Ännu ett boktips



Även om Pär Östlings roman "Aldrig stanna kvar" inte är en renodlad bok om svensk punk så finns där en hel del punk. En av romanens karaktärer "Korak" är en ärevördig och åldrad punkare med ett förflutet i Bollnäsbandet Subway Army (helt fiktivt vill jag påpeka, inte bandet naturligtvis utan Korak som medlem).
Vi får redan i första kapitlet följa med Korak på Augustibullerfestivalen där vi hälsar på Ägget, Senap och Åke Källback. Ja, respektiva band namndroppas också.

Längre fram i berättelsen låter Pär Subway Army spela på Café 44 inför en glad och svettig publik. Dessutom nämns I och kring Koraks karaktär mer eller mindre klassiska svenska punkband och man ler lite lyckligt att Pär plockat in alla dessa namn. Dessutom har Pär lyckats fånga känslan av att vara på platsen som beskrivs och trots att jag vet att beskrivningen av "Augustibullret" kommer från mig, känns det ändå som om Pär varit där med mig.

Nu är inte boken som sagt en punkbok utan innehåller fler karaktärer än Korak och är i grund och botten en relationsroman om människor som har svår, ja till och med mycket svårt att stanna kvar i ett förhållande, men faktum kvarstår att det är oerhört intressant att läsa om Korak-karaktären.
Här kan du provläsa om du är nyfiken på boken.


Kommentarer
Postat av: auge

2010-12-13 @ 01:16:28
Postat av: Åke Källback

Där ser man...

2010-12-13 @ 01:17:43
Postat av: Mikael Sörling

Tack för boktipsen!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback