Som om punken aldrig hänt

Debatten kring lågt sittande byxor engagerar tydligen och plockar fram den inneboende lille Stalinisten i oss.

Det hela börjademed att en 12-årig kille stängdes av från skolbespisningen, då personalen ansåg att det var ohygieniskt att visa kalsongerna. Tolvåringen tyckter det hela är löjligt. Och Aftonbladets forum fylls av läsarröster som tycker att "ungjävlarna" ska dra upp byxorna och lära sig veta hut!

Själv kan jag inte annat än skaka på huvudet. Och inse att inte ett skit har hänt sedan raggarungdomen upprörde känslor på 50-talet. Eller problemen med de långhåriga modsen för att inte tala om de risiga punkarna och satanistiska hårdrockarna och Marilyn Manson-fansen, decennier senare.

Samma Svenssons som tycker att ungarna borde veta hut spöade upp punkare som den 15 åriga Christina Ros bara för att hon var punkare och borde lära sig veta hut! . Det kommer alltid att finnas rädda och osäkra "Svenssons". Människor som aldrig vågar avvika från "normalnormen" och därför slår till mot minsta avvikelse. Det är dessa personer som idag har en frisyr av modernt punksnitt eller kläder som förr var gatmode. Människor som följer minsta motståndets lag.

Personligen fattar jag inte vitsen att visa upp kalsongerna, men skulle aldrig vilja förbjuda det. Jag minns själv hur det gnälldes när man gick omkring i utslitna jeans och läderjacka med kedja modell Dee Dee Ramone. Inte fattade de vuxna varför jag ville gå omkrig så där i trasiga kläder.

Som lärare skulle jag aldrig ödsla energi på att gnälla över elevers klädsel och hurvida man får ha mössa eller keps på. Jag är där för att få dem att lära sig något. För att de någonstans senare i livet ska slippa ångra att de inte fixade engelskan eller att ta sig in på gymnasiet. Jag vill att de ska lyckas och ta tillvara på sin egen förmåga. Inte för att agera moralpräst eller stilpolis.

Kommentarer
Postat av: auge

handen på hjärtat jocke, hade du kallingar för 200 spänn plus, så skulle du oxå vilja visa upp dem.

skulle kunna tänka mig dig som lärare för
"Klass 9a Bergsjön, 2:a säsongen" =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback