Aldrig får man vara riktigt glad

image611

Igår sattes det sista locket på Slotts senapsburkar i Uppsala. Nu flyttas tillverkningen till Polen!?!
Det är härligt att se hur alla svenska nationalsymboler förvandlas till investeringsobjekt i händerna på kapitalisterna. Visst säger slipsnissarna att man inte kan driva olönsamma företag. Och det kan till och med jag hålla med om. Men Unilever, som så hjärtinnerligt värnat om varumärket Slotts, är knappast ett företag som tjänar dåligt. Men som alltid är det just dålig lönsamhet man skyller på när tillverkningen flyttas. Vilket i pricip kan betyda att företaget går med vinst, men inte tillräckligt enligt ledningen. Fan vill ha mer och helvetet blir aldrig fullt.

Att köpa upp ett varumärke med anor och sedan inte värna om detta är helt enkelt ett sätt att luras. Det är lika dumt som om Keith Levine skulle turnera runt om i världen som The Clash, bara för att han var med en kort tid vid starten. Å andra sidan är det något som vi fått vänja oss vid under de senaste 20-25 åren. Nä, inget är längre svenskt! Fast från företagens sida låtsas man att det är the real deal som vi säger på svenska.
Men defakto: Polsk Senap, med namnet Slotts! Tack, men nej tack!
Hädanefter får man väl göra sin egen senap, sin egen glögg (ja, vin & sprit ska ju säljas) och likt knugen och alla knugbarnen fylla sin egen korv med svenska svin!

Kommentarer
Postat av: Parne

K-A-T-A-S-T-R-O-F. Katajävlastrof. Nu måste jag dricka ännu mer imorgon...

Postat av: Senap

Jag flyttar inte med till Polen iaf. Min franska kusin Dijon passar bra ibland och min finska broder Sinappi (i dess olika skepnader) är väldigt smakrika. Ska fan sluta handla av Unilever (i mitt jobb som köksmästare) i ren protest! Fast orkar man så är hemgjord senap bäst, Jocke. Lite Colman's pulver + lite vätska är en finfin "fuskvariant" om man inte vill köra senapskorn från scratch.

2008-03-27 @ 16:55:59
Postat av: Farbror Påsk

Senap: Du kanske skulle ha en tröja med trycket Äkta Svensk Senap. Jag är stor Colemandiggare, så jag ska ta mig tusan testa ditt tips. Köra en liten variant med kräm fräsch å en skvätt vinäger. Tror det funkar fin på mackan med purjo, tomat och lite fin svinröv.

2008-03-27 @ 21:56:44
Postat av: Parne

Det här för ju by the way tankarna till Piskad Senap...Om nu någon minns dom?

2008-03-28 @ 02:12:58
URL: http://www.myspace.com/planettrash
Postat av: Lee Harvey

"DID YOU KNOW??

Coleman's is now owned by Unilever."

2008-03-28 @ 09:47:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback