Ööh!! - E.T.K



Linköpingabandet E.T.K eller En Tallrik Kräm, missade jag när det begav sig. När debut-EPn kom 1989 hade jag för länge sedan givit upp hoppet om ny svensk punk. Föga anade jag då att 90-talets punkvåg snart skulle svepa in.

Men nu när jag "hittar" plattan blir jag osäker på om jag missade E.T.K. "hiten" Ballerina låter så där välbekant att jag inte riktigt kan skaka av mig känslan av att ha hört den förut. Å andra sidan låter den som om Just D försöker köra en Beastie Boyslåt fast på svenska.

Jag har ingen uppfattning om hur stora E.T.K var utanför Östergötland, men deras fenomenala 20 sekunderslåt Mjölby är en sann klassiker som borde älskas från Smygehuk till Treriksröset.

"De är tio grader plus och jag sitter på en buss mot Mjölby.

Med en blomma i min hand och mitt hjärta står i brand för - diiiiiiig.

De är tjugo grader plus när jag stiger av min buss

Men trots állt mitt besvär inte fan var du där din skit."

EPn Ööh!! som innehåller just Ballerina , Mjölby, Brempa Baby och Slapp å slak släppets 1989 och sålde i 2500 ex. Året efter kom uppföljaren Kamikaze den sålde, 1500 ex. 1991 la man ned verksamheten.
Men....
2002 gjorde bandet en återförening 2002 tillsammans med Troublemakers på Skylten och har sedan dess legat lågt.
 
Är det någon av medlemmarna i bandet som läser detta. Hör av er och berätta om bandet.

Ni övriga avnjuter E.T.K och EPn Ööh.. HÄR!

Kommentarer
Postat av: Anonym

ETK kommer att återförenas än en gång på festivalen Sköna Gröna Grebo 28 augusti 2010.

2010-07-06 @ 12:40:12
Postat av: Rebban

enligt wikipedia så gjorde de en platta 1990 Kamikaze



corren har två länkar om ETK



http://archive.corren.se/nYhEteR/?articleId=4474744

http://archive.corren.se/nYhEteR/?articleId=4472970



2010-09-27 @ 19:54:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback