bara töntar som fortfarande körde moppe och hade jeansväst som lyssnade på Maiden

2007-05-18 @ 00:19:33
Postat av: Senap

Ja du, Jocke, då bedrog du dej. "Köra lite tyskt" är nog nåt jag skulle välja bort även mot valet var att få äta rakblad eller lyssna. Har aldrig förstått mej på den typen av hårdrock/metall, tyvärr. Trots att jag är uppfödd på hård rock, genom brorsan och hans vänner, som Uriah Heep, Deep Purple, BTO, Nazareth osv. Jag måste ha en rock'n'roll ådra i botten för att det ska gå hem. Därför har favoriterna alltid varit AC/DC, Hanoi Rocks och senare, även valda delar av sleaze-prylen. Har försökt "närma mej" vid olika tillfällen ock köpt på mej plattor med Accept, Dio mm men dom skivorna såldes lika fort som jag köpte skiten. Zodiac Mindwarp var ganska underhålllande i början, jag köpte första MLPn och första 12"an i London när dom var relativt okända, men sen när första LPn kom kändes det redan passé. Annars är ju hårdrock en rolig genre, tänker på läsningen av The Dirt och massvis med roliga dokumentärer man sett genom åren. Säga vad man vill om band som Twisted Sister och Mötley Crue, dom har ju i alla fall haft ett underhållningsvärde. Förrutom när Nikki Sixx överdoserade "speedballs" och fick ställa in turnén dom skulle besoka Sverige med. Var det 1987? Guns'n'Roses var förband, precis innan det stora breaket, och vi hade parkettbiljetter till giget i Scandinavium. Även bilkraschen som slutade i Razzle's död faller bort från den kategorin. Jag gillade förresten även den s.k "Crossover"-metallen i slutet av '80-talet. Band som Gang Green, Suicidal Tendencies, D.R.I osv men där var det ju gamla punkband som utvecklades åt det hållet så det räknas väl inte?

2007-05-18 @ 00:45:08
Postat av: Danne

Jocke: Eagle fly free är en grym powermetal-låt. JAg håller på dig. White Lion var oxå bra, speciellt ostiga "Lady of the valley".

2007-05-18 @ 12:10:15
Postat av: Pibben

Feedback: Jag kommer hit pga din breda musikkunskap. Det tycker jag är intressant! Du borde ha en sida som heter musiktjafs. Fridens.
Pibben-Killen med mjuka tuppkammen.
:-)

2007-05-18 @ 20:16:20
Postat av: Daniel

"Det är märkligt men jag blir på lika gott humör när man får sidorna trimmade med rakapparaten.
Och gott humör innebär hårdrock!"
Det är så!

2007-05-20 @ 12:28:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback