Så klart att jag vill betala…

Nyligen gick jag med i ett forum på nätet. Ett forum som tillhandahar uteslutande brittiska TV-program. Orsaken att jag gick med i forumet är att jag rent allmänt är lite anglofil, men att jag specifikt ÄLSKAR BBC-dokumentärer, primärt om musik. Det ska erkännas att också Channel Four har producerat några riktigt bra dokumentärer. Då det är ett forum som delar program gäller det att följa vissa regler. Som att ladda upp like många bytes som du laddar ned, annars är ditt medlemskap i fara. Det finns ett sätt att kringå detta. Donera pengar. För en slant för du exempelvis ladda ned 30gigabyte. Donerar du mer, får du ladda mer.
Jag kan frankt påstå att det finns inga tveksamheter till att hosta upp pengar när man skrollar genom musikprogrammen. Det är dokumentärer om producenterna Joe Meek och Phil Spector, skivbolagen Stiff och Rough Trade. Nya och gamla konsertprogram i en salig röra, The Killers samsas med Dr Feelgood och Ian Dury. Det är Top of the pops från 70 och 80-talet. Ja, till och med ärevördiga dokumentärer om Gene Vincent från 1969 och Born Fighters med Rockpile tio år senare hittar jag.


Ovan: musikdokumentären London 0 - Hull 4 med The Housemartins från 1986


Naturligtvis är det mumma för oss som älskar den här typen av program. Jag blir helt salig. Och det slår mig att bolagen själva kunde sälja den här tjänsten. För några pund kunde jag få tillgång till BBCs arkiv och fritt botanisera och ladda hem intressanta program och serier från svunna tider. Detsamma gäller såklart SVT. Vem vill inte frossa i Opp-o-poppa, Bälinge Byfest, Måndagsbörsen med mera. Jag garanterar att vi är många som skulle hosta upp kosingen med lätthet. Nu förstår jag att det finns rättighetsproblem och annan seg copyrightgröt. Men lös problemen, se an den nya tiden och inse att det finns massor av pengar att tjäna på gamla tv-program. Jag skulle stå först i kön för att få tillgång till SVTs arkiv. Tänk bara att helt fritt kunna leta i arkivet. Halvsju, Kvällsöppet, Studio-S, Hajk, Huset Silvercronas gåta och Nygammalt. Det finns något för alla.

För i ärlighetens namn kan det väl inte vara så svårt att lösa de lagliga problemen? Och tekniskt har man migrerat det mesta till digital media SLBA har sedan länge gjort kopior på alla sända program, så skulle något ha avmagnetiserats hos SVT skulle man kunna komplettera med SLBAs kopior. Hela den svenska tv-historien tillgänglig i en knapptryckning. Är inte det en möjlighet som heter duga, så säg?


Kommentarer
Postat av: Jimmy

Bra tips Jocke, får nog bli medlem där jag oxå om det går.

Själv skulle jag betala nästan vad som helst för att få se Guldslipsen med Gunnar Danielsson och Christer Fant igen, det var ett utsökt program det.

2009-08-01 @ 09:07:12
Postat av: Jimmy

förresten Jocke, vad heter forumet? (kunde ju vara bra att veta)

2009-08-01 @ 09:08:34
Postat av: "Linda"

Diskotaket, Metalljournalen, P.M, Gomorron Sverige... Listan kan göras lång.

Postat av: Daniel

Tillgänglighet är guld.

Det hade varit jävlig coolt om det hade gått att göra "Punk tjafs" till en betaltjänst där man kunde tanka hem låtarna och bära med i sin I-pod.

Kultur hade fått återspridning samtidigt som pengarna hade kunnat gå till en årlig "Farbror Punk Awards", där ett yngre punk band på hade kunnat få sig en hacka att spela in musik med.



Det hade varit kultur spridning där de äldre "punk gubbsen" hjälper de yngre att hålla scenen vid liv. Självklart är det en ocean av copyright krångel ivägen, men iden tycker jag är fin!



2009-08-01 @ 21:05:51
Postat av: pecka

var går man med och hur betalar man och hur gör man sen?

2009-08-11 @ 22:03:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback