2008

Dags att blicka framåt snart en vecka in i det nya året.
Detta är ju en kulturblogg och ni som läser är såklart nyfikna på vad ni kan vänta av 2008 inom det retrokulturella området. Just nu sitter jag och försöker uppdatera Punktjafs. Tanken är att försöka få ut en del jag haft liggande och att försöka fixa städerna Norrköping respektive Köping. Jag har gett Ibban en bunt frågor ang Snagg och Fuckin Garlics så nu väntar jag bara på svar. Jag har även fått tips och hjälp av Micke Philblad, så med lite tur kan det bli något om Queen Bitch också. När det gäller Norrköping är det i stort sett bara Åskådarna som jag saknar helt information om. Och när vi ändå är inne på Norrköping så har jag hittat två reportage om vinnarna av Vecko-Revyns tävling - 80-talets stjärna - popbandet Spader Ess. Vilka jag ämnar att publicera här på bloggen. Också tvåan i tävlingen Kee & The Kick har lyckats gräva fram två reportage om. Dessa kommer också att läggas ut här på bloggen.
När det gäller Köping har jag redan täckt in Protectors och då grunden till det bandet ligger i trojkan Disgust, The Wall och Catch 22 tror jag mig kunna få fakta om dessa band också. Har i alla fall mailat Robert "Toby" Sjöö för mer info om Disgust & Catch 22, vi får se om han svarar. Svarar gör tyvärr inte Per Granberg och jag hatar att tjata. Därför har jag just nu minimalt med fakta kring N.O.S och Zynthslakt. I fallet The Past däremot har jag däremot fått en historik från Linus. Vad jag saknar fortfarande är fakta om Nasty Natives, ni som vet något om dem. Hör av er. 

27020-547

Jag har även mailat frågor till Ulla i Sporten e död och hoppas nu att hon tar sig tid att svara. Ska också dra iväg ett gäng frågor till Putte i Kallsvett.  Förutom detta har jag intervjuat Johan Krok om Mörbyligan, rotat fram lite om Menlöst och Endless Night. Samt scannat in ett tiotal Vimmelreportage från Vecko-Revyn. Och från samma tidning har jag hämtat artiklar om Fiendens Musik & Kai Martin & Stick.
27020-546

Eftersom den svenska punken fyller trettio år hoppas jag att fler gamla punkstötar hör av sig och vill berätta om sina gamla punkband. Jag har sagt det förr alla band är av intresse så länge det är inom tidsramen 77-82 (kan rucka lite på 82 om grunden för bandet ligger inom detta år) och så länge det är band som inspirerats av punken/nya vågen. Må, det sen vara punk, pop, ska, mods, industri, synth, depp eller annat. Uppmaningen är ändå: HÖR AV ER:
[email protected]
Punktjafs är nu inne på sitt 12:e år och jag hoppas fortfarande med hjälp av sonen kunna skapa en mer databas-aktig sida. För just nu tar det en evinnerlig tid att skapa nya HTML-sidor och tid lär jag knappast få mer av när familjen utökas. För jag håller fortfarande fast vid drömmen om att en dag ska Punktjafs implementeras i Rockarkivets databas en databas som i mina drömmar är tillgänglig för alla och som en fullständig multimedia upplevelse. Fakta, bilder, musik, rörliga bilder och utskriftsmöjlighet av fanzines och flyers. Fast med en kulturfientlig regering vid makten som anser att kultur ska klara sig på marknadskapitalistiska villkor och att inte staten (det vill säga vi skattebetalare) ska bidra till att föra ut kulturen till folket, gör att jag har svårt att se den drömmen realiserad. 
Men drömma måste man annars skulle jag inte fortsätta med att jobba för er.
Kärlek och Uppror - Kultur och Solidaritet! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback