Strindbergs på Peace & Love - Johan Johansson

Hur kommer det sig att Strindbergs gör en oväntad återföreningsspelning på P & L och inte i Stockholm... ja inte ens på Svensk punk 25-26 år?

PERSONLIGEN ÄR JAG INTE SÄRSKILT FÖRTJUST I RENA NOSTALGIKONSERTER. JAG ÄR INGEN NOSTALGISK PERSON, VAR SAK HAR SIN TID. NÄR PEACE&LOVE HÖRDE AV SIG VERKADE DET KUL HELT ENKELT. JAG OCH JANNE HAR JU FORTATT SPELA GENOM ÅREN. VAR OCH EN FÖR SIG VISSERLIGEN, MEN VI HAR HÅLLIT KONTAKT HELA TIDEN. ETT OCH ANNAT GIG MED STRINDBERGS HAR ALDRIG VARIT NÅGON OMÖJLIGHET, MEN DET ÄR SVÅRT ATT FÅ DET ATT SYNKA TIDSMÄSSIGT.
VI GÖR DET FÖR ATT DET KÄNNS ROLIGT. VI KOMMER ÄVEN ATT GÖRA EN KONSERT I STOCKHOLM 5 AUGUSTI, MEN DET ÄR DET ENDA SOM ÄR INPLANERAT. ATT FORTSÄTTA SPELA KONTINUELIGT ÄR INTE AKTUELLT.

Vad kan vi vänta oss av Strindbergs anno 2007, tre trötta farbröder eller lika ilskna, glada och svettiga som när det begav sig en gång på 80-talet?

VI HAR JU INTE BLIVIT YNGRE, MEN DET BLIR NOG BRA STÄLL NÄR VI SPELAR. VI HAR REPAT ETT PAR GÅNGER OCH DET LÅTER FÖRVÅNANSVÄRT BRA. DET ÄR EN MÄRKLIG UPPLEVELSE ATT UPPTÄCKA ATT MAN FORTFARANDE KAN LÅTAR UTANTILL SOM MAN INTE SPELAT PÅ 25 ÅR.

Är det för att liera sig med skjutglada Edsbybor som ni rekryterat Robban på trummor?
Och på så vis undvika skottlossning på P&L?

GIVETVIS HOPPAS VI SLIPPA BLI SKJUTNA I BORLÄNGE, MEN MEST AV ALLT ÄR DET FÖR ATT ROBBAN ÄR EN SÅ GRYM TRUMMIS SOM KOMMER FUNKA ALLDELES UTMÄRKT MED VÅR MUSIK.

Strindbergs har en fet och finfin katalog att plocka låtar ur, dessutom gjorde ni läckra och översatta covers som "Spotlight / bilder på Strindbergs". Blir det svårt att välja, eller vill ni kanske att (vi) fansen ska önska setlistan?

DET ÄR ALLTID KNEPIGT ATT VÄLJA LÅTAR. NU HAR VI EN GANSKA DIGER LISTA ATT PLOCKA IFRÅN, OCH VI KOMMER ATT VARA TVUNGNA ATT HÅLLA OSS TILL DEN PÅ GRUND AV TIDSSKÄL.

Vilka är dina personliga favoriter?

JAG GILLAR DET MESTA STRINDBERGS HAR GJORT, DEN RÖDA PLATTAN "MED STRINDBERGS UR TIDEN" LÅTER MEST SOM DET BAND VI FAKTISKT VAR.

Vilken cover blir det den här gången? Another girl, another planet, so far so good?..eller får vi ett medley med Ready for the 80s och Torbjörns horor ;o)

FÖR OSS ÄR ALLA LÅTAR COVERS SÅ HÄR ÅR 2009. VI HOPPAR JU ALLA IN I ETT BAND DÄR VI INTE ÄR MEDLEMMAR LÄNGRE.

Trots att bandet var ganska stora när det begav sig har ryktet om Strindbergs storhet växt sedan nedläggningen.Vad tror du det beror på?

FÖRMODLIGEN FÖR ATT MYCKET ANNAT FRÅN 80-TALET KÄNNS SÅ DATERAT. STRINDBERGS VAR INGET TYPISKT 80-TALSBAND, OCH ETT KNIPPE BRA SÅNGER STÅR SIG ALLTID MED TIDEN.

En undran som hänger ihop med föregående fråga. Var det så att även Asta Kask / Rå-punkspubliken lika gärna lyssnade på er när det begav sig. Jag har i efterhand fått det intrycket?

DET HOPPAS JAG. ASTA KASK OCH DE SENARE TRALLPUNKBANDEN REFERERAR OFTA TILL OSS. DET ÄR NOG INTE SÅ KONSTIGT DÅ VI ALLA GÖR LÅTAR SOM DET GÅR ATT SJUNGA PÅ.

Är Strindbergs på samma kultnivå som dina stora favoriter Only Ones nu?

INTE FÖR MIG. MAN GÅR INTE OCH TITTAR PÅ SIG SJÄLV SOM KULTFÖREMÅL.

Hur ser dagens Strindbergspublik ut?

JA DU, DET ÅTERSTÅR ATT SE. EN DEL ÄR SÄKERT NÅGRA ÅR ÄLDRE.

Tror du ni får nya fans genom spelningen?

DET HOPPAS JAG. DET ÄR UPP TILL OSS SJÄLVA ATT GÖRA ETT SÅ BRA JOBB ATT DET BLIR SÅ.

Helt ärligt Johan. Vore det inte på tiden att ni fäste de där klassiska låtarna som, På Västfronten inte nytt, 8000 meter över marken, Svart och rött mfl som ettor och nollor. En dator, en replokal och inga omtagningar?

VI FÖRÖSKTE SPELA IN DE DÄR LÅTARNA NÄR DET BEGAV SIG, MEN DET VAR SVÅRT. DET VAR VÄLDIGT UTPRÄGLADE LIVELÅTAR SOM INTE GJORDE SIG RÄTTVISA I STUDIO. JAG TROR INTE DET BLIR AKTUELLT. VAR SAK HAR SIN PLATS OCH SIN TID.

Vi kanske kunde skapa ett facebookforum där vi Strindbergsälskare kunde skänka en slant till detta projekt i förskott.

JAG TYCKER DET ÄR BÄTTRE ATT FOLK KASTAR LIVEINSPELNINGAR PÅ VARANDRA. LÄTTARE, BÄTTRE OCH BILLIGARE.

Hur känns det att punken fortfarande lever och attraherar unga människor? Känns det som om ni fått revanch på de belackare som sa att Strindbergs var "Fem år försent"?

NEJ, JAG HAR ALDRIG BRYTT MIG OM SÅNT. JAG HAR HELA TIDEN GJORT DET JAG KÄNT FÖR. DET GÖR JAG FORFARANDE. DET SOM ÄR FEM ÅR FÖRSENT NU ÄR SAMTIDIGT FEM ÅR FÖRE SIN TID. NÅGRA ÅR EFTER VI LAGT AV VAR OASIS OCH BLUR DE STÖRSTA BANDEN I VÄRLDEN. DE GJORDE UNGEFÄR SAMMA SAK SOM VI. SEDAN KOM TIDIGA HÅKAN HELLSTRÖM SOM JAG SJÄLV HÖR MYCKET STRINDBERGS I. DET ÄR SÄKERT INGENTING AVSIKTLIGT - MEN DET ÄR MÅNGA SOM PYSSLAR OCH KOMMER ATT PYSSLA MED KLASSISK POPMUSIK.

Ser du några naturliga arvtagare till Strindbergs (Själv tycker jag att Tysta Mari som också ska spela på P&L låter lite som Strindbergs yngre kusiner).

DOM ÄR BRA. SEDAN GILLAR JAG MONARK X OCKSÅ. ÄVEN DLK HAR MYCKET STRINDBERGS I SIG.DET FINNS MÅNGA BRA BAND I SVERIGE IDAG, OCH VI HADE FÖRMODLIGEN INTE HAFT EN CHANS.

Som ny-Hälsing måste jag såklart fråga om du minns spelningen på Club Trash i Bollnäs?

DET VAR ETT KLASSISKT STÄLLE DÄR JAG LÄRDE KÄNNA MÅNGA NYA VÄNNER. JOHN L, SYSKONEN STURESON, TRASTARNA, DEAD SCOUTS. EN ROLIG EPOK MED HÄRLIGA MÄNNISKOR.

Vad var det bästa med Strindbergs?

ATT DET VAR ENKELT OCH ATT VI HADE SAMMA SÄTT ATT FÖRHÅLLA OSS TILL MUSIK. JAG HAR ALDRIG VARIT SÅ NÄRA NÅGON MUSIKALISKT SOM JAG VAR OCH ÄR MED JANNE BORGH.

Det sämsta?

ATT VI ALDRIG HANN GÖRA DEN DÄR FJÄRDE PLATTAN. DEN HADE BLIVIT KANON.

Det sägs att detta blir Strindbergs sista spelning någonsin, är det inte i så fall dumt att bestämma det nu. Är det inte bättre att låta oss fans fortsätta att ha hoppet om en servicehems-turné 2035.

VI HAR INTE BESTÄMT NÅGOT SÅDANT. VI VET INTE SJÄLVA. VI ÄR FORTFARANDE GODA VÄNNER OCH HAR KUL IHOP, SÅ VI SÄGER ALDRIG ALDRIG.

Något att tillägga?
ATT VI ÄR TAGGADE!

Kommentarer
Postat av: farbror

Grymma värld!! Först idag har jag fått höra om denna spelning. Gubben gråter.

Postat av: Pajje Partaj

Hallå!



Fan va bra ni var och är,

har väntat länge på detta.

En spelning i Malmö hade ju inte varit fel.

Det är ju nästan hemmaplan!

Kom igen nu! En spelning i Malmö bara :-)

2009-07-27 @ 18:54:35
URL: http://www.pajje.nu
Postat av: Asperger

Dom spela på Bodoni i Malmö 18/9 20:00!!!



Vi ses där!!!

2009-08-17 @ 20:42:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback