Historien på repeat - låtar man kan återanvända del1

För er som inte hänger på MinRymd och inte är "kompis" med gud och alla tänkte jag vidarebefodra ett litet blogginlägg från nationalpoeten och samtidstolkaren Johan Johansson.

"Det är ju inte direkt med glädje som man alltför oftast tvingas inse att nutiden gör forntiden mer aktuell än någonsin. Jag vet inte om den finns på min profil än, men jag har laddat upp en låt från -94 som är värd att köras i repris.


På skiva finns den på albumet "Johan Johansson...och hans lilla svarta värld", men det här är en skojig liveinspelning gjord på Tantogården -96 av den eminenta Nenne Zetterberg. Dessutom med en tämligen hyfsad lineup vad gäller musiker:

Johan Johansson - sång, Peter Ampull - Gitarr, Niko Röhlcke - gitarr, Chips Kiesbye - gitarr, Anders Hernestam - trummor, Lasse Bax - bas

Inspelningen är tämligen larmig, så det är lika bra att kasta med texten också - så är det bara för dig att sätta igång att leka "Allsång vid datorn" så det står härliga till.


Må marknadspajasarna gräva sin egen grav en gång för alla!


SKIT!
DET GÅR SIRENER OCH HÖRS PRAT
ATT NI HAR LEVT FÖR GOTT OCH BRA
OCH HAFT DET ALLFÖR LIKADANT
OCH VARIT FÖR SNÄLLA MOT VARANN
EN ÖVERSOLIDARISK VÄRLD
MEN JAG HAR ÄNDRAT PÅ DET DÄR
JAG FICK EN FALLSKÄRM OCH BLEV RIK
-NI FICK ETT LASTBILSLASS MED SKIT!

CHEFER FRÅN BÖRS OCH FOND OCH STAT
OCH EN KONSULTKONSULT OCH JAG
VI SPELADE MONOPOL IBLAND
OCH ALLA BARA VANN OCH VANN
OCH SEN NÄR ALLTING GICK OMKULL
SÅ SA VI "HOPPSAN!" MED EN MUN
MEN SEN SÅ KOM VI PÅ ATT NI
KAN JU TA HAND OM VÅRAN SKIT

NU ÄR DET DAGS FÖR ALLA ER
JA, NU SKA NI FÅ VARA MED!
GLÖM BORT ER FOLKHEMS VÄLFÄRDSSTAT
NU VILAR ANSVAR PÅ ENVAR
VI KNÄCKER KÄPPEN FÖR DIN FAR
VI STÄNGER DAGIS FÖR DITT BARN
VI FLYTTAR ÄTTESTUPAN HIT
ER NYA HUSMANKOST BLIR SKIT!

VÅR BANK GICK NÄSTAN HELT OMKULL
MEN NI BETALADE VÅRAN SKULD
OCH NÄR VI SÅLDE UT DEN SEN
JA, DÅ BETALADE NI IGEN
FÖR KARUSELLERNA GÅR RUNT
TACK VARE DIG, SOM ÄR SÅ DUM
ÄLSKADE TROGNA IDOIT
BON APETIT - HÄR FÅR DU SKIT!

MEN FÖR MIN DEL ÄR KRISEN KLAR
STOPPA NI UPP DEN NI-VET-VAR
JAG HOPPAR FALLSKÄRM ÖVER SCHWEIZ
UT FRÅN ETT JAS-PLAN (köpt av dig!)
JAG SÄGER TACK OCH HEJ TILL ER
MEN BIT IHOP NU, EUROPÉER!
KÖP EUROPEISK BILLIG SPRIT
ATT SKÖLJA NER ALL DENNA SKIT!"

Johan på MinRymd

För er som ställer kommunism och kapitalism mot varandra:
Kommunismen kraschade en gång på drygt 70 år. Kapitalismen har kraschat tre gånger inom samma tidsrymd, de senaste två gångerna inom loppet av 15 år.
Jag lägger ingen värdering i detta, men det är alltid roligt att jämföra äpplen och kiwifrukter, som man säger ;o)


Kommentarer
Postat av: Thomas

Fan, "Skit" är bra ju.

Kan man ana att KSMB är på "G"igen?

Jag menar Johan Johansson och Peter Ampull på samma scen, det är ju 2/6-delar av KSMB (eller nåt sånt)....

2008-10-14 @ 21:29:27
Postat av: Kenny

Så jävla bra! Börjar nästan lipa av glädje!!

2008-10-16 @ 18:06:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback