Umeå rocks 2 - Dagen D


Från PUNKTIPSET: Singelomslaget föreställer Trumslagaren Mats Rak som utmanar ordningsmakten. Fotot taget vid Ebba&Dags första turné i Skellefteå där de inskränkta ortsborna skulle spöa punkjävlarna bestående av Umeåbor. 

Själv minns jag Dagen D och deras låt "Mitt kompani" från Ny Våg. En låt som jag gillade då det begav sig men inte hörde på många, många år. Genom Patrik (Punktipset) fick jag för ett par år sedan en massa musik på DVD, vinylrippar, demokassetter och livemusik, i utbyte mot att jag skänkte honom delar av min kassettsamling.
Fast ska sanningen fram, har jag inte lyssna på allt. Nej, jag har plockat lite här och var. Mycket har jag tänkt "lyssna på senare". Och så för någon vecka sedan tog jag mig an Dagen D och jäklar! Jag blev glatt förvånad över bandet och musiken. Popig punk kanske är en rättvis beteckning för Dagen D. Hur som helst jag kan inte undanhålla er denna eminenta lilla orkester. Och ni som känner medlemmarna. Be dem höra av sig till mig.

Från boken Rock I Umeå: Hette först Varm Tarm, sedan The Sämst och tillsist Dagen D. Våren 1979-maj 1982 fanns de. Spelade ca 20 gånger live. Säger sig själva spela pop och punk med influenser av the who, jam och kinks.

Fel - Baksida på singeln - Mitt kompani. Helt superb liten låt.
Rusig av kärlek. Demo fin poplåt.
Beyazsommar. Demo. En sån fantastisk titel, sådana låttitlar gör man inte idag.
Mitt kompani - Ny vågklassikern
Vi hör ihop - Från Epn Dragonskolan
Bomben - På begäran

Kommentarer
Postat av: The Vince!!!!

Min uppfattning är att
The Sämst/Dagen D var minst lika bra som Docent Död.

2008-03-02 @ 10:59:13
Postat av: Pike

Min bror är med på singelomslags bilden ;)
Beyazsommar en otroligt bra punkklassiker... Kan du lägga upp Mitt kompani oxå?

Postat av: elinor

Hejsan. Jag undrar om du har något tips på några bra böcker om punkens uppkomst och utveckling under 70-80talet? Skriver nämligen ett arbete och hittar inte så många böcker.
Tack!

2008-03-03 @ 09:18:53
URL: http://valfridsson.blogg.se
Postat av: Farbror P

Pike: Nu är det fixat. Ladda ner bilden och gör en ring runt din bror. Coolt att vara omslagskille ;o)

2008-03-03 @ 20:29:56
Postat av: Pike

Vet f-n hur man gör ringar men det är den glada grabben med knuten näve som tittar in i kameran mellan ordningsvakten och Mats Rak.

Bror min spelade förövrigt gitarr i Caligulas Barn från Holmsund (håla utanför Umeå) som var ett av de absolut första punkbanden i Umeå regionen.

Tackar för Mitt kompani låten...har ej kvar så många av mina gamla singlar från barndomen :(

2008-03-03 @ 20:36:56
URL: http://www.kjellhell.se
Postat av: Fabbe Punk

Pike: Har ju Askungensingeln från 1981 med Caligulas Barn rippad. Fast "Bröderna ond" från Kassetten Umeå Rocks är mer punk. The Vince var tydligen polare med några i CB. Vill ha dem med på Punktjafs. Hur var det Pike, gjorde de inte några demos också??

2008-03-03 @ 20:46:52
Postat av: The Vince!!!!

Snälla Fabbe Punk!
Kan du inte lägga ut låten Bomben också, efersom min kassett med The Sämst demos verkar ha försvunnit. på den kassetten fanns det även två liveupptagningar med i mitt tycke Umeås bästa band från den här tiden Attack, eller Attaque som dom fick byta namn till eftersom Attack med låten Oaa Hela Natten, hade lite synpunkter angående gruppnamnet.
Angående Caligulas Barn singeln, så var den faktiskt besvikelse med tanke på hur bandet lät live.

2008-03-04 @ 07:59:04
Postat av: Fabror Punk - Snart Pappa Punk

Vince: Jajamen strax ska jag göra det. Nu hoppas jag att gubbarna i Dagen D inte blir putta att jag lägger ut allt (nästan). The Sämst hade ju varit skoj som attans att höra. Även Attack!
BTW fanns ju ett engelskt Oiband som hette Atack också...
Så Vince, nån kontakt med C Barnen?

2008-03-04 @ 19:29:19
Postat av: The Vince!!!!

Farbror Punk!
Träffade faktiskt trummisen Mats i torsdags på Robert Gordon/Chris Spedding-spelningen på Droskan här i Umeå, men vi snackade bara om Chris Speddings suveräna gitarrlir och Robert Gordons taskiga humör, så något snack om din blogg blev det inte, men Robert (Pike) har säkert snackat med brorsan Magnus Kollberg (gitarrist och en av sångarna i Caligulas Barn), så Magnus
lär nog höra av sig.

När det gäller The Sämst/Dagen D så
dog tyvärr sångaren Mikael Frånberg av cancer i början av 90-talet, väldigt väldigt tråkigt mao.

2008-03-04 @ 19:43:35
Postat av: Martin

Ang. Bomben: Ett tag låter det väldigt mycké "En kväll i T-banan"

2008-03-04 @ 20:35:31
Postat av: Pike

Beyazsommar är en låt av The Sämst innan Dagen D tiden.

Carligulas Barn singel blev ruggit dårligt mastrad (mer pop än punk) och släpptes när CB var på väg att bli El Alamien.

Demos finns och är bra Ebba Punk. Mejla bror min och fråga ([email protected]) men rätt man som är ett levande biblotek när det gäller Umeå-punk inspelningar är Mats Westin (Carligulas trummis).

Hoppas du hittar vad du söker...för jag skulle bli grymt glad över att kunna ladda ner lite Umepunk här på bloggen (Anders Ångest, Pinheads, The Sämst/DAgen D, Attack, Gitarr Slaktarna, Carligulas Barn osv.) då mina gamla kassetter är värdelösa och singlarna sålda för decenium sedan i utbyte av en vinare eller två när törst satt in :(

2008-03-04 @ 23:41:54
URL: http://www.kjellhell.se
Postat av: auge

kan inte minnas att man kallade det för pop när det kom... men det var i karlstad. "mitt kompani" är en av de bättre "punksinglarna" som släppts, tillsammans med urban släkes första.

jag hade bla dessa två på ett blandband med svensk punk, som jag bytte mot ett paket cigg med en tjej i östberlin i början av åttiotalet. fick senare ett brev av henne, där hon skrev att bandet hade blivit vida kopierat bland östberlinpunxen.

elinor: sök efter en bok som heter: "The Encyclopedia Of Swedish Punk 1977-1987" på bokus, inte släppt än, men förväntningarna är stora. dessutom så finns ju: "Svensk punk 1977-81 - Varför tror du vi låter som vi låter..." för skamlösa 43 spänn.

2008-03-05 @ 09:48:07
URL: http://www.myspace.com/hollywoodindians
Postat av: Pike

På tal om "The Encyclopedia Of Swedish Punk 1977-1987"...någon som vet när den släpps?
Den skulle ju släppas i höstas om jag minns rätt??

2008-03-05 @ 12:30:54
URL: http://www.kjellhell.se
Postat av: Farbror Punk

Har även kontaktat Magnus Nylander ang Anders Ångest och Nylle och Nallarna. Han skulle återkomma om nån vecka. Jag har en massa kul med Anders Ångest bl.a en itervju från lokalradion gjord 1980 och såklart suverän musik.
Pike: Mailar brodern när jag slutar jobba... Nu är det dags igen..

2008-03-05 @ 14:25:23
Postat av: Lee Harvey

var nyssens hemma hos Nylle som spelade fina Anders Ångest melodier på högtalarna...

tror inte problemet med Caligulas Barn singeln var att den blev mastrad dålig...dom lät helt enkelt så.

fick skjuts hem av Wesse i Torsdags kväll...efter Gordon/Speddings kanonspelning...länge sen jag hörde från Kollberg dock. båda två ytterst förträffliga snubbar.

Pike, tror jag träffade två somrar sedan på Gröna Lund färjan...måleriskt beskrivande sina tänkta nya träben. ett DIF-motivlackat och ett Long John Silver för barnkalasen och stranden. Robban...jag är så glad att du överlevde det "tricket"...kan ju inte säga "trick" i pluralis för då får jag nästan börja ta betalt för min repetoir...

2008-03-05 @ 21:27:17
Postat av: Lee Harvey

dessutom. vid främre pelaren hittas övertecknad inspelandes båda konserterna. jag skulle tro att dom finns kvar på band. den som ovan bild är den som förmodat fortfarande äger tejpen; Erik Amkoff.

han jobbar idag på UR i STHLM.

Erik otroligt betydelsefull för Umeås punkscen och även för den "proggresiva" scenen och VKs då nydanade musiksida. då vill jag nog säga det ordet i samma andetag som Ollies Patto och inte kruskakli även om Kire hittades i samma Müslistack.

jag, Kire och vår polare Heino åkte upp till schtaan i farsans Duett...jag och Kire var nog ensam om att bli besviken på evenemanget. jag tyckte det var lite sunkig progg-prutt över hela grejjen...jag kom från en annan bakgrund.

glam. Dolls. Roxy. Pistols och Damned...Ebba/DV var lite för mycket luddig tubsocka för min smak.

men publiken var helt eld o lågor.

2008-03-05 @ 21:45:57
Postat av: korrekturet

som tagit ovan bold.

2008-03-05 @ 21:47:08
Postat av: Lee Harvey

Axis bild as L-U-V. och Kire skall inte dras in i Stackens mest dogmatiska avarter. å andra sidan har Kire sidor som är mindre lätta att acceptera...jag gör det för jag älskar den mannen.

2008-03-05 @ 21:51:52
Postat av: Mats

uuuaa Jocke. Skriver du fortfarande om punk, trots att van halen återförenats? Gud, sö omodääärnt.

2008-03-05 @ 22:18:59
Postat av: Linda

Skitbra låtar! Och när man hör Beyazsommar minns man med blandade känslor också Lagaronne, Tirnave, Diamant och Aurora...

2008-03-06 @ 00:51:41
URL: http://www.myspace.com/arabensanus
Postat av: Pike

Lee>>Döljer sig en AM bakom nicket? Eller någon annan skön gentleman från Björkarnas Stad?

Linda>>Kommer Arbens Anus släppa något på CD? Trevligt med en samling av det ni gjorde och även de nyinspelade låtarna som är lysande. Tack för ett bra band!

2008-03-06 @ 15:30:02
URL: http://www.kjellhell.se
Postat av: The Vince!!!!

Linda!
Aurora nedsköljt med Renat, det är vad jag kallar grogg! *-)
och f ö så är två flaskor Beyaz, den effektivaste magpumpning som finns.
Pike!
Även du och jag har träffats :-O

Fabbe Punk!
Jag ringde till Caligulas trummis igår, så nu är han informerad.

2008-03-06 @ 16:54:34
URL: http://www.myspace.com/hjalle64
Postat av: Lee Harvey

Pike:

du o jag var med i samma band som hette SSTV. vi sov på Snagges Fords växelspak en 17e maj en gång på 80-talet...bakom en fiskrensfabrik i Norge

2008-03-06 @ 18:40:37
Postat av: Pike

Hallelulija, sjuttonde maj var en resa det. Snagges bakdäck höll på att tappa bakhjulet (endas en skruv satt kvar) ;)

Postat av: Al Khali

Det finns en inofficiell CD med A Ångest och Dagen D/The Sämst i omlopp. "The Sämst Alternative Ångest" =Typ en timma med alla demos å några intervjuer ihopsamlade o bränt på cd-r med ett lågbudgetomslag av någon eldsjäl...En kompis till mig hade ett exemplar men det blev konfiskerat...av en bandmedlem...(sob! hann inte kopiera

2008-07-30 @ 23:35:30
Postat av: Mary

Tack! Härligt att få höra dessa låtar igen!

2008-09-03 @ 21:07:40
Postat av: Hugo

Ny Våg- sendingene var noe vi aldri gikk glipp av,kassettbånda med opptak er dessverre forlengst borte.

Husker Umeås Kanoner, men finner nix info om de på nettet... Kan du hjelpe meg, farbror?

2010-03-31 @ 09:24:09
Postat av: Farbror Punk

Hugo, du husker ikke helt rett. Det är Unos Kanoner. Ett band från Borås som var mer progg än punk. Men låten "Sätt benet i halsen på borgarjävlarna" är en evig favorit.

Du kan nokk hitta albumen på TPB.

2010-03-31 @ 15:42:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback