Aagren Band



Förr i tiden var det inget konstigt med att svenska band skickade sina demos till radion då det fanns många program som gärna spelade "amatöralster". En del av programmet Ny Vågs ofantliga popularitet var just att de spelade svenska demos. En av alla dessa demos som Jonas Almquist spelade var en cover på Jimmy Cliffs klassiker - The harder they come brutalt tolkat av Aagren Band från Halmstad. Jag vet att det var fler än jag som hajjade till när vi hörde bandets expressversionen av reaggeklassikern. Och när man senare fick höra Johnny Thunders och Wanye Kramers version av samma låt så stod den sig slätt mot Aagren Band.
När jag nu 30 år senare lyssnar på The harder they come blir jag fortfarande lika imponerad och när Nils Wohlrabes anti-solo kommer undrar jag om inte alla av dagens "Actionrockband" suttit o smyglyssnat på Aagren Band för att få till den där rätta symbiosen mellan punk och hårdrock.



Efter tiden i Aagren Band flyttade Nils till Göteborg och hamnade så småningom i Lädernunnan ett band med lika mycket rockpondus som Aagren. På 90-talet var Nils en av flera gitarrister i Deep Torkels - Suzie Beats Them All. Och nu i dådens år 2012 gör Aagren Band en kort och förhoppningsvis bejublad återkomst på Punkjävlar 3 den 4 maj i Halmstad. Så jag passade på att maila över några frågor till Nils angående Aagren Band.

Vilka band lyssnade du på när du växte upp?
Första plattan jag köpte var Jimi Hendrix Smash hits, sedan blev det Deep Purple, Black Sabbath, Led Zeppelin etc.

När kom du på att du ville spela själv?
Det var väl i 15-års åldern, fick en gitarr av min systers kille.

Lirade du innan Aagren?
Första bandet hette "Jögge Bock & Kanylerna med några kompisar. Sedan blev det en massa kortlivade konstellationer tills Mr No och jag bildade NoM(d), Nisse och Magnus destroyers. Vi körde ett tag tills det rann ut isanden och han bildade Vicious Visions med Mr Boo.

Aagren band, en kort historik.
Ledde Beije, Dan Wigroth, Kenneth Löör hade börjat spela ihop. Jag tog med Kidda Andersén. Vi körde ett tag, gjorde demos och låtar. Sedan tappade vi Dan och Kidda: Då plockade vi med Mats Virack ifrån Sydkraft. Gert Claesson (The Leather Nun) ersatte senare Kenneth.

När jag lyssnar på era demos låter det jävligt mycket hårdrock. Vilka var era, framför allt dina influenser?
Ja, vi har ju lyssnat på mycket tung rock som Mountain, Humble Pie och sånt. Sedan blev det mycket punk, framförallt Sex Pistols och Ramones, Suicide, Talking Heads osv.

Hur kom det sig att ni plockade in "The harder they come, som cover, hade ni hört Gang Wars version innan?
Gert, Mats och jag hade satt ihop ett band som hette "Barnen ifrån Frostmofjäll" för ett gig i Folkparken. Gert föreslog föreslog den som en cover, han hade gjort den med Freddie Wadling i Straitjacket.
Jag hörde inte Gang Wars version förrän förra året på Spotify.

Solot är verkligen ett antisolo. Hur tänkte du då?
Jag brukade dra gitarren mot ett mikrofonstativ, men nu var vi hemma i Chahttanogas hus och gjorde gitarrpålägg, utanför toaletten. Så det föll sig naturligt att köra ett toalettstolssolo.

Ni skickade era demos till radion, där i blev spelade (Genomsyrad och The harder they come) Inga skivbolag som visade intresse?
Jo, vi var i Metronomstudion, numera Atlantis Studio, och spelade in två låtar med Finn Sjöberg som producent. Dessa låtar skulle släppas som singel på Metronome.  Men Finn Sjöberg fattade inte hur vi ville låta, så vi la ner det.



Spelade ni ute mycket?
Nja, vi spelade mycket i Halmstad på olika rockgalor för mycket folk. Men vi spelade även på Gröna Lund, i Lund och Helsingör. Vi var även i Tyskland, i Verden och spelade på en rockgala som hölls på en hästkapplöpningsbana. Efter första låten var det ingen respons, men så drog vi igån en punkversion av "Ein Bischen Frieden", som det året hade vunnit Eurovision song contest. Efter den låten älskade dom oss, trots våra svenska texter.

Hur var responsen på hemmaplan, hade ni egna fans?
Jo, det var ett gäng som alltid dök upp. Vi var väl "världsberömda" i Halmstad..

Flyttade du och la ner bandet eller var det tvärtom?
Nä, det var Ledde som tröttnade på oss och vårt strul. Jag tror att det var en branschspelning som vi inte orkade bry oss om.

Det bästa med Aagren band?
Vi hade väldigt roligt.

Det sämsta med Aagren band?
Vi hade för roligt

Har Aagren band haft några återföreningsspelningar sedan ni la av?
Ja vi hade en återförening 1994 på Restaurang Halmkärven i Halmstad.
1996 spelade vi med två andra band på Laxön i Halmstad.


Ja, har du helt missat Aagren Band och undrar hur de lät så kan du ladda ner några låtar.

Genomsyrad

The Harder The Come

Aagrens Café

Lever Igen

Din syster har en fin syster

Kommentarer
Postat av: KristerP

"The harder they come" tack för denna :), jag minns ett avsnitt av ny våg där den spelades ; men du har händelsevis inte låtlistan till programmet? (I samma program spelades nämligen en låt som jag letat med ljus och lykta efter - vem som spelade den eller vad bandet hette har jag ingen aning om.. men låten är på skånska (eller blekingska) och handlar något om att överleva.. ev brud på sång).



lite kryptiskt men jag sätter min tilltro till dig :)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback