Jesus Njure

Kommer ni ihåg den klassiska Ny Våglåten "Sture med gummidräktens telefonärende"? Om inte kan ni ladda den HÄR!
Bakom denna låt och "När vi två blir tre" fanns bandet Jesus Njure. Men vilka var egentligen Jesus Njure, var de bara ett plojband som ville spelas i Ny Våg? Lite eller inget har skrivits om bandet så det mesta är höljt i dunkel.
Men strax innan semestern fick jag ett mail från en viss Gus, som var med i Jesus Njure. Med andra ord passade jag såklart på att maila över en bunt frågor till Gus för att få reda på hur det egentligen låg till med kultbandet - Jesus Njure.

Berätta lite kort om dig själv.

Uppvuxen i Nyköping, flyttade till Skåne efter gymnasiet för att studera på konstskolor.

Hamnade till slut i Stockholm och Konsthögskolan. Slutade 1992, startade firma, till en början screetryckeri/trycksaksproduktion, jobbar

fortfarande med firman men numera trycksaksprod/dekorprod. Bor i Stockholm med fru och tre barn.


Första kontakten med punken. Dina reaktioner på den.

Jag och min kompis Klas hörde Sex Pistols i ett radioprogram. Vi fattade inte först vad vi hörde, men vi blev intresserade. Nästföljande låt i programmet var Bachman Turner Overdrive, "you ain´t seen nothing yet", och skillnaden blev rätt markant!

Är glad att jag fick uppleva den här stunden eftersom det vi hörde var något helt nytt, det hördes på en gång, jag hade inte hört något liknande, och kunde inte "värdera" det jag hörde. Så här flera år efteråt så tycker jag att många punklåtar är "omstyrda" rocklåtar, men så upplevde jag det inte då. Man får en uppfattning om hur rocken måste ha upplevts när den slog igenom på 50 och 60-talet när den var ny.

"Sture" kom ut på en samlingskassett som hette "mediokra hjärnor", där några av dom medverkande också senare studerade på Konsthögskolan, b la Christian Cavallin.


Fanns det andra band innan Jesus Njure?

Det började med ett band som spelade instrumental progressiv rock.

Jag var hygglig på gitarr och tog plats bandet där ingen låt var under 10 minuter! Vi hade sättning gitarr, trummor, keyboard.

Inget namn på denna grupp, det var vi alldeles för seriösa för!

Jag och mina kompisar var intresserade av musik i alla former, min första LP (1974) var Frank Zappa "Apostrophe", och sedan Alice Cooper, Kraftwerk, och en massa annan musik. Någon älskade Gong, en annan lyssnade på Emerson Lake & Palmer, vi hade alla Bo Hansson plattor och lyssnade på hårdrock. Jag var några år yngre än dom övriga medlemmarna i Jesus njure, dom var min kompis storebror och hans kompisar.


Så hur bildades Jesus Njure?

En dag efter vi repat med vårt progressiva band och vår keyboadist, Henrik, gått hem så dök Håkan upp. Han hade redan sin bas på plats och vi började spela helt andra låtar som Håkan skrivit ihop med Hasse vår trummis. Vi började spela låtarna och snart dök det upp en idé om att sätta ihop ett band. Vi var irriterade på Gyllene Tiders framfart på listorna, vi gjorde helt enkelt en parodi: "när vi två blir 3".

(Under en period spelade jag och Hasse (trummor) både i ett progressivt instrumentalband och i ett punkband, och vi bytte endast ut en person mellan dom två banden. )

Dansbandsmusiken har ett starkt fäste i Nyköpingstrakten, och vi fick en idé som gick ut på att sälja in ett band som dansband för att väl stående på scenen bytte låtlista mot punklåtar med vulgära texter. ("Sture" finns faktiskt i en dansbandsversion) Jag snodde ackorden från en Mothers of invention låt, ("Go cry on somebody else schoulder") och så skrev vi texten tillsammans med Håkan, (för han var "textkillen"), till "Sture med gummidräktens telefonärende". Nyköping ligger nära Oxelösund, däremellan går en motorväg. På flera ställen längs motorvägen hade några klottrat "Jesus Lever", vi spånade över varför någon klottrat om Jesus inre organ och tyckte att det vore rättvist om någon tänkte på att klottra om något annat organ, typ njuren, så därav Jesus njure, det var ju ett bra namn på ett band dessutom.


Vi var alltså tre i bandet, Håkan på Bas, Hasse på trummor, jag på gitarr, alla på sång. Vi repade i Hasses källare och det hela var en kul, och en otroligt inspirerande, grej. Det var helt fritt och fick låta illa, långt senare har jag förstått hur otroligt kreativt det hela var. Jag har aldrig senare varit så "fri" i någonting jag gjort efter JN.

När vi sen började spelas på radion så blev andra intresserade att vara med, Henrik b la vår kille på keyboard från vår "progressiva avdelning" såg potential i bandet och efter ett par år flyttade Håkan och Henrik till Uppsala för studier. Där bildade Hasse och Håkan och Henrik gruppen "Genbanken" och gjorde en singel (Blåvita varor) på label "Sista bussen"


Kan man säga att Jesus Njure var ett "riktigt" band?

Nej, eftersom vi varken spelade ute eller släppte någon platta.


Med andra ord har du inga spelminnen från jesus Njure?

Nej, vi hade en spelning i Uppsala (tror att det var på Sörmland/Närkes nation) som skulle bli vår första (Om jag nu minns det här rätt?), men den togs över av konstellationen som senare bildade "Genbanken".

Så dessvärre inga konkreta spelminnen, men en av våra låtar har framförts av Classe Möllberg på Gotland under turistsäsong!!  Vi hade en låt som hette "Kungen och Silvia", som spreds bland studenterna i Nyköping. Två festprissar från Nyköping tog fasta på låten och gjorde den till "sin" låt (På akustisk gitarr). Min brorsa semestrade på Gotland den sommaren och Classe Möllberg stod för underhållningen på ett större disco. Möllberg plockade upp folk från publiken, och plötsligt hör min bror "Kungen och Silvia" ljuda genom discot!

På scenen står "festprissarna" från Nyköping med sin gitarr och bandet kompar...


Hade ni som mål att spelas i Ny Våg?

Nej, vi sökte en ersättare för "Bandet går".

Så hur kändes det att spelas i programmet?

Det var otroligt kul! Jag hade varit "nere på stan" i Nyköping och på vägen hem möter en kompis mig på cykel och berättar att vi spelats på radion!

(När vi två blir tre) Hur stort som helst! Det var många som skrev in till programmet och ville höra "Sture" en gång till, sånästa program öppnade med "Sture". Vår trummis Hasse låg inkallad och hörde programmet genom högtalarna ståendes i givakt. Efter JN så var vi med i Kjell Alinges "Eldorado", under namnet "Jesus Njure teaterensambel". Lyssnare fick skicka in eget inspelat material på högst 60 sekunder. Jag och framförallt mina kompisar (från bandet "Di hårdt hållna") fick med över 60st och det hölls en "Nyköping special" - 60 minuter med enbart inslag från Nyköping i Eldorado.


De enda låter jag hört med JN är "Sture" och "När vi två blir tre". Vilka andra låtar fanns?

"Onani" (Parodi på Freestyles "Fantasi")

"Kungen & Silvia"

"Wilde Jackson"

"Lars har kalas"

"Filtmannen"

"Bubblor i min pilsner"

"Lumpen"


Upplever du att man fortfarande minns Jesus Njure?

Ja konstigt nog! Jag upptäckte att vi fanns utgivna på CD när jag sökte efter Hasse (trummor) och sökte på "Jesus Njure" och fick flera träffar.

Tror att vi vunnit pris som "Bästa bandnamn" och "Längsta låttitel" (Sture med gummidräktens telefonärende), kan ha fel.

Några band på myspace har oss som "förebilder". (!)

Mitt brorsbarn kom hem en dag efter skolan med "Sture" på sin iPod, den hade han fått av en klasskamrat.

(Killar i åldern 12-15 år verkar vara målgruppen!)


Kommentarer
Postat av: "Linda"

Det var längesedan man hörde "Sture". Har den på någon gammal kassett men nu slipper man ju krångla med det. Tack Jocke! =D

Postat av: spenat-kungen

När spelades låten in? 1980 eller 1981?

2009-08-11 @ 12:40:12
Postat av: Farbror Punk

Spenat Kungen: Enligt kassetten - Mediokra Hjärnor där den finns med - 1981.

2009-08-11 @ 15:01:38
Postat av: spenat-kungen

Tack för det Farbror Punk! Den ska bums in i min iPod och avnjutas tillsammans en mugg rykande glögg. ;)

2009-08-11 @ 19:59:48
Postat av: Edgar

Jag älskar denna låt! Fast jag är från Lettland, lysnar på den jämt! "Jag hetter Sture, Jag har otur i sex..." That's a classic allright! Punk on!

2009-08-29 @ 11:13:41
Postat av: Rebban

Finns det flera låtar med Jesus Njure som MP3 eller om någon kan lägga upp allt med Jesus Njure



Tack på förhand

2009-12-03 @ 19:18:16
Postat av: Niklas

Jag har bara hört sture. Kan nån skicka när vi 2 blir 3?



intressant blogg!!!!//Niklas

2009-12-12 @ 12:37:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback