Svensk glam - Stisse Lagerdahl


Stisse med Dream Police i Lund -85



Stisse Lagerdahl var med i den tidiga glamvågen i början av 80-talet och spelade med band som Skidrows och Dream Police.
Men hur började det hela egentligen Stisse?
- Jag liksom de flesta av punkarna födda på 60-talet växte upp med den engelska glamrocken, eller glitterpopen som det då kallades, med band som Slade, Sweet och Suzie Quatro. Men jag gillade också svenska Tears, som jag hade sett i pop-tidningen Tiffany.

Det är klart att det fanns en dröm om att själv spela och stå på scen, precis som mina idoler. Så när en kompis storasyrra fick en gitarr, brukade han och jag smyga in i hennes rum och tjuvspela på den. Hon hade ett par Hurrigansesplattor som vi började planka. Vi lärde oss att plocka ut låtarna på de två översta strängarna. I våra öron lät det skitbra!

Sen, 1977, i sexan, var det Pistols och Ramones som sköljde med oss i punkvågen. Man klippte sönder tröjor och klottrade på kläderna. Dessutom började jag och en klasspolare göra våra egna låtar.

1979 hade vi fixat en replokal uppe på Högbergsgatan på söder hos Kommunistisk ungdom. Vi kallade oss Migrän och hade konsert i källaren för tjejerna i klassen. Våra förebilder då var både svenska och engelska band. Allt från Clash, Vibrators, Motörhead, Pistols, Thin Lizzy, The Jam, SLF till Ebba Grön, Grisen skriker, och Tal Fel. Som de flesta hängde vi på Musikverket för att kolla in punkband, men gjorde även avstickare till Oasen i Rågsved.

1980 upptäckte jag Hanoi Rocks tack vare Danne (Lagerstedt - Danny Wilde) som jag lärt känna ute i Bagarmossen där han repade. Och helt plötsligt sprang man och letade damkläder! Volangblusar, läderbrallor, schalar och mängder av smink, var det som gällde. Det var då och där glamscenen startade för mig. Och stilen höll jag fram till -84.

Första "glamakten" ,så att säga, som jag spelade med var Arabien Lights som existerade mellan 1982-83, Danne på gitarr, jag på bas, Daniel - trummor och Robin på gitarr. När vi spelade in en demo hoppade Bosse (Belsen - Stagman - Zinny Zan) in och sjöng på två låtar, men han var aldrig med i bandet.


Arabien Lights - Robin, Danne, Stisse och Daniel

Det var utan tvekan mest Hanoi i min skalle där ett tag, men jag upptäckte också Mötley Crue och deras "Too fast for love" även Jason and the Nashville Scorchers var ett band det svängde bra om.

1983 hoppade Danne av för att lira med Easy Action som precis fått skivkontrakt. Jag tog över gitarren och vi blev Skidrows. Vår trummis Daniel blev sångare och Bentan (Anders Bentell) kom med på trummor. Vi hade replokal på Svartmannagatan i Gamla Stan, och med hjälp av Zilversurfarn spelade vi in en demo. Vi brukade lirade på ställen som Kapsylen, (Senare Café 44) Tre Backar och diverse ungdomsgårdar. I slutet av -84 kom Jonta från Glorious Bankrobbers med i bandet och första spelningen med honom gjorde vi på Studion St.eriksplan, och jag kan lova att de som var där inte glömmer det giget!
Till öppningslåten som hette "I got a girl" (finns för övrigt som demo) hade vi hyrt en rolig tysk vuxenfilm med två snubbar och en minst sagt kraftig kvinna som hade ett mycket kärt samkväm. Så när ridån gick upp och vi började lira låten, rullade samtidigt filmen igång till publikens förvåning, folk såg ut som fågelholkar.
Skitkul tyckte vi.
En annan oförglömlig spelning med Skidrows var i Norrviken. Tror det var skolavslutningstider. Hur som helst var det på en festplats i ett skogsområde obekant för mig. Vi lyckades få strömmen avstängd två gånger tack vare att vi spelade för högt och välte en marshallstack på scen. Sen började vi munhuggas med publiken som tände till och plötsligt var vi tvungna att ta till det långa benet. De uppretade skolungarna jagade oss genom skogen. Vi sprang för livet i full karriär över stock och sten med gitarrerna under armen. På nåt sätt lyckades vi skaka av oss mobben i mörkret och kom till slut fram till en pendelstation med livet i behåll.

1985 försvann Bentan till Rolene (fortsättningen på Road Rats) dessutom hoppade Robin och Danne av, så Jonta och jag tog in Peder och Rogge Baby. Nu hade även förebilderna ändrats, det var: Zodiac Mindwarp, Cheap Trick, Aerosmith och Ac/Dc. Stilen var mindre glam och mer skitigt rock´n´roll. Vi repade sporadiskt utan lokal, Bosse kom hem från staterna och hoppade med som sångare, vi hittade en replokal i Hjulsta där punkbandet Trojne med Micke Börjesson i spetsen huserade.
Vi blev Dream Police.



I jakten på ett skivkontrakt spelade vi in flera demos, en bland annat i Thunderloadstudion vid universitet. Vi giggade intensivt, hade första spelningen på Kaos i Gamla Stan, sen följde spelningar på diverse mer eller mindre kända ställen i Stockholm, Hard Rock Cafe och Alexandra bland andra. Vi gjorde även en tur till Skåne.
En spelning som jag särskilt kommer ihåg var på ett festställe vid Fleminsgatan på fridhemsplan, vi hade soundcheckat klart och partajade lite i logen, vi skulle fortsätta uppvärmningen hos Peder som hade lägenhet i närheten. Alla var på G utom jag som trivdes bra i logen, någon ropade "razzia!" och plötsligt lämnades jag ensam med diverse preparat och substanser i en hög framför mig på bordet. Snabbt som ögat tryckte jag ner allt som fanns tillgängligt i fickorna och satte mig lugnt för att stämma gitarren, så när polisen stormade in och undrade "hur det var här då?" Svarade jag lätt nonchalant, va? Jo, jag stämmer gitarren inför spelningen ikväll.
"Bra grabben lycka till! !!!!!"
Det gick rätt bra kan man påstå....skratt!

Fast det var just festerna som satte P för bandets vidare framgång, musiken blev sekundär och partajandet det som räknades. Bandet föll samman. Det fanns ingen anledning att fortsätta (Jag vill också dementera att splittringen berodde på dödsfall i bandet som Bosse påstod i sin text om Dream Police). Själv ändrade jag musikalisk inriktning efter Dream Police. Mellan 1986 och 1989 spelade jag med More Than Less. Sedan värvades jag till President Gas som blivit Gastones och 1992 släppte vi en platta på Arda records.
Sedan har det, i tur och ordning, varit:
Magyar Bonk 1995
Eastmans 1999-2003 ett covergäng.
Och nu är det:
Richard Roller Band 2007 Debutplatta spelas in nu.
Ghost of Desperate Band 2008 börjat lira med Dannes gäng igen. Besök deras
MySpace
Grand Torinos (punkband) 2008 Debutplatta i början nästa år.
Kul att minnas från 80-90 talet att få träffa alla bra musiker och ändå utvecklas trots alla lockelser.

Och som bonus kan ni ladda ner demon med Arabien Lights - HÄR!

Stisse har lovat demos med Skidrows och Dream Police. Och när han fixat fram dem dyker de såklart upp här!

Kommentarer
Postat av: danne

kvinnan i den tyska filmen vägde(enligt omslaget) 176 kilo. Hon förfördes genom att bjudas på stora mängder choklad!! Vilken rysare!

2009-06-23 @ 13:38:17
Postat av: Micke

haha,en skithärlig artikel.

gigsen me dream police va ju helt oglömbara,bara de att minnet e så suddit,haha.

sista giget på Kaos,när Roger baby varken kunde stå eller sitta bakom trummorna.kommer inte ihåg vem som tog över för han den kvällen.men kvällen slutade i kaos som vanligt.

bra jobbat på minnet Stisse,och skål till Jocke som påminner oss om den gamla goda tiden.

Postat av: Jayster G.

Rogge-Baby hade ju fått ett bett av den i Kalle Anka & Co beryktade tse-tse flugan...och löpte alltid risken att slockna på plats. läskig diagnos. det var nog Trunken som tog över trumstolen.

2009-07-08 @ 07:43:00
Postat av: Anonym

Se till att Stisse skickar in demosarna han lovat!

2009-07-11 @ 07:22:44
Postat av: マーク ジェイコブス wiki ro

リーバイス 501 55年 http://www.seepa.jp/antidote/Merchandiser-500-1228-568.html
名古屋ミズノゴルフシューズ幅広 http://www.cortearbitralgalicia.org/civil/Deficit-785-758-294.html
ノベルティ カチューシャ フェラガモ http://www.bioconnet.unisi.it/polymer/Singularly-647-1543-1087.html
クリスチャンディオール 香水 買取り価格 http://freebets2014.com/schooner/Dramatically-612-416-660.html
マイケルコース 時計 日付 android http://www.hongdamach.com/surfeit/Heterograft-Remains-Smoke-Music-1785.html
トリーバーチ グリーン柄トート http://minka.heteml.jp/kcihq/Supporter-Relaxed82Sf.html
roberta di camerino ハンドタオル amazon http://www.tokyogrillmemphis.com/air/Teeth-738-1273-379.html
神戸ニューエラリュック http://feigewl.com/borrow/Specify-511-812-568.html
アニアリ 楽天市場店 http://www.dubaisol.co.kr/indispensable/Sartorial-1127-6-1169.html
マルイ 若い子のブランド バッグ http://www.jobspec.com.au/echo/Shivery-1407-913-583.html
サンローラン 財布 2014 新作 9月 http://6thfloor.pp.fi/sarcasm/Sar-1285-358-452.html
bottega dai 川西能勢口 http://www.sp-raduga.ru/identify/Conversational-1140-863-314.html
サマンサタバサ 最悪福袋 lineくま http://host0119.csmhosting.com/retort/Rehearsal-648-1403-893.html
アナスイ 香水 スイラブ http://scbxtg.com/confusion/Opportunity_1870/
ラルフローレン 2015 福袋 中身 http://www.pixipowered.com/penpal/DO-65-994.html
マーク ジェイコブス wiki ro http://volunteer.knu.ac.kr/sympathize/Alga-578-465-1446.html


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback