Ut med gamla... in med, nä inte jag inte!



Fredrik Virtanen skriver om att göra sig av med det gamla. Att avlägsna plattor, böcker och dvd:er som han aldrig mer kommer att titta eller lyssna på. Man måste göra utrensningar annars lever man i ett museum, påstår han frank och tillägger att han har accepterat digitalåldern.

Det är förstås inte alla som håller med honom. Samlare av alla de slag ställer inte upp på Fredriks analys av att spara på gammalt skräp/ spara på antikviteter.

Men jag håller med om stora delar i det han skriver. Han är insiktsfull om att han aldrig kommer att se dvdboxar med olika tv-serier och att den där hängmattssommaren när han ska läsa alla olästa böcker aldrig kommer.

Jag har själv varit där när insikten nått mig att jag inte kommer att se om vissa filmer, inte läsa om min ofantliga seriesamling och troligtvis inte kommer att plocka upp den eller den plattan igen.
Å andra sidan är det där sista något jag insett är ett rent idiotiskt påstående. För när det kommer till musik går det i cykler. Om det nu var år och dag sedan jag lyssnade till vissa pudelrockplattor eller för den delen andra skivor från skarven 80-90-tal så kommer jag med all säkerhet att återvända. När suget sätter in och man famlar efter den där speciella skivan då måste den finnas där för då duger inget surrogat. Nu famlar jag inte efter en fysisk skiva utan nöjer med att plocka fram filerna från den externa hårddisken. Och vips så är man i nirvana.

Samma sak gäller faktiskt film. Men där gäller att man låtit lång tid förflyta säg, 10-15-20 år, innan man plockar fram Invasion USA, Lifeforce, Emerald Forest eller The Van igen. Men med böcker och serier är det sorgligare, där är längtan att återvända mycket mindre. Magasin om film eller musik är lättare att ständigt återvända till. Ja hela mitt Internetliv är ju uppbyggt på att återanvända magasin och fanzines från den analoga eran.

För att återanknyta till Fredriks krönika så är det viktigt att rensa, omvärdera och göra sig av med man inte längre brukar. För visst har han rätt att en samling inte är annat än ett dammig museiföremål om det inte brukas.


.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback