Efterlysning - bilder till Posterbok

Minns ni tidningsklassikern Poster?
Den ultimata tidningen för oss som växte upp på 70-talet. Popläsning och framförallt massor av posters på artister man gillade. Sweet, Slade, Alice Cooper och de största - Kiss! Poster var också den tidnig som snabbt plockade upp punken och skrev om Sex Pistols, The Damned, Ramones, Blondie och Clash.  

image619
Ovan: Första numret av Poster samt Nr1 -75. Från Farbrors privata samling

Nu kommer det en bok om tidningen. En bok fylld av bilder från en svunnen tid och som låter läsaren frossa till fullo i nostalgin. Men för att boken ska bli komplett behöver man er hjälp. Man efterlyser bilder på folks 70-tals rum med planscher på väggarna. Så sitter ni eller era föräldrar på dylika foton. Hör av er via bokens MySpacesida -
HÄR!

Kommentarer
Postat av: Glen Buxton

annars var ju Tiffany tidningen....

2008-04-19 @ 12:42:05
Postat av: Andy

Kom ihåg att hela pojkrummet var fullt med Sweet, Kiss mm men inte kom man väl på att fota
Sen kom punken och posterna ner i papperskorgen...

2008-04-19 @ 13:44:38
Postat av: Skinny

Kiss was the shit!:-)

2008-04-19 @ 14:18:40
Postat av: Alfred E Neuman

har glömt vad alla blarror hette då...Zip, Zoink, Tiffany...jäklarns...jag har glömt vad dom andra hette...Poster dök väl upp typ 75-76 har jag för mig

men förutom Tiffany kändes det nog som om (med "Svenska" prefixet här i Svedala) MAD var den blarra som formade punk-generationen...vad jag förstått var orginal-MAD stor förebild för McNeil o dom bakom PUNK-Magazine...

2008-04-19 @ 14:29:58
Postat av: Farbror Punk

Jepp alla de där andra tidningarna fanns också. Fast ingen av dem levde lika länge som Poster. (Första poster kom 74 sista kom väl i slutet av 70-talet. Sen försökte ju Hatwig med Lilla OKEJ innan det blev stora Okej) Av de andra tror jag Tiffany höll ut längst till sommaren 76(Har jag för mig). Och som Andy säger när punken kom då åkte alla gamla band ner. Jeppe som startade R.I.P skrev för den svenska poptidningen Butterfly runt 75-76. Tyvärr har jag aldrig sett något nummer av den.
Och sen ska vi inte heller glömma Ny Musik som jag har en komplett samling av 73-75.

2008-04-19 @ 15:02:20
Postat av: Robert

Det kom en poster med Pistols, runt den stora bilden var det en mängd småbilder. Fan vad svårt det blev efter några år att hitta en komplett plansch, alla hade klippt loss småbilderna. Vill minnas att det var en suverän Kiss-plansch på baksidan, fotograferad på ett tak?

Snälla, snälla, Capital Rockers, vill höra!

Postat av: Wally Nightengale

Poster: ...minns iaf ett studioporträtt och två livebilder på Pistols...en som jag ganska säkert gissar med Sid i Halmstad...ett annat med Glen i sina Jackson Pollock braxer...

jag hade aldrig råd att köpa Poster (tror jag hade 5 kronor i veckopeng)...Tiffany var den jag lade pengarna på...Tiffany hade grymt sjuka bilder på sena Dolls...har för mig Poster hade nåt rosa utvik på Johnny Thunders också... Zip o Zoink var på kasst papper och fokuserade på Donny Osmond och vad hette han David...Cassidy?

men Zoink hade iaf Uriah Heep o lite hård-rock som det hette då...minns att Tiffanys 1a nummer hade ett reportage om New York Dolls som gjorde ett djupt intryck på mig...

minns mest mest gitarristen i Runaways famösa grenbilder...Mick Tucker naken didn´t do anything for me....men Poster kom för sent i mitt liv...mest Kiss... som jag aldrig fattade charmen med...tyvärr

eller å andra sidan så var aldrig Kiss speciellt bra...och nu måste vi vara ärliga...när dom lät som bäst så låter dom som när MC5 låter som sämst...

2008-04-19 @ 15:47:45
Postat av: King Inge

Äsch, finska Suosikki (stavas det så?) hade större posters med grymt mycket info och bilder på baksidan...

2008-04-19 @ 17:47:29
URL: http://www.come.to/chaosisking
Postat av: pecka

urkke lär väl ha bilder på sitt pojkrum iaf, finns ju att beskåda på förra
punkklassikeromslaget, Butterfly har jag aldrig hört tallas om, skulle vara vansinnigt roligt att bläddra igenom alla dessa tidningar ännu en gång

2008-04-20 @ 11:12:37
Postat av: Andy

Klart bästa numret för oss som diggar punk var ju "Punk numret" med clash på grönan, Ramones på Göta Lejon(Eller Jarlateatern?), Pistols i Halmstad(Har jag för mej). Efter det blev det nåt nummer till man köpte innan man köpte annat.
GO var ju en annan rel ok tidning.
Låg inte Hatwig bakom även Tiffany? Har för mejhan började med den och fortsatte paralellt med poster.
Grym nostalgi iallafall och framförallt mycket coola poster.

2008-04-20 @ 12:55:38
Postat av: Svegis

...men när de kallade AC/DC punk blev jag kondunderad!

..jag har nog de flesta bilderna och skit kvar!

..jag sitter nog med 10 pärmar med punkgrejor från NME, Sounds, Melody Maker o mossans veckorevyn som var hur mycket punk som helst i...

2008-04-21 @ 16:49:21
URL: http://www.thenegatives.org
Postat av: Kenny

Postern Robert pratar om vändes om var och varnnan dag vill jag minnas! Underbara kort!!

2008-04-21 @ 18:03:04
Postat av: Angus

var inte AC/DC punk?

2008-04-21 @ 21:33:12
Postat av: Linda

Det var ju rena julafton varje gång ett nytt nummer fanns i butikerna. Att det inte bara gick att läsa om, utan även fanns affischer med Damned, Pistols, Elvis Costello, XTC m.fl. var ju rena drömmen för en nybliven punkare 1977-78. Tyvärr har jag inte ett enda nummer kvar, de var söndertummade redan när det begav sig.

2008-04-21 @ 23:08:11
URL: http://www.myspace.com/arabensanus

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback