Fem viktiga mediehändelser i svensk punkhistoria

27020-458
I senaste numret av tidningen Fokus har jag skrivit om de, som jag anser, fem viktigaste mediehändelserna i svensk punkhistoria. Alla kanske inte håller med om de val jag gjort, men att händelserna inte saknar betydelse lär det knappast råda någon tvekan om för oss som var med då det begav sig -76 - 79.
Ni som läser kanske har andra mediehändelser som era referenspunkter.
Gör gärna ett inlägg och berätta.

27020-457

Discorama - sommaren -76, SR. Startskottet.
Vad få vet är att "Mr Tracks" - Kaj Kindvall var den att spela Ramones klassiska debutplatta i radio. Två minuter "Listen to my heart" signalerade till frustrerade tonåringar att här var något nytt var på gång.

Tonkraft - Långholmsparken 21 juni -78, SR.
Skabb, Ebba Grön och Reeperbahn.
Den svenska punken hade så sakta börjat röra på sig, men det skulle ännu dröja några månader innan Skabb och Ebba Grön skivdebuterade. Genom Sveriges Radios försyn kunde nu hela landet plötsligt höra punk på svenska under 55 intensiva minuter.

"Punk som en spark i anus på varenda kotte", SVT 18 augusti -78. Stig Larsson, Darek Hodor och Lennart Peters punkfilm.
Tack vare Stig Larsson visualiserades i ett slag den svenska punken. Stockholmsprofiler som Chris Ros, Kim Rocker, Thåström, Mertsi Zane, Spiv Åland och Totte Dellert fick tittaren att inse att punken ingalunda var en sammanhållen och homogen rörelse utan snarare lika spretig som punkarnas frisyrer.

Söndagsexpressen 27 augusti -78. Punk - den galna modevågen som blev nya musikrörelsen.
Första stora tidningsreportaget om svensk punk, med Cathy and the Heat i fyrfärg på omslaget. Det var på hösten -78 i efterdyningarna av sommarens galor på Jarlateatern och Långholmsparken som antalet punkband ökade lavinartat. Förutom Cathy & The Heat uppmärksammade Expressen dessutom Bed Bugs, Belsen Boys och 09.

Ny Våg - hösten -79, SR.
Nästan två år efter att de första svenska punkbanden bildats fick äntligen rörelsen ett eget forum i radion. 15 minuter tre gånger i veckan. Man kan nog frankt påstå att Ny Våg troligen var det enskilt viktigaste radioprogrammet för rockmusiken i Sverige någonsin, men också det program som radioanmälts flest gånger. Dock fälldes Ny Våg endast vid fyra tillfällen.

Kommentarer
Postat av: Robert

Jag skulle kanske vilja lägga till en artikel i någon av porrtidningarna (som på den tiden såg ut som Vecko-Revyn gör nu...). Artikeln beskrev allt hemskt, mycket fascinernade.

Postat av: F Punk

Robert: Jag har nåt Lektyrreportage från tidigt -77 om punken i London, mest om Sex Pistols men även Slits. Kanske kan scanna den. Annars vet jag inte vad du menar. Tror Fibban hade en Bitch Boys-artikel också. Nån som har den?

2007-11-07 @ 17:18:26
Postat av: pecka

tycker du klockrent prickade alla 5 rätt

2007-11-07 @ 18:50:08
Postat av: Robert

Kanske var det den, minns att bilderna var gröntonade?!?

2007-11-07 @ 19:25:18
URL: http://sodermalm.wordpress.com/
Postat av: Eq

"Fäderneslandet & Punkrockarna" (hette den så?) med Incest Brothers, Ebba å KSMB.

2007-11-07 @ 21:46:06
Postat av: F Punk

EQ: Stämmer bra det. Det var en serie om Sverige som hette Fäderneslandet och Punkrockarna var en del av denna serie. Å så var även Mögel med. IB gillade inte sin insats pga ljudet. Fast jag tycker de var bra. Kul att se Essing med (hår) gruppen.

2007-11-07 @ 22:08:37
Postat av: Senap

Jo, "herrtidningarna" hårdbevakade punkscenen i slutet av -70 och början av -80. Har oxå ett gäng reportage från Fibban och Lekkan. Bl a den Pistols-grejen samt nåt om Anti-Social (inte skinbandet) som var bannlysta i UK för att dom sökte efter någon som vill ta livet sej på scen när dom lirade. Nån av dessa blaskorna var i GBG och gjorde ett reportage om husockupationen i Haga och min bandkollega Lasse Bumsen fick en helsidesbild vilket var STORT! Annars är Sthlm's-vinklingen lite för markant Jocke. Även om kanske inte alla i landet kunde höra de största radiohändelserna från förr (Garageligans närradiosändningar). Där kan vi också snacka om antal anmälningar. Bl a när LOB visade kuken i radio. Men självklart betydde Discorama, Tonkraft, Ny Våg mm oxå mycket.

2007-11-07 @ 23:05:31
Postat av: Andy

Kom även ihåg Stiff little fingers tidigt inslag där det var mer punk, igelkotten programmet om oasen, 14-årslandet ej att föglömma tidigt om punken. Även inslaget i SE 1977 om Sveriges första punkare(Kom även med i en del Engelska böcker om jag ej minns fel).Vecko revyn borde få en liten eloge, där tror jag många från övriga landet snappade upp punken i Sverige(Har du ju täckt upp bra på Punktjafs)

Finns säkert mer

2007-11-07 @ 23:07:45
Postat av: F Punk

Senap: Stockholmsvinklingen får du nog skylla på Tengby & Rander. För visst kunde den tidiga GBG punken som Soundet, Bruset och Straitjackets fått lite mer exponering. Sen får du se det ur mitt Hagforsperspektiv, alla mina exempel är rixmedia, eftersom detvar så jag upptäckte punken. Nu (ja för typ ett par år sedan) fick jag Kais gamla klipp från GP om Soundet, Perverts mm... och jag är rätt säker att det fanns massor av bra reportage i varje lokaltidning.
Hur som helst, kan du inte rota fram och scanna de där "herrtidningsreportagen" så kan jag lägga upp dem till allmän beskådan.

2007-11-08 @ 06:34:55
Postat av: F Punk

Andy: Det där inslaget i Se hade jag glömt. Det var ju med de där första modepunkarna som gick på Big Brother, eller missminner jag mig. Har du klippet?
Ja 14-årslandet var nog en liten push, fast jag är säker på att filmen fick nog en hel del ungar att skaffa skateboard också. Jo, Veckorevyn hade tidiga reportage liksom Expressen, Aftonbladet, DN och GT.

2007-11-08 @ 06:40:27
Postat av: Anonym

>>Fabbo Punk: Jo, jag skojade bara lite. Har själv en jävla massa klipp från den tidiga GBG-punken. Klippte f.ö ut allt med ordet punk i texten när man var en liten pöjk. Ska se om jag hittar bibban med klipp (ang. "herrtidningarna") så få'ru scanna in dom isf. Kom på att Tonkraft (tror jag) sände en timme som Grisen Skriker och Noice fick dela på, oxå detta innan dom släppte nåt (tror jag) Har det på kassett och Hasse Carlsson var la 'typ' 14 bast då och lät mer flickaktig än Date-X'"sångerskan". Men som sagt; med en sådan scen som vi hade på Bästkusten behövdes inga Gallerianpunks.;O)

2007-11-08 @ 16:44:29
Postat av: Anonym

Sa Senap (ovan)

2007-11-08 @ 16:46:01
Postat av: Fabbe Punk

Senap: Jag scannar allt jag får låna av dig. Jo, jag klippte också ut allt om punk. Nån av mina gamla flickvänner frågade vad jag skulle ha alla klipp till. Ja, idag med Punktjafs och bloggen samt arbetet med Svenskt Rockarkiv så känns samlandet av klipp inte direkt bortkastat.
Gallerianpunks... fanns det några Nordstanpunks då?

2007-11-08 @ 17:48:16
Postat av: Andy

Har för mej att SE rportaget fiannsi "VArför tror du vi låter" boken men har inget själv sparat.
Skall se vad som dyker upp.
Senap, kul med Anti-social reportaget, dom gjorde även en singel som är en av de dyrare idag.

2007-11-09 @ 20:33:25
Postat av: Eq

Jag minns även ett radioprogram (Neonmagasinet?) från 77 tror jag, där en tidig stockholmspunkare berättade vad han hade på sej: "kedjor, säkerhetsnålar, kondomer, tamponger med blod på". Han hade en lång intellektuell utläggning om musikbranchen och berättade att han själv helst lyssnade på Ray Charles(!)

2007-11-10 @ 11:16:09
Postat av: F Punk

Eq: Det inslaget är en klassiker. Och det stämmer nog att det är första riktiga inslaget om punkare i radio. Inslaget har ingått dels i "Livet är en fest" men också när Erik Blix och Bosse Löthén hade ett program om punken 10 år - "Punk är inte längre så nytt".

2007-11-10 @ 11:37:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback