Backstage tidningen som stödde svensk rock
För ett tag sedan beställde jag en bunt gamla nummer av Backstage - Tidningen som stöder Svenk Rock. Det blev ett kärt och omtumlande återseende. För jag brukade passa på att läsa Backstage när Chris och jag gick till biblioteket. Jag plockade upp tidningen satte mig med sonen i barnhörnan. Och medan han byggde med duplo, läste jag om svenska band som Sinners, Dolkows, B-Thong, Bazooka och Psychotic Youth. Nu, nästan 20 år senare läser jag tidningen medan min alldeles nya pojk sitter och leker på golvet. Märkligt.
Att bläddra genom ett stort antal nummer av Backstage innebär också att jag påminns om hur diversierad tidningen var genremässigt. Från dödsmetall och pudelfrillor till betydligt popigare tongångar. Band som Unleashed, Stillborn och Mobile Whorehouse ryms med Louise Hoffsten, Sky High, Motvind och Dive. Men jag blir samtidig varse hur bortglömd mycket av den svenska 90-tals musiken har blivit. Minns ni till exempel: Babies, Gosh, Landlords, Straight Up, Stevepops, Dark Continent, All Orange och Crompojkarna?
Förvisso har den svenska dödsmetallscenen dokumenterats och jubilerats. Indiepopen med Popcicle, Thsi Perfect Day och Brainpool har även den nyligen lyfts fram av de som var med. Men annars vilar svenskt nittiotal i väntan på att väckas och återupptäckas av både nya och gamla musikälskare.
Jag kommer därför att lägga upp lite klipp från Backstage och så småningom en intervju med grundaren Lennart Larsson, även känd The Phantom i Heavy Metal Massacre. Det är också han som legat bakom festivalen 2000 decibel.