Skivtipset - Gatans Lag



På nya platta med Gatans Lag -  "Låt mig stanna tre dagar i himmelen innan djävulen vet att jag är död" möts man av ett utökat band och fylligare sound. Sax, hammond och kvinnlig körsång kompletterar ljudbilden. Jämfört med förra plattan är den nya mer variationsrik och produktionen homogen.


Inledande "Fy fan vilka hårda tider" sitter som en kall öl en solig sommardag. "Dom ska nog få" och "När Henke bröt käken på Avenyn" är tuffa punksmockor av klassiskt snitt. "Vi ska ta tillbaka vad dom snott" med sina inslag av baktakt och läcker saxofon är en annan given favorit.  Men största överraskningen är faktiskt covern på Fria Pro-Teaterns "Hårt mot hårt". En låt som i originalversion knappast är den fräcka punkrocklåt den i Gatans Lag blivit. Ta mig fan... låter det inte som om det vore ett bortglömt spår med GBG Sound. Svinbra!

Precis som förra gången finns ett dolt spår där Gatans Lag tolkar en känd låt. Denna gång är det Woody Guthrie "This land is your land". En tolkning som enligt Mathias (se intervjun nedan) inte ska tas på för stort allvar. Hur som helst, det är är en ölstämd version som gjord att skråla med i.


När jag recenserade förra plattan påstod jag att bandet hade framtiden för sig och det påstår jag fortfarande. Jag hoppas att nästa släpp blir för Gatans Lag vad ...And out come the wolves" var för Rancid, det stora genombrottet. 




Jag passade på att ställa några frågor till gitarristen Mathias i samband med att skivan släpptes.


Vad har ni sysslat med sen senaste plattan?
- Mattias på gitarr har startat ettt asgrymt band som heter Strung ups, tillsammans med vår trummis Peff.
Annars har inte så mycket hänt, jag startade upp Shortcut assault med lite vänner, men det gick i graven och Rickard, vår bassist, han är sjökapten nu.


Vad tycker du är den största skillnaden mellan förra skivan och den nya?
- Den stora skillnaden är att vi har samma ljudbild över hela skivan, den förra spelades in periodvis under två år i olika studios men denna är inspelad på en vecka i en och samma studio. Texterna på nya skivan handlar om konsekvenserna av det leverne som beskrivs på den första, vad händer när man varvar ner och tänder av.

Ni har breddat soundet med saxofon och orgel. Var det ett naturligt steg?
- Vi gjorde en spelning med sax och det var svinkul så jag frågade David om han inte ville lägga lite sax här och var på plattan och så la vi lite mer än tänkt för att senare ta bort överflödet i mixningen, men det lät så bra att vi behöll rubbet. Det var Jim steinman som producerade skivan så piano och orgel kom naturligt.

Det finns fler SKA-inslag denna gång. Kommentar.
- Jo, det finns inslag av baktakt på skivan men den är inte nödvändigtvis inspererad av ska, även balkansk musik använder sig av mycket baktakt och det är snarare där jag finner inspiration.Det finns så jävla mycket melodier att sno av
i gammal zigenar musik.

Det är mer Clash än Cock Sparrer den här gången.
- Jag hoppas det låter mer som Bruce springsteen och Meat loaf och kanske Kal p Dal än Cock Sparrer. När man snor av Johnny Rvers och försöker låta som The Bishops men sätter en kråka som mig på sång blir det tydligen punk rakt av.
Clash är en fin språngbräda ut ur punken egentligen, snarare än tvärtom.

Textmässigt har ni väl också ändrat er.
- Nej. Många säger att den gamla skivan bara handlade om våld, det gjorde den inte. Vi försöker inte klä våra texter i fina ord, säger man rakt ut vad man tänker blir det aningen osofistikerat och rått och, i mångas öron, våldsamt.
De nya låtarna har skrivits under aningen mindre stress plus att låtarna nu är lite längre. Förr brukade vi spela in på söndagar i bakfyllan och texterna kom till under tiden eller ett par timmar innan.

Har ni lyssnat på gammal progg?! För hur kommer det sig att ni gjort en cover på Fria Proteaterns "Hårt mot hårt"?
- En av de första låtarna jag spelade in med Fight club, som sen blev Gatans lag, var Dan Berglunds "Kampens väg" men vet e fan var den tog vägen? Jag har alltid lyssnat på visor men jag hatar vismusik och pretantiösa människor.
När proggen är rättfram och enkel är den det bästa som finns, enkla rim och knutna nävar till ett bluesigt rock n roll riff med en göteborgare på sång är oslagbart, vare sig det är progg eller punk.
Blir det fler lika fräcka tolkningar i framtiden, kanske Motvinds "Jojo, jaja" (I uppdaterad version om dagens regering) Fiendens Musik - En spark rätt i skallen? Eller Nynningens tuffare låtar?
- Nästa tolkning blir nog Nynningens "Batongerna ska dansa" (som handlar om fra fast på 70 talet) eller en svensk verision av Broder daniels "Shorline".

Och för att knyta an till föregående påstående. Att ni gör "tolkningar" av andras låtar som dolda extraspår verkar ha blivit en grej för er. Fast denna gången är det ju Woody Guthries "This land is your land" ännu ett led i "progglyssnandet"?
- Ha! Jag hoppas ingen tar det dolda spåret på nya skivan på för stort allvar. Falskare sång har jag inte hört, Peff låg och däckade över mixerbordet och när jag hade ylat klart vaknade han upp och undrade när vi skulle börja spela in. Woody Guthrie är helgrym och vår låt är väl en skymf i jämförelse men det är ett fyllespår att le åt hoppas jag.

Ni som gillar Brats, vad tycker ni om Partille Johnnys eller Tebbs som de även kallas. Har ni såna i Borås också?
- Jo, jag har hört om partille Johhnys och det värsta är att vissa nya såkallade punkband här i stan ser lite ut som såna. De är harmlösa mammas pojkar och egentligen inget att hänga upp sig på, men klart man blir förbannad.
Oja! De finns i Borås med.

Varför ska man köpa nya plattan?
- Om nu sommaren dyker upp nån gång tror jag att plattan passar till förfest och folköl, sen vill jag ju såklart att folk lär sig låtarna så de kan sjunga med när vi kör live. Inget är bokat för sommaren än och så brukar det va.


Kommentarer
Postat av: "Linda"

Riktigt bra platta! Mycket 78-79-känsla här. En av de få nya svenska plattor man blir riktigt glad av.

2009-06-29 @ 13:30:51
Postat av: JontaTheSkinhead

Gatans Lag äger!!!!

2009-08-02 @ 22:01:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback