Raggare rövade bort punkare

"De lovade att bränna av mitt snaggade hår"
Raggare rövade bort punkare

Mora

Punkaren Mikael Eriksson, 16, kidnappades av tre raggare. Han misshandlades under en timme i bilen. En av raggarna hotade att bränna av hans snaggade hår med en cigarrett. Med en gevärspipa mot ansiktet fick han slutligen reda på att han bara hade två minuter kvar att leva.
- Jag var så rädd att jag skakade. Trodde de skulle skjuta mig, berättar Mikael Eriksson för Aftonbladet.

När han släpptes fick han springa gatlopp över en dammbro medan en av raggarna sköt sju hagelsvärmar upp i luften.
   Det här hände i Mora på skärtorsdagen. I går började rättegången mot de tre raggarna. De är anklagade för bl a människorov.
   Mikael Eriksson går i gymnasiet i Mora. Han är en lång smal kille, lite blyg. I våras tog han mod till sig och klippte sig som en punkare.
   Samtidigt började han en gitarrkurs. Han ville börja spela punkrock och är med i ett litet kompisband som sångare.
   I Mora finns det bara fyra killar med den här frisyren. De attackeras dagligen av kommunens bilburna ungdom.

FYRA PUNKARE I MORA
Den Aggressivaste raggaren sa vid rättegången:
- Jag ville ge honom en propp för att han är punkare. Jag gillar inte typen. Man vet väl hur såna är med hakkors och sånt. Vi skulle skrämma honom ordentligt.
   Mikael Eriksson, 16, har aldrig burit några hakkors. Han var klädd i jeans och svart skinnjacka den här kvällen.
   Mikael var väldigt nervös när han berättade om vad som hände natten till långfredagen!

27020-402
HAN TOG STRYPTAG
Jag stod vid kajen, vår samlingsplats, klockan var halv tio. Då hörde jag en bil som körde upp bredvid oss. En av killarna hoppade ur och bröt ner mig så att jag låg på gatan med honom över mig. Han slog mig i ansiktet och frågade varför jag var klippt på det viset. Sen tog han stryptag.
   Efter några minuter knuffades jag in i bilen bredvid chauffören. En annan av raggarna satte sig vid sidan om mig och fortsatte misshandeln mot ansiktet.
   Vi körde runt en stund. Sen åkte vi upp mot Kråkberg och där stannade de. Två av killarna gick ur och hämtade ett hagelgevär. Den tredje, han som var aggressivast, drog mig med till ett uthus.
- Vi ska se om den där punkaren som vi tog hand om i går ligger kvar ännu, sa han.
   Sen slet han in mig i bilen igen. En av killarna tog en cigarrett och sa att han skulle bränna av mig håret. Han frågade också om det fanns en kniv i bilen.

Sen stack killen som satt i framsätet fram geväret i mitt ansikte och sa: Nu har du bara två minuter kvar att leva.
   Även den mest aggressive tog geväret och hotade med samma sak. Då blev jag verkligen rädd. Jag skakade i hela kroppen. Det verkade som om de verkligen menade allvar.
   Föraren, som aldrig hotade mig, stannade bilen vid Spjutdammen norr om Mora. Där drog de ut mig. En av killarna började skjuta mot lampor och skyltar. Haglen ven i luften.

GÖMDE SIG I SKOGEN
Sen sa en av dem plötsligt till mig att jag kunde springa i väg över dammbron. Och jag sprang. Jag hörde hur någon sköt. Jag upplevde att de sköt efter mig.
   Jag sprang över bron och gömde mig i skogen och hörde hur bilen startade och åkte efter mig. Jag trodde att de skulle ha tag i mig igen när skotten missat.
   I fyra timmar irrade Mikael Eriksson sedan på vägarna. Föräldrahemmet ligger flera mil från Spjutmodammen. Varje gång han hörde en bil rusade han in i skogen och gömde sig.
   Han kom hem svårt chockad. Han kunde inte tala.
   Dagen efter gjordes polisanmälan och de tre ynglingarna kunde gripas. Mikael Eriksson måste till sjukhus. Fortfarande har han ångest efter händelsen i påskas.
Aftonbladet Text: Tommy Sundberg Foto: Hasse Carlbaum

Kommentarer
Postat av: Josef

Fan!
Man kanske skulle åka upp till Mora och rensa upp bland raggarna, dvs skilja ut patrasket från de riktiga raggarna.
Det är ren skam att de kallar sig raggare. En äkta raggare är enligt min mening och erfarenhet mycket fredligt sinnade människor.

2007-09-20 @ 19:02:08
Postat av: Svegis

Så var det på den "gamla" goa tiden. Raggarna var stora o stygga o tuffa o gav sig på punkare överallt!

2007-09-20 @ 20:30:27
Postat av: Paco

Det där är bara ett av alla skäl till varför vi aldrig under några omständigheter borde acceptera den minsta lilla gnutta rockabilly, pomada, quiffs, eller bilvurm inom punken. Folk har alldeles för lätt att acceptera saker.

Postat av: Skinny

Paco; ska vi också bedömma folk efter utseendet? Moget...

2007-09-21 @ 16:07:02
Postat av: Paco

Skinny>> Sug kuk du.
I övrigt är Eddie Meduza en sån sak man inte borde ta i med tång som anhängare av punk. Där har en hel del folk trampat över...

2007-09-21 @ 16:46:13
URL: http://punkochoi.blogg.se
Postat av: Skinny

Paco; vilken mogen nivå du håller på debatten. Jag antar att du inte är så gammal?
Personligen tycker jag Eddie Meduza är askass. Vad nu han har med saken att göra?

2007-09-21 @ 18:19:01
Postat av: Skinny

Paco; vad jag minns hade bla gossarna i Clash pomada i håret. Det finns säkert fler. Men dom kanske inte var/är punkare?

2007-09-21 @ 18:21:18
Postat av: Paco

Skinny>> Jo, jag är ganska gammal.
Det där med Eddie var bara ett tillägg.
I övrigt förstår jag att du tar i så du skiter ner dig för att ta allt så bokstavligt som möjligt. Slappna av. Det jag vill ha sagt är att raggarkultur är helt oförenlig med punk.

2007-09-21 @ 19:28:44
URL: http://punkochoi.blogg.se
Postat av: Skinny

Paco; varför har du en sån otrevlig ton?
Hur ska jag veta om jag ska ta det du skriver bokstavligt eller inte?

2007-09-21 @ 19:52:28
Postat av: Inge Ansvar The first and only (Who ownes your name?)

Minns att nån punk blev överkörd av en raggarbiljävel utanför 88:an i V-ås, killen hade planat och raggarsvinen passade även på att BACKA tillbaka över honom! Punkarn syntes senare på spelningar i rullstol. Har bara svaga minnen om detta, men visst fan var de meningslösa och fulare än oss! En annan gång i Kärrgruveparken körde de även över en av sina egna som hade lagt sig för att sova ruset av sig under bilen! Undrar vad dessa övermogna raggare gjorde innan de blev just ragarsvin? Många av dem är ju fårskötare idag!

2007-09-21 @ 20:31:51
URL: http://www.myspace.com/ingeansvar
Postat av: Paco

Skinny>> Du satte tonen genom att insinuera att jag skulle vara omogen.

2007-09-22 @ 08:03:10
URL: http://punkochoi.blogg.se
Postat av: Skinny

Paco; därmed tycker du att det är helt okej att kasta ur sej könsord?
Vad ville du egentligen ha sagt med dina inlägg? Bokstavligen.

2007-09-22 @ 13:57:54
Postat av: Paco

Skinny>> Ja.
Citerar mig själv ur ett tidigare inlägg: "Det jag vill ha sagt är att raggarkultur är helt oförenlig med punk."

2007-09-22 @ 14:53:11
URL: http://punkochoi.blogg.se
Postat av: Skinny

Paco; om det bästa du kan prestera är könsord anser jag den här debatten vara avslutad för min del.
Btw; Var i punken ser du raggarkultur?

2007-09-22 @ 16:07:49
Postat av: Paco

Skinny>> Bra, du tråkar ut mig.
Hyllningar till Eddie Meduza. Hellcat. Psychotrenden. Social Distortion-lirare. Punkare som kollar på cruising eller cruisar själva. Etc etc... Jag är full som fan så jag vet inte om det här make sence, men jag tycker att raggarkulturen är allestädes närvarande på ett plågsamt sätt.

2007-09-23 @ 09:06:14
URL: http://punkochoi.blogg.se
Postat av: Skinny

Paco:Du har givetvis rätt. Öka segregeringen! Låt blivande punkare skicka in foto och personbeskrivning till dej för att eventuellt upptas i punkarnas exklusiva skara.Berlninmuren ska upp igen! Släpp inte in några jävlar som har pomada i håret! Tillåt bara punkare att inneha billar tillverkade efter 1970 och DEFINITIVT inga amerikanska bilar. "Full som fan" Bra, så talar en ÄKTA punkare! Det är det som skiljer punkare från den stora, likformade, massan. Ett sannerligen rebelliskt beteende som bör uppmuntras. Rock on!

2007-09-23 @ 18:22:57
Postat av: Skinny

Paco: jag såg en bild på dej i din blogg där du har skägg! Hur punk är det?!? Det väl alla att det bara är hippies som har?!

2007-09-23 @ 18:32:37
Postat av: Paco

Skinny>> Åh nej, en person på internet verkar inte tycka om mig. Jag har inte skägg, bilden måste föreställa någon annan? Det finns vad jag vet inga bilder på mig på min blogg. I övrigt ser jag näppeligen ut som någon punkare. Tycker sånt är ovesäntligt. Däremot tycker jag fortfarande att raggarkulturen är oförenlig med punkkulturen.

2007-09-23 @ 18:50:55
URL: http://punkochoi.blogg.se
Postat av: Skinny

Paco: oj, vem kan det vara?
Om man trycker på information om dej i din blogg dycker det upp ett foto på en man med skägg och glasögon plus texten "Man 27 år". så du menar att det inte är dej det åsyftar?
Om du nu tycker att se ut som en punkare är oväsentlig, varför bryr du dej då om om man har pomada i håret?

2007-09-23 @ 19:55:16
Postat av: Paco

Skinny>> Bilden föreställer Paco, en basist från Brest. Han är mer punk än dig, mig och våra mammor. Förresten har han inte skägg; bara mustasch. Övrig info åsyftar mig.
Du är visst lite dum i huvet va? Jag har sagt att du inte ska ta allt så jävla bokstavligt... just det där med pomadan är en öm tå va? Min kontenta är att raggarkulturen ska hållas borta från punken.

2007-09-24 @ 06:45:13
URL: http://punkochoi.blogg.se
Postat av: Daniel

Snackade med en bekant som var med "när det begav sig", och uppenbarligen var raggarna inte alls snälla. Hon hade blivit nedslagen på en lokal folkpark (^^) för att hon var för sminkad.
Vill man väldigt gärna ha en sjukhus vistelse idag så är det i min mening skinheads som är benägna att banka och slå.
Rockabilly tendenser inom punken är förövrigt mer Cry-baby än Eddie Meduza, Paco.

2007-09-24 @ 10:49:01
URL: http://publicimage.bilddagboken.se/
Postat av: Skinny

Paco: "Han är mer punk än dig, mig och våra mammor." Aha, det är alltså en tävling?
Nej du, jag är inte alls dum i huvudet.
Att diskutera med dej var ju inte särskilt givande
då du rapar ur dej samma drapor hela tiden.

2007-09-24 @ 15:19:15
Postat av: Paco

Daniel>> Det är väl lite både och. Kom ju en "punk"-tribut till Meduza.
Skinny>> Vem är det som upprepar sig? Du kan ju inte släppa den jävla pomadan.

2007-09-24 @ 15:29:27
URL: http://punkochoi.blogg.se
Postat av: Skinny

Paco: känner du dej hotad av "Hyllningar till Eddie Meduza. Hellcat. Psychotrenden. Social Distortion-lirare. Punkare som kollar på cruising eller cruisar själva"?

2007-09-24 @ 16:31:50
Postat av: Paco

Skinny>> Nej, men jag stör mig på det. Jag förbehåller mig rätten att störa mig på folk utan vettiga anledningar. Rent historiskt så tycker jag att raggarprylen är oförenlig med punkprylen och då förbehåller jag mig än mer rätten att störa mig på de obehagliga influenser som smygit sig in i punken. Känner du dig hotad av att jag inte vill ha raggarinfluenser inom punken? Kommer vi nån vart här? Du tycker att jag är (eller verkar vara) en elitistisk idiot och jag tycker du är (eller verkar vara)en skitnödig fjant. Locket på, jag pallar inte, du verkar vara en smula seg i kolan.

2007-09-25 @ 06:41:43
URL: http://punkoch.blogg.se
Postat av: Skinny

Paco: det är synd om dej. Har raggarna varit stygga mot dej?

2007-09-25 @ 12:30:57
Postat av: Inge Ansvar The first and only (Who ownes your name?)

En raggare skottar aldrig snö och The Accidents använder ej pomada. Den gemensamma nämnaren blir då Hurriganes vars biografi(?)"Kuumat Kundit" strax får biopremiär i hemlandet, medverkar gör även Martti från Eppu Normali!
Men raggarpunkfenomenet i sig är ju rätt gammalt.
Eddie Meduza samlingen som Ägget släppte var jag högst tveksam till, och är fortfarande. Varför hylla en meningslös idiot?
Själv skulle jag vilja höra Eddie Menusla, någon som kan lägga upp den?
Jag är en simpel pajas med piss i pannan, så mig är det ingen idé att tjata på!

2007-09-25 @ 18:17:31
URL: http://www.myspace.com/ingeansvar
Postat av: Skinny

Inge Ansvar: jo, den hyllningen är ungefär lika logisk som en hyllningsplatta till Lill-Babs.

2007-09-25 @ 19:57:59
Postat av: Slobodan Burgher

HAhahahahhaha! "punk is hippies" -klam pa den istallet!

2007-09-26 @ 06:58:34
URL: http://www.slobodanburgher.co.uk
Postat av: Skinny

Slobodan Burgher: på tal om vad då?

2007-09-26 @ 16:26:50
Postat av: sandra

När hände de där? Har aldrig hört talas om att nåt sånt har hänt i mora. Så de måste vara bra många år sen. men att jämföra 'raggare' nu & då funkar inte.

2007-10-01 @ 10:51:26
URL: http://ssandy.blogg.se
Postat av: gdg

Jävla kuksugar raggare, de e fan dem som beter sig som jävla nazister o allt!

2007-11-05 @ 14:51:36
Postat av: Stam

Vilket år kom den artikeln?

2007-12-31 @ 06:34:29
Postat av: Raggarn

Hehe punkjävlar , ni e så jävla fula med era tuppkammar och säkerhetsnålar och eran skrikiga skitmusik . kamma till er , börja lyssna på rock n roll o skaffa ett jobb kanske ?? Mvh Raggarn

2007-12-31 @ 12:20:38
Postat av: Emelie

Fan.. Idioter!!! jag är själv raggare, men min bästa vän är punkare... Blir så jävla förbannad på alla idioter med fördommar!!! punkarna har väl rätt att klä sig o lyssna på vad dem vill, precis som vi har!!!

2008-01-31 @ 13:13:15
Postat av: Jr Raggarn

Jag tycker det inte spelar någon roll om vad folk tycker & tänker om dom olika musikstilarna.
Jag är själv raggare, lyssnar på rock n roll
& rockabilly, jag gillar inte punkmusiken, men ja låt åtminstone punkarna lyssna på och klä sig i vadfan dom vill.. jag stör mig inte på dom.. punkarna kan vara schyssta i sig! likadant som en riktig raggare är, det där som hände i mora, de är bara blöjraggare som inte kan ta någon kritik till annat folk.
jag är bara 15 år, och har inget imot punkarna.
Förstår inte varför sånt 'krig' har pågåtts mot Punkarna & Raggarna.
/ MVH Andreas.

2008-04-05 @ 18:28:43
Postat av: elin

ut med punken!!

2012-02-15 @ 12:44:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback