Tjenare Henrik Weston - Vem Bryr Sig



Hur känns det inför den stundande spelningen?
- Bara bra, vi var grymt taggade att det skulle braka loss redan i juni, men nu får vi suga på karamellen ytterligare några månader.

Har ni hunnit repa än?
- Vi repade ganska intensivt i mars/april, men nu har vi slagit av på takten. Vi höjer tempot i augusti igen. Vi hade såna där klassiska problem i början; "vi har ingen lokaaal", det var jättejobbigt, det är ju ingen som spelar i band längre. Men vi känner ju mycket folk så på lite omvägar har vi fått låna Atomic Swings gamla lokal på Kungsholmen i Stockholm. En kväll när vi repade knackade det på dörren, och då stod halva Soundtrack Of Our Lives utanför och diggade. Coolt!

Var ni ringrostiga?
 - Fruktansvärt ringrostiga. Bortsett från en spelning 1985 hade inte Vem Bryr Sig? lirat sen 1981. Okej, alla lirade i olika garageband efter Vem Bryr Sig? men sen slutet av 80-talet har ingen spelat mer stadigt. På första repet gick låtarna i slow motion, vi kunde inte fatta hur vi kunde spela så fort "när det begav sig". Då kom vi på att det handlade om att ha längre gitarrband och då gick det att få upp tempot! Nästa dag hade alla ont nånstans, jag sträckte mig när jag skulle posa, trummisen ont i armar och axlar och Hoffner och Danne värk i fingrar, händer och armar. Men redan på tredje repet började låtarna sitta och nu låter det riktigt bra, mycket bättre än på punktiden. Det är mer fokus.

Vilka finns med i sättningen?
- Vem Bryr Sig? hade lite olika sättningar men på Berns blir det den klassiska sättningen från 1980. Patrick "Pruten" Wedholm - trummor, Danne Dittmer - bas, Janne Hoffner - gura och jag på sång.

Vilka låtar har ni tänkt köra?
- Vi har repat in sju låtar: Hårt mot hårt, Sanning, Direktör, Svenska Armén, Min Värld, Feg och Värtans vatten. Alla band ska ju köra 15-20 minuter, och det här setet tar drygt en kvart. Låtarna är runt 1.50!

Er bästa låt?
- Direktör!

Hur är det med dagsformen, kommer ni i era läderbrallor och går det att skrapa ihop håret till klassiskt punkspret eller tuppkam?
- Jag tror vi kör ganska basic, det var väl egentligen bara Pruten som hade den klassiska punklooken, han såg ut lite som Johnny Rotten, vi andra var mer ordinära slackers, typ Ron Asheton.

Får man vara nostalgisk som punkare trots att rörelsen var "här och nu" och föraktade all nostalgi?
- Absolut! Den bästa musiken gjordes ju runt 76-80! Och punk var ju så mycket mer än musiken; för mig handlade det mycket om DIY, man blev lite av en entreprenör, även om i stort sett alla projekt jag gjort genom åren gått back, ha ha ha. Konserter som fixades gick ofta back, vårt fanzine The Eye gick ALLTID back (utkom 1983-1986) och min punkroman om vårt band har också gått back! Men va fan, jag spelar inte golf eller nåt annat trams. Att förmedla lite kultur i olika former är mitt andningshål...

Varför har vi fått vänta på den här klassåterträffen i 30 år?
- Torkel Knutsson ska en stor eloge för att han dragit i gång allt. Han (och några till) jobbar frenetiskt för att få allt att funka. Herregud, här är det runt 15 band som ska lira som i de flesta fall inte lirat på 25-30 år! Många är döda och så vidare. Kepsen av för Torkel för att han ser till att Stockholm får sin första riktiga punkfest!

Vilka band tänker du kolla?
- Så många som möjligt, men särskilt Grisen och Pain.

Vilket svenskt band hade du själv önskat till punkkvällen?
- Ebba, hade väl inte varit helt fel!

De bästa svenska punklåtarna?
- Tyst för fan (Ebba), Boss Moss (Problem), De rika har lagen (Besserwisser Pop) och Regler och lagar (Gaberts Livs).

Vilka svenska band tror du betytt mest för punken?
- Givetvis Ebba. Och KSMB. Men jag tror att det i varje svensk stad fanns lokala förmågor som betytt oerhört mycket för musiklivet. På Lidingö fanns det fyra punkband före oss; SÄPO, Besserwisser Pop, Gaberts Livs och Palmons. Killarna i dom här banden var några år äldre än oss och dom första punkgigen jag var på var med dom här banden. Dom inspirerade oss i Vem Bryr Sig? oerhört! Annars är Grisen Skrikers sista spelning på 4an något som betytt mycket för mig!

Kommer ni att visa "ungdomarna" att gammal är äldst?
- Det kan du lita på!

För de som inte hört er finns er musik tillgänglig i någon form?
- Det finns lite skrammel på
www.myspace.com/theeyeproduction Annars gav Vem Bryr Sig? aldrig ut någon egen skiva men finns med på samlingsplattan Lajv på Kulan med låten Feg. Plattan är från 1981.

Hur mår den svenska punken idag, har du någon koll, finns det band som du gillar?
- Ingen koll alls. Det lilla jag hört är dåligt. Punken efter typ 1982 blev alldeles för skränig med dåliga sångare och dåliga låtar. Nu låter jag som en gammal gubbe... ha ha ha. Annars är det garagerock som gäller för mig, och den låter ju ofta som punken gjorde förr!

Är den relevant idag, både som rörelse och som musikalisk genre?
- Absolut! Det är alltid rätt att ifrågasätta och då är punken en bra utgångspunkt!

Förändrade punken något?
- Det trycker jag, kolla bara hur musikklimatet var runt 1976. Inte särskilt kul, men så kom punken och rockade röven av all seg progg och all dålig disco. Punken tog också bort en del av den bruksmentalitet som dominerade i Sverige att nån annan alltid skulle ordna allt. DIY var det viktigaste resultatet! Men precis som Torkel Knutsson så tycker jag att inte att Stockholmspunken ännu beskrivits på rätt sätt. För Vem Bryr Sigs del handlade det i första hand om att lira cool musik, ha kul, gå på gigs, hänga med polarna och dricka bärs! Jag tror att den beskrivningen stämmer på många fler än den som kommer fram i boken Varför tror du vi låter som vi låter. Jag blev mest förbannad när jag läste den boken. Men bilderna var bra.

Till sist: något att tillägga?
- Om punken: Vi kom, vi såg, vi segrade!

Kommentarer
Postat av: krisen

när blir punkfesten och vilka får komma?

2008-06-24 @ 13:51:05
Postat av: auge

precix vad jag oxå undrade!

Postat av: Farbror Punk

Sista helgen i augusti. Och ALLA får komma, ju fler desto roligare. Det har varit annonser ute i DN (har jag hört) men jag vet inte var man köper biljetter.

Åke: Tänkte vara i Borlänge runt 12-13-tiden, så slå gärna en pling vid den tiden, så kan vi ses. Tänkte parkera vid Tjärnaskolan som förra året (om det finns plats, så kan man köpa morgonfikat på Q8:a.

2008-06-24 @ 16:36:42
Postat av: krisen

du får gärna höra av dej eller skriva på bloggen när du vet något om biljetter, datum, tider och allt du vet.

köpte för övrigt den svenska punk encyclopedin idag. mycket trevlig läsning även om en del saknas...

2008-06-24 @ 20:41:55
Postat av: LARZ GUSTAFSSON

BIZEX-B will play!

2010-03-30 @ 17:27:36
URL: http://www.myspace.com/zluggo_pop
Postat av: LARZ GUSTAFSSON

http://www.poeter.se/viewText.php?textId=1098334

2010-03-30 @ 17:29:51
URL: http://www.myspace.com/zluggo_pop

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback