År 2009 med gårdagen i sikte

Ja, vi lever i framtiden - 2009. Ja, det känns helt absurt att läsa varje nytt år på 2000-talet. Och med förra årets domedagsprofetsior är det väl snart Mad Max-läge, minus de bensindrivna fordonen ;o)

Själv blickar jag som alltid tillbaka. Bara för att det gårdagen har passerat betyder det inte att inget mer finns att veta om den. Och som alltid när det gäller kultur finns det hur mycket som helst att hämta i det förgångna. För som alla vet, det som görs idag är bara trötta upprepningar av det som redan gjorts. (Nu får jag kanske förtydliga att jag gjorde en ironisk blinkning åt alla gamla uvar som tycker det var bättre förr.)
Därför är det mitt kall att i år liksom de senaste tolv åren fortsätta uppmärksamma små, stora, kända och okända band från en tid innan mobiltelefoner, Radio Rix, Internet, Idolkändisar och borgarallianser. En tid då en punkrockare var en punkrockare och ett poppsnöre ett popsnöre och aldrig mötas de två...
Nog nu, med filosofiska utsvävningar.  
Till det mer konkreta.

Johan Holmqvist är en gammal punkare från Köping som nyligen dokumenterat Köpings punkscen i bokform. Boken är dock en bok om Köping, men ett tiotal sidor har förärats punken. Band som Vopp, Nasty Native, Disgust och Zynthslakt har dokumenterats. Johan låter mig ta del av dokumentationen. Så tillsammans med Protectors, Disgust, Catch 22 och The Wall kommer Köping/Kolsvas punkband att täckas in under detta år.

Jag har också en mycket intressant mailkkorrespondens med Måsse Edwall, som enda medlem var med var från början i Cathy and the heat till slutet av Alien Beat. Det är meningen att detta ska resultera i en lång artikel.

Jag jagar dessutom ett gäng gamla musiker som redan påbörjat dokumentation av sina band t.ex. Schnabel, Rhur, Caligulas Barn, Anders Ångest, Pinballs, Belsen Boys, Blackout, Oroliga Kalkoner, The Källare, Trogsta Träsk, Tuppjukk, Sydkraft, Capital Rockers,Snutslakt mfl. I vissa fall lär jag inte heller i år få någon historik om och kring banden. Men hoppas kan man alltid, för som i fallet med Kloak - bättre sent än aldrig.

Vad som verkar materialisera sig rent konkret är lite Blekingepunk. De Anhöriga, De Avlidna/Brigad 45 är mer eller mindre klara. Sen hoppas jag på Schlem och 57 Kez, Svea Svin.
Jag har desutom rotat fram en Schlager om Karlshamn och ABC -80. Fast det lär ta lite tid innan man skrivit av den artikeln.

Även Umeås T.B.C är mer eller mindre klara, väntar bara på lite musik. Hammarös Nattarbete verkar mer eller mindre att kunna bli klart inom en snar framtid.

Men återigen. Jag har inte koll på alla band och dess medlemmar, så det vore underbart om några kunde känna sig kallade och därmed höra av sig frivilligt än att jag ska behöva leta och tjata.
En som hörde av sig friviligt är Leffe i Homy Hogs... så vänta er lite obönhörligt mangel från Bros mesta och bästa pungkrockare!

Så kom igen gubbar å tanter. Låt mig veta allt om era punk, pop, glam, mods, industri och ohederliga rockband.

Kommentarer
Postat av: Jimmy

Tror jag har några gamla livefoton på Schlem (om det nu är rätt Schlem förstås, tror jag bara skrivit Slem bak på dem och minnet är kort.

Om du inte redan fått dem också Jocke, kommer inte ihåg. Isåfall var det samtidigt som korten på Peking SS mfl.



/Jimmy Nässjö

2009-01-07 @ 14:12:16
Postat av: per

Nu vet inte jag hur bra koll du har på The Källare, men basisten kan jag nog ev få tag på med lite arbete(om han lever). Det hängde ett bandfoto på vänsterpartiets lokal i Hudiksvall förr om åren.

Nu kommer inte jag ihåg om Rolf(Missbrukarna) var med i The källare, men han lär ju iofs veta allt om dem. Och honom antar jag att du pratar med om det ska snackas hudikpunk.

När det gäller Blekinge så har Oi Division diskuterats på nätet några gånger.

2009-01-08 @ 14:47:38
Postat av: jabbe

Uppl.-Bro Hetsfront Ruled

2009-01-09 @ 12:51:56
Postat av: trassel / keno

Damnit,varför jag är dömd att vara tonåring i 2000-talet? / trassel

2009-02-28 @ 11:31:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback