Dags för Svensk Punk på DVD - Här är Noise



Lägger ut ett underbart nostalgiskt klipp med Noise från ungdomsprogrammet Diskotaket.
Det finns en uppsjö med brittiska och amerikanska "punk-dvder" fyllda med udda och roliga klipp, men hur många svenska dito finns det? Ingen sånär som The Filth and the fury med Stig Larssons punkfilm som bonusmaterial.



Fast som jag nämt tidigare finns en hel del roligt material om man vittjar SVTs arkiv. Klassiska fäderneslandet, AB Svensk Rock, Öronaböj mm. Men också små korta inslag som Noise och The Push i Diskotaket. Eller Transmission i "Det svänger i plugget". Ok, nu säger någon att dessa band minsann inte är punk på samma sätt som Incest Brothers, The Pain eller Asta Kask. Det kan så vara, men alla är band påverkade eller influerade av punken och den nya vågen. Och visst vore det lika roligt att kolla in Sebastian Håkansson med Transmission likväl som med Alien Beat, som inte heller var punk, men jävligt bra.



Vetskapen om att det finns material som många gladeligen skulle plocka upp plånboken för att köpa till 50-årsskivan eller fredagsgroggen  gör mig smått frustrerad. För vad nytta är det att bevara ett stycke musikhistoria om ingen annan än den enstaka musikforskaren ska ha tillgång till materialet. Kultur ska konsumeras och brukas annars blir det bara ett antikt museieföremål.



Vad jag funderar över är vad ett dylikt projekt skulle kosta i rena pengar och om det även skulle kunna finnas kulturpengar att söka för detta? Men också om det finns något bolag som skulle våga ta sig an ett dylikt projekt. Kanske kan man göra det i sammarbete med SVT för tv-visning, men erbjuda en massa extragodis på DVDn som extralåtar, nya intervjuer och kommentarspår. Hade jag en bunt pengar så jag kunde ta tjänsteledigt från jobbet skulle jag gärna göra grovjobbet själv, men nu är det inte så.

Därför kastar jag ut en brandfackla till er makthavare i mediabranchen som var med när det begav sig och gnällde över att det var för lite punk i media. Ta för fan och bjud till nu. Skit i profiten, lev upp till den gamla punkdevisen om att göra något själv, för att ni älskar musiken och för att den format era liv. Res på era gubbrövar.



Och som en aptitretare för en Svensk Punk DVD
HÄR finns NOISE från Diskotaket. Kvaliten är inte den bästa och formatet är mov, men ack så roligt att se. Säkert bryter jag all jävla copyrighträtt, men va fan det finns ingen som förlorar ekonomiskt på att ni får se detta kulturhistoriska dokument.


Kommentarer
Postat av: martinbastholm

men Nosie är väll punk? jag tycker att dem är lika mycket punk som Brända Barn, och deras tidiga låtar var ta mig fan punk. Men hur som helst är det svin bra musik och dem kom med på Svenska Punkklassiker vol.1, det ni.

2009-09-06 @ 18:52:42
Postat av: "Linda"

Noise! Och dessutom från Discotaket! Du har räddat mitt dygn Jocke! Tusen och åter tusen tack!

Postat av: Micke

Diskotaket! Hade helt glömt bort det! Tack för klippet! Såg i din blogg att du hade länkat Pal Ritz & The Piccolos. Har letat efter 'Tyst Kärlek' med ljus och lykta och blev så glad när jag hittade den. MEN. Länken är död. Kan du lägga upp den igen eller orkar du maila den? Hälsningar, Micke

2009-09-10 @ 14:52:50
Postat av: Svegis

Sen var ju Razzia från Landskrona med i ett program o ett om Incest Brothers när de jobbade o torkade skit etc på de gamla...

2009-09-13 @ 11:03:59
Postat av: Jimmy

Svegis: Incest Brothers programmet finns att hitta på Piratebay, sjukt bra och de var alltid mitt svenska favoritband. Trist som fan att inte alla gamla TV program går att hitta typ Guldslipsen osv.

2009-09-15 @ 19:44:50
Postat av: GaSTEN

Tack för d Farbror!

2009-11-02 @ 09:01:12
Postat av: Benke

Gött att de finns folk som håller såna här gamla sköna inslag vid liv! :)

2009-11-06 @ 01:27:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback