Rosa Mannen – ett stort tack


Vi som laddar ned musikvideor från TPB har antagligen laddat en och annan, men troligtvis väääldigt många, rippar från signaturen: Rosa Mannen.  Hans rippar kännetecknas som oftast att de är av god kvalité och trots den minimala storleken inte lider av surt komprimerat och metalliskt ljud samt ofantligt stora pixelblock. Nä, en rip från Rosa Mannen är oftast en ren fröjd både för öga och öra.



Jag minns inte själv när jag första gången laddade en video från Rosa Mannen, men det är säkert en 3-4 år sedan då mitt musikvideosamlande började på allvar.  Men jag minns hur glad jag blev när han laddade upp hela serier av videoklipp med artister som Madness, Dusty Springfield och Beautiful South, alla av hög och god kvalité.



Under det senaste året har Rosa Mannen förgyllt livet med klipp från TV-programmet The Tube, skönt tidstypiska klipp med Southern Death Cult, Toy Dolls, Fun Boy Three, Heaven 17, Jo-Boxers m fl, från Hultsfred- och Roskildefestivalerna i början av nittiotalet, där man kunnat se Sator och Thåström, Sinners, Wilmer X, Di Leva, Eggstone, Ride, Docenterna, Dismember och Packet. Och för närvarande bjuds det på skönt åttio och nittiotal: Lemonheads, Weezer, Violent Femmes, The Men they couldnt hang,  Cramps, Lush och Cathrine Wheel. Ja, kan man bli annat än nostalgisk och glad?



Jag vill passa på att tacka den Rosa Mannen genom detta inlägg och jag kan frankt påstå om skivbolagen erbjöd samma service att kunna ladda ned klipp som RM gör så skulle jag inte tveka en sekund utan raskt spendera min månadspeng  på musikvideor. Men eftersom bolagen verkar strunta i behovet att kunna få tillgång till musikvideor av bra kvalité (nä Flashvideo på DinTub är inget surrogat, det är som koffeinfritt kaffe - det smakar som äkta vara men ger mig ingen kick).



Så ett stort fett tack till Rosa Mannen för att du är en så hygglig prick och ser till att kulturen kommer ut till de som har vett att uppskatta den. Fortsätt din goda gärning, gärna med mer nittiotalsindie.

ps, jo jag vet att RM bjussar på en massa annat som klipp från Later, Nyhetsmorgon, Allsång på skansen, Sommarkrysset med mera, så det behöver ni inte kommentera.


Kommentarer
Postat av: Rosa Mannen

Wow! vilka vackra ord. tusen tack för allt snällt du skrev. det känns väldigt bra att få höra såna fina grejer. jag lägger ju ner väldigt mycket tid på att rippa musikvideos. gör det faktiskt just nu, simultant på två olika datorer :)



Ha en fantastisk dag.

Postat av: pecka

skönt att magistern anammat den rätta böjningen av ordet video i svenska till videor, då vi ej har böjningar med s i vårt modersmål, förövrigt borde jag lära mig eller fråga sonen hur man laddar ned från pirate bay

2008-08-17 @ 21:22:51
Postat av: F Punk

Pecka: Jo, det är viktigt att böja rätt. Jag är en av de få som vill läxa upp Claes Östergren för det heter Gangstrar och inte Gangsters det vet ju alla som har minsta koll på svenskan.

2008-08-17 @ 22:17:15
Postat av: Senap

Helt rätt! Fast han heter väl Klas med K? Får väl också ta lektioner i nedladdning av mina barn. Det verkar spännande...

2008-08-17 @ 22:40:17
URL: http://www.myspace.com/senap
Postat av: Krhmn-Punkare

Kan tyckas en aning onödigt att upprepa de redan skrivna orden men jag gör det ändå; Tack Rosa Mannen! Och när vi nu ändå befinner oss i ett slags saligt tillstånd av ödmjukhet så vill jag passa på att tacka både Rosa Mannen och Farbror Punk. Det ni gör borde föräras med en medalj av högsta valör. Så än en gång; TACK!

2008-08-19 @ 11:04:05
Postat av: Anonym

hmm... är inte ett språk levande och under ständig utveckling!? nåväl, vill oxå tacka den rosa mannen för "videosen", dessutom vill jag tacka ett antal emmpeetrerippare, bla: mpr (som döper alla omlag/bildfiler till Save00 & SCAN-SP, kanske olika rippare?), den som rippar alla livekassetter med bla: ebba, attentat, bitch boys... osv, poe mfl, TACK!

2008-08-22 @ 17:15:00
Postat av: Anders

Vet inte hur jag skulle överleva utan Rosa Mannen eller knaverlisa... stort tack till er all... och nu letar jag efter JAPOP - Rysk POP. :)

2008-08-30 @ 19:55:42
Postat av: Anders

Vet inte hur jag skulle överleva utan Rosa Mannen eller knaverlisa... stort tack till er all... och nu letar jag efter JAPOP - Rysk POP. :)

2008-08-30 @ 19:56:05
Postat av: Farbror Punk

Anders: Ska fixa Rysk Pop. Finns nog flera som vill ha den. Bara jag tar mig tid kanske jag kan rippa solo-7an "I flickors fall" också, den har ju ett snyggt Big Country-ljud, vill jag minnas.

2008-08-30 @ 22:40:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback