Fem favoriter - 2 X Magnus


VeckoRevyn Nr 35 - 26 augusti 1981.



Det är väldigt skoj att kika på Ugglas lista från VeckoRevyn Nr 32 - 5 augusti 1981. Man ser att han fortfarande gillar pop och rock av klassiskt snitt som Jeffrey Garland och Gen X, men att han också anamat den då nya musiken, Classix Nouveaux och Bruce Woolley som hade skrivit Video Killed the Radio Star tillsammans med Trevor Horn och hade bandet The Camera Club där en en ung Thomas Dolby medverkade. Och det är kanske just Bruce vi ska skylla på när det gäller den patenterade formeln att skriva Uggla-låtar. För just Blue  Blue (Victoria) plockade Uggla till sin platta Välkommen till folkhemmet med svensk text som IQ. Tyvärr hittar jag ingen version av låten på Yoytube men ett klipp finns iaf att lyssna på. Resten av länkarna går till YouTube.

Bruce Woolley - Blue blue (Victoria)

Classix Nouveaux - Guilty

Generation X - Dancing with myself

Garland Jeffreyes - Mystery Kids

Johnny Warman - Screaming Jets

Kommentarer
Postat av: Borjesson

Kul att se,jag va en stor Uggla fan som tonåring.

Hans 1sta plattor va ju gul,Livets Teater,Bobbo Viking,Varför...,Vittring va ju kalas.Visst fanns de ett par sleepers på nåra plattor men va faan.

Efter Välkommen...har jar jag bara hört nåra låtar här å där...vet inte va som hände.Tyckte hans texter blev lata å fejkade,musiken sööög...nu börja jag undra om han alltid vart så,de kanske va jag som va blind.Han kanske lurade mig hela tiden.



Micke,ett asfaltsbarn.

:D

Postat av: pecka

tycker myckat på de första fyra plattorna är lysande, långt ifrån allt men efter vittring plattan var det som han klev ur sin roll och iställlet skrev mer från ett berättande perspektiv istället för som tidigare skriva om sig och sina polare, då föll tyvärr det mesta,

mina favoritlåtar av Uggla är ungf så här

1. Yeah why not

2. Hallå

3. Dörrslusk

4. Sommartid (den syntiga versionen)

5. Vittring

2010-07-23 @ 09:29:35
Postat av: Farbror Punk

Mina fem Ugglafavoriter är:

1. Sommartid - Med Strix Q

2. Hallå

3. Jag vill inte gå hit

4. Balladen om 70 talets största band

5. Vittring

Tycker mycket om Centrumhets också som minner om livet i en småstad.

2010-07-23 @ 13:02:13
Postat av: "Linda"

Och här är mina:



1. Vittring

2. Jag Vill Inte Gå Hit

3. Hallå

4. Du och jag mot hela världen

5. Ja Just Du Ska Va Gla

2010-08-02 @ 22:13:14
URL: http://www.myspace.com/arabensanus

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback