Gatans Lag

Hösten inleds med en rejäl skallning. Skivdebuterande Gatans Lag, från Borås, bjuder tuff gatpunk. Det handlar mestadels om rejält medryckande hulliganhymner om fylla och slagsmål på den 19 spår långa Kjell Hell cdn. 


Det jag gillar med Gatans Lag är att de musikaliskt har rock´n´roll i botten på samma sätt som tidiga Cock Sparrer, ett par lysande exempel på detta är inledande "Skalla sparka sluta aldrig slå" och "Vakta din tunga". I övrigt trampar Gatans Lag musikaliskt fram på bakgatpunkens välkända kullerstenar. Det är svårt att värja sig mot feta knogmackor som "Supa och slåss", "Gatans parlament", "Jag kan inte slåss", "Gatans lag" och MySpace-favoriten "Hata folk". 

Förutom de egna kompositionerna bjuder gruppen två finfina covers, dels den snygga översättningen av Earl Vince and The Valiants (Fleetwood Mac) - "Somebody's gonna get their head kicked in tonight" som i Gatans Lags svenska version blir suveränt röjiga "Skalle spräckt", samt Georg Riedels välkända "Fattig bonddräng" som här förvandlas till "En fattig skinnskalle".

Sammanfattningsvis:
"Alla hängda rövares själar" är helt enkelt en jävligt bra punkplatta. Å andra sidan skulle jag önska en större variation rent textmässigt till nästa skiva och att gruppen dessutom vågar bejaka lite mer ska-influenser som det skitfina slutet av "Ta en öl så blir det bra igen", men detta är ändå petitesser då Gatans Lag helt klart har framtiden för sig.

http://www.myspace.com/gatansslag
www.kjellhell.se

Kommentarer
Postat av: Daniel

Har inte lyssnat på hela plattan utan bara myspace, men jag tycker mest det låter som "musik för kickers av kickers. Folket som ger dig spö, nu med en ny platta"
... eller innehåller hela plattan något jag missat? varenda nisse verkar ju hylla den.

Postat av: Farbror Punk

Daniel: Nej du har rätt. Textmässigt är det slagsmål och fylla alltså rätt schablonmässigt. Å andra sidan är det lite som det naturliga valet av satanstexter för ett blackmetalband. Musikaliskt är det den typen av gatpunk som jag gillar, aggressivt och röjigt. Sen ser jag naturligtvis att aggressivitet och ilska riktas mot överheten som försöker att hålla "den lilla människan" under klacken och inte mot gemene man.

2007-09-18 @ 14:34:28
Postat av: Bror Duktig

Ska vara: www.myspace.com/gatansslag

2007-09-19 @ 11:33:02
URL: http://www.myspace.com/gatansslag
Postat av: jonas

det är lätt och kalla gatans lag för kickers och dömma gruppen på förhand om man bara läser titlarna på baksidan. det finns egentligen inte en låt som handlar om våld mot gemene man på skivan. de enda som får sig en känga
är ju för fan överheten. du , FARBROR PUNK, räknade ju dessutom upp sådana låtar i din recension. Du är en schablon. tack för den fina kritiken men jag är jävligt trött på o liknas vid en tjurrusande kicker. Nej vi tänker inte sluta klä våra åsikter i våldsdrypande papper då får vi ju förfan byta namn

se upp i backen/ jonas

2008-04-27 @ 23:47:44
Postat av: Farbror Punk

Jonas: Det var inte jag som använde termen kickers. Jag var bara ute efter en mer varierad lyrik, trots att namnet är Gatans Lag. Håll fast vid namnet.
"Sen ser jag naturligtvis att aggressivitet och ilska riktas mot överheten som försöker att hålla "den lilla människan" under klacken och inte mot gemene man."
Var ingen invändning mot lyriken utan min åsikt att är man bör alltid rikta ilskan mot överheten som ständingt försöker kväsa den vanliga människan.
Fast Jonas vad säger du om mer ska-sväng i låtarna då?

2008-04-28 @ 00:24:29
Postat av: jonas

det blir lite sax och baktakt i kommande låtar.
Om vi skulle bli mer seriösa och helt utelämna våld i vårat sätt och beskriva vardagen skulle vi förlora lite av konseptet med bandet. det var det jag menade med namnbyte. jag tycker om att musik kan va enkel och något man kan förfesta till innan krogen eller sjunga med till i ett partytält på festival. svårigheten med nästa släpp blir att hitta fler varianter på supa och slåss temat men fortsätter man leva som man lär ska det nog gå. läste texten om Bishops förrästen...suveräna

2008-04-30 @ 05:00:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback