Glöm inte Punkjävlar - Terror Pop

Vill bara passa på att flagga för Punkjävlargalan i Halmstad nästa vecka den 17:e.
Jag bad Lasse Pop beskriva banden Terror Pop och Sabotage 81. Hur han minns dem och vad han tycker om dessa smått legendariska band.



TERROR POP.

Har känt pojkarna i TP i 30 år, i alla fall Haze och Sven (Joen är lite yngre) och kommer ihåg dem som sköna punx med hemmagjorda kläder. Inget inhandlat på sex eller boy i London.
Jag har alltid sett dem som ett Halmstad band, kanske för att de alltid "hängde" med Halmstadpunxen. Och någon rivalitet mellan Halmstad och Laholm har, i alla fall inte jag, på allvar känt av.

De hemföll, som rätt många andra, åt posörhållet några år in på 80-talet. Lät bra gjorde de fortfarande, man märkte att trakterandet av respektive instrument samt låtskrivandet förbättrades hela tiden. Jag tror att om Terror Pop hade i detta läget, låt säga -86/-87 satsat helhjärtat på musiken, lämnat tjejer, hundar och lägenheter i Halmstad, flyttat till någon storstad, så hade  chansen att "breaka" ökat betydligt. För de hade verkligen förtjänat detta.

I mer "förnäma" musikkretsar uppskattades bandet för sin utmärkta musikalitet under 90-talet. Hade själv vid den tiden ett band med Nalle Bondesson (tidigare i Strul ihop med Marie Fredriksson) samt Camilla Gustavsson, (en fantastisk vokalist), Detta combo hette Sugarbee.
Sugarbee spåddes en lysande framtid, hade kontakt med stort skivbolag, cd släpptes men allt rann ut i sanden pga krångligheter vid kontraktskrivning (tror jag att det var).
Terror Pop å andra sidan fortsatte att spela in skivor, göra videos (kolla in life sucks på youtube), spela live med samma frenesi och engagemang som tidigare. Något de fortsatt med fram till den tid vi är i idag.
Bandet repar kanske inte lika hårt längre, men är en tight och välspelande unit med schyssta låtar.
Terror pop var och är, i mina ögon, värt mycket mer uppmärksamhet än de, de facto
fått genom åren. Så missa dem inte på Halmstads egen punkfestival, "punkjävlar" 17/9

Lasse Pop, Pussy Galore


På den eminenta bloggen Swedis Heavy Metal finns samlingsplattan
Pangkaka att ladda ned. Den innehåller de tre spåren: Du är död, Strålande och Dom tar allt jag har med Terror Pop.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback