Musiktipset: Chick-e-chack



Ibland smäller det bara till och musiken sitter som en smäck. Kanske var det våren som förhöjde upplevelsen. Men, musiken var så sprittande solig att man bara lyste i kapp med solen. Faktum är att Chick-e-chack från Göteborg är något som jag hade glömt att jag saknade så otroligt mycket. Nämligen svängig punkpop på svenska.



Jag bad bandet om lite mer information. Bakgrund, influenser samt de närmaste planerna. Bandets sångare och gitarrist Kim gav mig följande svar:

- Chick-e-chack är en nystartad trio från Gbg. Vi startade i januari 2009. Medlemmarna kommer från totalt olika musikaliska bakgrunder. Men ihop känns det som vi hittar nåt får oss att bli glada och förhoppningsvis andra människor också.

Ja, namnet är taget från låten med samma namn av det lysande bandet Docent Död. Jag (Kim Nilsson) som gör låtarna är inne på tidig svensk poppunk så låtarna blir lite åt det hållet. Fast även nya modernare influenser kan höras. Målet är inte av vara retro utan snarare att göra något som känns ärligt, roligt och bra för vår egen del. Därför blir det ibland rena poplåtar och ibland mer punkigt.

Tanken har funnits under många år att jag ska starta ett band som sjunger på svenska som blandar punk, new wave och pop. Mitt andra band Blisterhead ligger lite lågt för tillfället så kändes det som ett bra tillfälle. Att börja sjunga på svenska känns som en ren befrielse. Jag kommer självklart fortsätta med engelska texter i andra sammanhang, men det är grymt skönt att få uttrycka sig på sitt modersmål. Det är så mycket lättare att göra texterna intressantare och mer nyanserade. Texterna skrivs på många olika sätt. Ibland är det något som man går och tänker på som man bara måste skriva om, ibland är det att det dyker upp en textrad och melodi och sen formar man en text uti från det som känns bra för mig själv. Jag känner mer och mer att det är bättre att texten kommer från hjärtat än från hjärnan. Så även om det låter lite löjligt och naivt i en text ibland så blir det alltid bäst att säga precis som det är istället för att använda sig av snirkliga-läsa-mellan-raderna-texter.

Vi har galet mycket planer för bandet så vi jobbar hårt och repar mycket. Vi har precis spelat in 3 låtar som vi vill sprida så mycket som möjligt. Det stora målet är väl samma som för de flesta band, att få ett kontrakt så att man kan göra en platta som når galet mycket människor runt om i Sverige så att man kan turnera flitigt. Vi får se hur det går. Det viktigaste för mig personligen är att jag får göra låtar som jag är nöjd med. Allt annat kommer i andra hand!


Besök bandets MySpace


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback