Sixten Redlös

27020-397
Hedda 6-10 Redlös i mitten. Finspång till höger och till vänster Petri. 

Det var inte bara Stockholms Negrer som höll den hetsiga punkens fana högt. I Jönköping var man pissförbannade. I de tusen kyrkornas stad fanns ingen plats för unga som ville spala musik, så man ockuperade helt sonika gamla brandstationen.

Ett av Jönköpings mesta och bästa punkband var 6-10 Redlös de hade startat sin bana som Rövens Hämd. Under några intensiva år producerade bandet några helt lysande punkdängor: "Ni ska få ångra", "Hämd", "I wish I woz an animal" och "1000 stöveltramp på ryggen". Låtar som stått sig lika fint som KSMB och Ebbas bästa stunder.

SIXTEN REDLÖS I wish I woz an animal (S-skivor 036-125537)
Punken lever och har hälsan i Jönköping av alla ställen. Med slagord som "Feta kärringar med äkta päls/spänn fast dom över järnvägsräls" platsar dom rakt in i den svenska valdebatten. För slagorden skall vara enkla och raka i år. Se bara på moderaternas buslätta budskap: "Sänkt skatt" och "Mindre krångel i trafiken". Nej, då håller jag på Sixten Redlös. Hur dom låter? För djävligt, kort och gott.
Schlager Nr 9 -85 Text - Håkan Lagher

Lyssna till tidiga Sixten Redlös:
Busspanik
Snutens makt
Olik
Vill inte bli stor
Säg nåt du
Innan mörkret tar min själ

Första singeln:
Ni ska få ångra
Hämnd

Andra singeln:
I wish I woz an animal
1000 Stöveltramp på ryggen

Spår från LPn - Slå larm:
Officer

MySpace hittar du Sixten Redlös.
Punktjafs finner du ALLA Jönköpingspunkband och massor av musik.

Avlutningsvis träffade jag ett gäng unga punkare, från Jönköping, på årets Augustibuller. De ansåg att Sixten Redlös borde spela på nästa års upplaga av Bullret. Så mailbomba bokarna på Augustibuller ni som delar denna åsikt. Och för er som inte vet. Varje gång ni ser namnskylten "Redigering - Henrik Norsell" på Aktuellt, då är det Hedda som suttit vid kontrollbordet. Sångaren Jöjje återfinns i ledningen för P3.

Kommentarer
Postat av: Paco

Bra grejer! Vad hände med den skinspång då?

Postat av: Sörling

Ett av mina favoritband, singlarna är helt oumbärliga - men det var live 6/10 var som allra bäst. Jag kommer aldrig glömma giget på Hultsfredsfestivalen slutet på 80-talet - helt fantastiskt.

2007-09-15 @ 15:30:21
Postat av: Senap

Såg aldrig 6-10 live, tyvärr, men singlarna är grymt bra och lite underskattade. LPn däremot försökte jag lyssna in mej på när den kom men det gick inte...

2007-09-15 @ 15:42:15
URL: http://www.myspace.com/senap
Postat av: Svegis

var det Sixten som spelade förband till GBH andra gång i JKPG? Vi i Bristles spelade förband en gång,, i den stora lokalen då, detta vra i den lilla?

2007-09-15 @ 22:59:51
Postat av: Hedda

Tack för uppmärksamheten 20 år senare! Fantastisk recension. Den har jag aldrig sett förr. Däremot minns jag att vi blev sågade i Schlager av samma skribent för en live-spelning på Tre Backar med följande något kryptiska formulering "det låter som när nån kastar spjut 100 meter men det landar på 50".
Paco: Finspång flyttade till Vimmerby för att styra upp sitt kaotiska liv.
Svegis: nej vi var inte förband till GBH. Jag missade den spelningen.

2007-09-16 @ 10:51:25
Postat av: Hedda

Vid närmare eftertanke var jag nog på den där GBH-spelningen ändå. Minns inte så mycket av den men jag tror att Black Uniforms var förband. Jag börjar nog bli lite senildement..

2007-09-16 @ 10:59:01
Postat av: Slobodan Burgher

Tack sa mycket. En yngling som mig har haft det lite half svart att fa hora det har, istallet for att hora talas om det dar bandet...ar det dar en rullplanka?

2007-09-17 @ 00:07:20
URL: http://www.slobodanburgher.co.uk
Postat av: Andy

Bra band fra live,ni ska få ångra är väldigt likt ksmb kan man nog påstå, ett gott betyg.

2007-09-17 @ 00:21:44
Postat av: Svegis

Vi i Bristles var förband ett år i den stora salen med GBH, men sen var det i den lilla nåt annat förband,
har jag för mig! Pöbel Möbel?

2007-09-17 @ 18:20:55
Postat av: Anonym

Ge mig lyrics till Hämnd och Pojken med choklad!!!!!!!!!1

2008-01-05 @ 12:37:00
Postat av: JuliaFulia

Jag minns första gången jag hörde 6-10 Redlös, jag hade köpt en skiva för tio spänn på second hand och jag ryste när jag hörde det. Det var det bästa jag någonsinhört i hela mitt jävla liv och så är det fortfarande. Musiken fyller hela mig och stannar där en lång stund efteråt, går inte att förklara. Jag sörjer att jag antagligen aldirg någonsin kommer få se en spelning, eftersom alla är gubbar nu ;)

2008-03-09 @ 12:34:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback