Svenska poppärlor

Jag har skrivit om det tidigare - svensk pop. Men den här gången med inspiration av bloggen Killed by death gör jag slag i saken och lägger även upp musiken. Tanken är att synliggöra några blågula poppärlor som är för bra för att försvinna ner i tidens glömska. Ingen av dessa låtar finns på CD. I några fall har jag bandens samtycke att sprida musiken, i andra fall gör jag det på eget bevåg. Är det någon som misstycker - hör av er så lovar jag att avlägsna musiken.
Men det tåls att sägas igen. Detta är finfina poplåtar som förtjänar att lyssnas till.

Några av banden vet jag ingenting om och ni som känner till dessa, ni kan höra av er med information. I första omgången blir det tio kanonbra popärlor alla från en tid utan MTV, reklamradio eller idolprogram.
Lyssna och njut.

Easy Action - En ganska rolig lek. Glamrock med popmelodier var Easy Actions signum. Framsidan "Om jag vore kung" enligt mig en av de bästa svenska poplåtar som skrivits. Men på "En ganska rolig lek" visar 2 Meter alla sina Hollywood Brats-influenser som han inte fick visa för Deep och Gamen i Stoodes ;o)

Nattkräm - Romantiska pojkar. Åkersbergabandet debuterade med "Håll mig hårt" som både spelades i radio och fick fin kritik i pressen. Gruppen fick skivkontrakt med SOS och LP-debuterade med just "Romantiska Pojkar". En fantastisk låt som alla kärlekslängtande och dagdrömmande (vuxna) tonåringar kan känna igen sig i.

Janne Andersson Pop - Redan försent. Efter tiden med Pain tog Janne, som även är ett stort Bill Nelson-fan, ut popsvängarna ordentligt. Kjell Andersson som på den tiden fyllde Parlophones stall med poptalanger som Basse Wickman, Gyllene Tider och Magnus Lindberg, lät också Janne spela in en platta. Janne Andersson Pop som debutplattan kort och gott hette hade flera snärtiga popdängor samt en trevligt svensk tolkning av Badfingers "Its all over now Baby Blue." "Redan försent" var också en av två låtar som Janne, tillsammans med Stejmo (ex-Pain) och Latte (ex- Smisk) som ersatte Danne Sundvist på bas, framförde i TV-programet Bälinge Byfest.

Badboll - Radio. Badbollspojkarna var ett annat av de band som plockades till Parlophone popstall. Den självfinansierade debutsingeln var ordinär punk. Men på Epn "Badboll lever" leveras fyra finfina poplåtar. "Radio" är en fartfylld strandstänkare som innehåller essensen av POP. Badboll lovade för många år sedan en historik för Punktjafs, men tyvärr verkade det som om annat kom emellan.

Kee & The Kick - Whispering. Jag har bloggat om denna single tidigare - HÄR. Det räcker med att upprepa att detta är en helt enorm popsingel. "Whispering" en fantastiskt fin poplåt med snygg melodi. Och som grädde på moset har Kjell lovat att jag äntligen ska få göra den där intervjun som jag tjatat om sedan 2000.

Beauty - Blå buss. Att Halmstadspop är synonymt med Gyllene Tider är inte speciellt konstigt. Beauty, också från Halmstad, har kallats GTs småbröder, något som inte gör bandet rättvisa. Liksom Gyllene skrev Beauty urstarka melodier. Debut LPn blev för mig tyvärr en smärre besvikelse på grund av att produktionen gett låtarna, vilka jag tidigare hade hört live i Tonkraft, en "modern" ljudkostym något som knappast passade de allra mest Beatlesdoftande melodierna. "Blå buss" är dock ypperligt läcker. Fylld av blått vemod och med tjocka orgelsjok i refrängen. Suveränt.

Interpol - En iskall tystnad. Om Interpol vet jag inte ett dugg. Låten var en demo som spelades i ett av radions ungdomsprogram. Jag vill minnas att programledaren Jan-Eric Sundqvist sa att de var från Halmstad. Men jag kan ju missminna mig och blanda ihop dem med Beauty som också spelades i samma program. Hur som helst är "En iskall tystnad" en fin poplåt som förtjänar att höras av fler.

Alien Beat - I din värld. Alien Beat verkar ha fallit ner i tidens glömska. Gruppen började som Cathy & The Heat och var ett av Stockholmpunkens första band. När Katti sparkades blev man Alien Beat först med Åsa Johanna som sångerska, senare tog Transmission (ännu ett underbart fint popband) sångaren och skådisen Sebastian Håkansson över sången. Måsse som skrev det mesta av gruppens material utvecklades och förfinade sin stilsäkra känsla att skriva bra melodier. Debutlpn "Akrobat" innehöll en en uppsjö "hits". Tyvärr gick den skivköparna förbi och i pressen fick plattan ett relativt svagt mottagande. Att lyssna till den nu, mer än 25 år efteråt avslöjar att kritikerna hade fel. Skivan har stått sig otroligt bra och bandet förtjänar att uppmärksammas. "I din värld" är ett av de mindre kända spåren och jag är som alltid svag för Fralles pianospel och Måsses saxofon två komponenter som gav Alien Beat ett eget sound.
Ni som vill höra mer Alien Beat - Besök Fralles musiksida - HÄR!

Pinballs - Allt du gör. Bollnäs (Nåväl, Kilafors, Alfta) finaste popband, startat av bröderna Adell. I Pinballs trummade Magnus Fagernäs innan han sparkade av sig "ökenråttorna" och drog på sig cowboybootsen i The Souts senare Dead Scouts. Pinballs släppte en singel "Hjälp mig" medverkade på samlingarna "Dansa med Mamma" (varifrån Allt du gör är lånad) och "Flower Power" och sist men inte minst den finfina demokassetten "Tilt". Min förhoppning är att när jag flyttat till Bollnäs ska jag ta mig an de lokala banden däribland Pinballs.

Dirty Rust - I staden. Det enda jag vet om Dirty Rust är att gruppen släppte en EP "Gnistrande snö" och troligtvis kom från Kisa eftersom telefonnumret på Epns baksida hänvisar dit. Någon som vet mer om Dirty Rust hör av er. I staden är en snabb poplåt som handlar om vådan att "komma från landet till den stora staden". Wow-wow-waah...

Avslutningsvis ett stort tack till Patrik som delade med sig av den musikaliska samlingen.  


Kommentarer
Postat av: Punksvinet

Till kuriosakabinettet kan tilläggas att popparna i Pinballs lirade ihop med Bizex-B på en spelning under tidigt 80-tal.

2007-04-24 @ 12:16:57
Postat av: pecka

du är ju sjukt snäll, vad ska man komplettera med för att få en CD full?
förslag?
Ex-pop är ett av mina kanske traste & superstararna men nu är jag väldigt lokal här men iaf

2007-04-24 @ 20:02:26
Postat av: pecka

mops, docent död och moderns såklart

2007-04-24 @ 20:04:35
Postat av: F Punk

Pecka: Detta är bara första lasset. Kommer med all sannolikhet att bli en kanske två omgångar till. Mops, Vertex, X-It, Heartbreak, Start, Spader Ess mfl.. Antagligen plockar jag mer från Stranded som struntade i finfin pop som Stain, Schnabel och Studio Sex, Gigolos mfl.. när cd-samlingen gavs ut för många år sedan. Jag har även outgivet med Kommisarie Roy och Noise som jag faktiskt tänkte lägga ut.

2007-04-24 @ 20:32:34
Postat av: pecka

Toooooooooooooooppen

2007-04-24 @ 20:52:10
Postat av: Andy

Abc 80/jumpers/Tables/Kuddkrig/Pictures/K. kalsonger/Andrew Box/Schnabel ar några till som kunde passa in, Nattkräms romantiska pojkar släpptes även på 7". Nattkräm släppte en fin pop punk 7" på Marilla 1980 Trampa på/ Varför gör ni så här.

2007-04-26 @ 00:26:30
Postat av: The Vince!!!!

Kul att höra Alien Beat igen, minns att jag såg dom i Aktiebolaget Svensk Rock vårvintern 1981, och att jag sprang ock köpte singeln Ingen Dansar någon vecka efter det, och I Din Värld var nog B-sida där om jag missminner mig rätt. Ett annat bra poppunkband från den början av 80-talet var Dagen D från Umeå skulle vara kul att få höra deras singel Mitt Kompani igen.

2007-04-26 @ 23:02:44
Postat av: Hoover Mad

Grymt bra början på en dag! Att det dessutom är fredag + lönedag gör ju inte saken sämre. Nu har jag även 10 bra popdängor att mysa med i min iPod! Hur ska denna dagen sluta? En helt ny platta med Buzzcocks kanske dimper ner från himmelen rakt i min skalle?

2007-04-27 @ 07:26:05
Postat av: Fralle

En får tacke!
Dels för komplimang för gammalt pianoklink och dels för länk till fralles.se!
CU

Postat av: Bill Warren

Gillade även Helikoptern under 80-83.
Tror de gav ut något på Stranded och sen
en underskattad singel på EMI.
Rasande bra liveband.....
P.s Glöm ej Janne Anderssons Four Mandarines EP!!
/Bill

2007-09-11 @ 11:50:39
Postat av: F Punk

Bill: Nä, svårt att inte ha med Janne Andersson. Fast han är svår på det sättet att han avböjer ständigt mina inviter om en intervju. Fast till hans försvar ska sägas att han gett tummen upp för att bjuda på hans musik.

2007-09-14 @ 10:23:38
Postat av: Bill Warren

Märkligt tyst om JA - ligger kanske lågt med tanke på systerns framfart i politiken....
Träffad Nygren som sjöng i Helikoptern (vi brukade drikka hårt på RITZ) - han är numer manager.
Jobbade tydligen på EMI och hittade Winnerbäck o Hellman....
Billy

2007-09-18 @ 14:34:31
Postat av: janne

hej kan du få tag i beautys-mellan fyra ögon har sökt med ljus och lykta men det är inte det lättaste

2008-01-07 @ 00:25:49
Postat av: Frank

Bjöd på Mandarines EP på Tradera.....trodde jag hade den som i en blick - men blev överbjuden sista minuten. Gick för 587 sekiner....nån med deg som bjöd!
Gick till Kvarnen o svepte några flaskor Brunt....
Frank

2008-05-14 @ 09:09:44
Postat av: MondoBizarro

Måste bara tacka för Nattkräm!

Jag hittade låten här och har fan lyssnat sönder den snart! ;)

Det som stör lite är att jag totalt missat den genom alla år, men ingen kan hålla koll på allt.

Hur som helst instämmer jag i din analys: en klockren poplåt som borde varit en jättehit! :)

2009-07-12 @ 13:02:38
Postat av: refinance mortgage

get the greatest no credit home loans anywhere

Postat av: mantle

get the top mantle available

2015-06-05 @ 04:40:48
URL: http://www.aboutus.org/Clockparts
Postat av: instructions

get the top kits anywhere

2015-06-10 @ 03:51:38
URL: http://https://instagram.com/myclockparts/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback