Musikhistoria - Suicide från Sundsvall

Ni som besökt Punksvallssajten har antagligen kännedom om Suicide. Detsamma gäller säkerligen äldre musikintresserade Sundsvallsbor också. Men, ett problem med Suicide var att de inte hamnade på skiva och när det gäller inspelad musik är det magert med den varan. Punksvallsajten bjuder på en HALV låt - No Fun.
Fast... Nu finns det en riktigt bra inspelning med bandet. Tydligen gjordes det en radioinspelning med Suicide. Vilket program det var vet jag inte, men om medlemmarna läser detta kan de kanske svara på den frågan.

I artikeln nedan kan du läsa att Suicide inte var punkare men att de gillade punkrock. Det är något som märks tydligt på radioinspelningen. De tre låtarna 16 - Kiss Goodbye och 1988 är bitvis rena Pistolspasticher. Sångaren Björn gör en utmärkt Johnny Rotten-imitation. Vilket inte är menat som något negativt snarare tvärtom.
Nä, Suicide är förtjänta av lite mer uppmärksamhet. Och framförallt värda att lyssnas till. Betänk dessutom att detta är inspelat redan 1977. Det är med andra ord 30-års jubileum.
Ladda ner Suicide -
HÄR!  

WC

WC bildades 1979 av gitarristen Niklas Andersson och basisten Tommy Eger. Efter en turbulent och ganska oseriös start fick bandet sin första spelning hösten 1980 som trio där Jörgen Bröms spelade trummor och sjöng. Gruppen blev en kvartett våren 1981 då man plockade in Perry Ingman som trummis och Jörgen blev istället gitarrist. Med denna sättning vann man, hösten -82, en rockbandstävling, där första priset var en singelinspelning. Plattan spelades in dagarna före nyårsafton samma år i, numera avsomnade, Pop Studio i Eskilstuna. På A-sidan hamnade "Polis, polis" och som B-sida satte man "Pappershjältar". Försäljningen av skivan genomfördes på ett lite annorlunda sätt. Man anordnade en spelnig där publiken, för endast 20 kronor i inträde, bjöds både på singeln och tre band på scen. (f ö tog nästan all 500 ex slut den kvällen.) Som kuriosa kan nämnas att det minst sagt lyxiga omslaget, designat av Torsten Braf (fortfarande nöjesreporter på Eskilstuna-Kuriren), kostade mer än vad själva vinylsingeln gjorde. När Jörgen i början av 1984 beslutade sig för att lämna hemstaden bestämde man sig att hålla en avskedspelning i Eskilstuna Folketshus på skärtorsdagen. Gruppen ersatte Jörgen med Tony Andersson, tidigare sångare i bandet Kontaktlim, men en tid senare las ändå bandet ner och alla gick åt varsitt håll. De f d medlemmarna fortsatte att spela tillsammans i olika konstellationer, Perry och Tonys i b.la Pussy Galore och Gastones (President Gas), men också Tommy och Jörgen (som flyttade tillbaka till Eskilstuna 1986) spelade tillsammans, under en kortare tid, som - Alla Presidentens Män.

1999 återförenades WC igen, med alla gamla medlemmar utom Niklas, man uppträde bland annat på Pipaluckbolagets gala i Eskilstuna och spelade också in 12 av de gamla WC- låtarna. Inspelningen var tänkt att släppas på Rosa Honung, men ingenting hände och WC gick åter i graven.

Nu äntligen har Perry gett fingret åt Rosa Honung och lagt ut inspelningen
HÄR!
Och det är bitvis helt underbar klassisk svensk punk. Låtar som "Barn i krig", "Människa med stort A" och "1984" är i samma klass som singeln "Polis, polis". Snabb punk med popmelodier i botten.
Det är inte alltid som nyinspelningar av gamla låtar funkar. Men i WCs fall är det bara att ge tummen upp.
Har du inte hört bandet innan ja, ta då chansen nu!

Peking SS - Rat Stinks bilder från -83

Jimmy i Nässjö har mailat några bilder från sin tid i Peking, föreställande Peking SS och Rat Stinks anno 1983.
Tanken var att Jimmys skulle intervjua Peking SS, brevledes, för ett fanzine, men då han inte fick något svar från gruppen tröttnade han. Så fram tills nu har dessa bilder (plus några till) legat undanstoppade i byrålådan. 
Det kan tilläggas att det är Jimmy som även bistått med demoinspelningen av Peking SS längre ned på bloggen. F.ö ska han även ha en liveinspelning med bandet också. Kanske ni får ta del av den inspelngen vad det lider.
Stort tack till Jimmy.
Klicka på bilden för förstoring!

 27020-410

27020-409

The Clash - intervju i Musikens Makt

Klicka på bilderna för förstoring!
27020-40727020-408

Nutidshistoria - Musikrörelsen ser på punk

En artikel från Musikens Makt Nr 7 - 1977, där Bengt Eriksson undersöker fenomenet punk.
Klicka på bilden för förtoring.
Det kommer fler artiklar från Musikens Makt, bl.a en intervju med The Clash.

27020-406

Mer Iggy i Örebro

Klicka på klippen för en fet förstoring.

 

Nutidshistoria - punkrockare spelar i Örebro II

27020-403

Nutidshistoria - punkrockare spelar i Örebro

Att punk inte gick hem i stugorna 77-78 är knappast något nytt. Nej, att öppet visa sin avsky för punk var inget man höll inne med. Och att därför möta punkband som spelade i mindre orter med att kasta sten, flaskor eller annat låg helt i linje med de känslor som punken väckte. Att skylla bara på raggare är lite för enkelt. Det handlade om vanliga Bosse och Lasse-snubbar. Och om nu Jam var så dumma att de kom till folkparken i Ronnyby, ja då var det viktigt för de ölstinna hockykillarna att visa sitt missnöje med några välriktade stenar mot punkjäveln Paul Weller.

Man kan nästan le åt eländet idag. Lite på samma sätt som att DiLeva nu blivit folkkär och att snubbarna som en gång kastade ägg på honom bara för att han hade tejpad lock i pannan, finns nu bland de som uppskattar DiLevas musik. Men man bör inte glömma att punkrockarna var så chockerande att de gav upphov till känslor så starka att Svensson tog sig rätten "att slå in lite vett i skallen på dem". Vuxna kunde med den ursäkten banka på en tonårig tjej för att hon hade snaggat hår och såg ut som en kille, fråga bara Christina Ros.

Idag är det svårt att se vad som var provocerande med punkarna. Men om man sätter in punkarna i rätt kontext nämligen det småproggiga 70-talet med Gul&Blå-mode, täckjackor, moonboots och långt hår på alla. Sticker en ilsken röd frisyr ut likt ett utropstecken. Att dessutom ha hål i öronen, trasiga kläder med slagord som "Jag hatar Sverige" och lyssna på "skrik och skrän" från obildade musiker utan politisk ideologi. Ja, då får man inte ens acceptans hos proggarna eftersom "punken var facistoid" och/eller "ett sjukt popmode".

Anders And (Sarah Coffman) har skickat lite klipp från lokalblaskan i Örebro. Och hur det gick när staden fick besök av punkrocken. Först ut Iggy Pop.
27020-404
27020-405

JAPOP

JAPOP, Meningslöst Motstånd (Pharlophone)
Den här gossen har fått ordning på sina artistiska muskler. Tät och händelserik pop, bra text och melodi. Mycket, mycket av den speciella känsla som The Hollies hade på sin tid. Och en antydan om hur skojiga dom kunde ha varit idag. Grattis allihop - nu river vi av tejpen från plånboken!
Mats Lundgren Schlager Nr 21 - 21 juli 1981

JAPOP, Moderna Museet Stockholm
Som en av de sista aktörena på en mastig nonstopgala i MM:s trädgård en solig sommarsöndag äntrar Janne Andersson POP scenen.

Öronen börjar mist sagt bli trötta efter många timmars musiklyssnande av band som KLO, Diestinct, USCH, Tant Strul och KSMB.

Men där står dom och där låter dom.

Janne Anderssons musik tror man sig kunna efter några års lyssnande av glad oförarglig pop både med JAPOP själva och med Anderssons tidigare band Mandarines.

Men det här är faktiskt något nytt.

Inte bara att texterna äntligen börjar få någon mening och lämnat det tidigare svensktoppsstadiet, utan även musiken har lyft många centimeter.

Nästan samma fyndighet som dB´s intelligenta, men ändå så elementära pop. Nästan samma kraft, lyft och styrka som Skids (eller U2´s) stridsfältspop.

JAPOP inleder, det för mig helt nya programmet, med "Dödens stad" och jag hör Jam framför mig. Dom avlevererar "Teater", "Väntan" och "24 karat" och jag hör framför mig något som nästan är färdigt, komplett, det behöver bara växa på sig ännu ett tag.

"24 karat" är en sång om livskvalité, säger Janne med sitt alltid så avväpnande leende. Smilfinkeri? Mask? Jag tror inte det, det verkar hela tiden så äkta och förenklar möjligheterna till ovärdelig publikkontakt många grader.

Nye basisten Tony Maneri från Moderns och "gamle" Stefan Hjelm bakom trummorna kompletterar Janne Andersson till något som för gruppen tillbaks till de verkligt intressantas skara.

Nu fattas det bara de sista stegen.
Dom är NÄSTAN tagna.
Lars Nylin Schlager Nr 21 - 21 juli 1981

Japop - Meningslöst Motstånd - Singel
Japop - Dödens stad - Live Tonkraft
Japop - Till dej - Live Tonkraft
Japop - 24 Karat - Lp:n Rysk pop

Raggare rövade bort punkare

"De lovade att bränna av mitt snaggade hår"
Raggare rövade bort punkare

Mora

Punkaren Mikael Eriksson, 16, kidnappades av tre raggare. Han misshandlades under en timme i bilen. En av raggarna hotade att bränna av hans snaggade hår med en cigarrett. Med en gevärspipa mot ansiktet fick han slutligen reda på att han bara hade två minuter kvar att leva.
- Jag var så rädd att jag skakade. Trodde de skulle skjuta mig, berättar Mikael Eriksson för Aftonbladet.

När han släpptes fick han springa gatlopp över en dammbro medan en av raggarna sköt sju hagelsvärmar upp i luften.
   Det här hände i Mora på skärtorsdagen. I går började rättegången mot de tre raggarna. De är anklagade för bl a människorov.
   Mikael Eriksson går i gymnasiet i Mora. Han är en lång smal kille, lite blyg. I våras tog han mod till sig och klippte sig som en punkare.
   Samtidigt började han en gitarrkurs. Han ville börja spela punkrock och är med i ett litet kompisband som sångare.
   I Mora finns det bara fyra killar med den här frisyren. De attackeras dagligen av kommunens bilburna ungdom.

FYRA PUNKARE I MORA
Den Aggressivaste raggaren sa vid rättegången:
- Jag ville ge honom en propp för att han är punkare. Jag gillar inte typen. Man vet väl hur såna är med hakkors och sånt. Vi skulle skrämma honom ordentligt.
   Mikael Eriksson, 16, har aldrig burit några hakkors. Han var klädd i jeans och svart skinnjacka den här kvällen.
   Mikael var väldigt nervös när han berättade om vad som hände natten till långfredagen!

27020-402
HAN TOG STRYPTAG
Jag stod vid kajen, vår samlingsplats, klockan var halv tio. Då hörde jag en bil som körde upp bredvid oss. En av killarna hoppade ur och bröt ner mig så att jag låg på gatan med honom över mig. Han slog mig i ansiktet och frågade varför jag var klippt på det viset. Sen tog han stryptag.
   Efter några minuter knuffades jag in i bilen bredvid chauffören. En annan av raggarna satte sig vid sidan om mig och fortsatte misshandeln mot ansiktet.
   Vi körde runt en stund. Sen åkte vi upp mot Kråkberg och där stannade de. Två av killarna gick ur och hämtade ett hagelgevär. Den tredje, han som var aggressivast, drog mig med till ett uthus.
- Vi ska se om den där punkaren som vi tog hand om i går ligger kvar ännu, sa han.
   Sen slet han in mig i bilen igen. En av killarna tog en cigarrett och sa att han skulle bränna av mig håret. Han frågade också om det fanns en kniv i bilen.

Sen stack killen som satt i framsätet fram geväret i mitt ansikte och sa: Nu har du bara två minuter kvar att leva.
   Även den mest aggressive tog geväret och hotade med samma sak. Då blev jag verkligen rädd. Jag skakade i hela kroppen. Det verkade som om de verkligen menade allvar.
   Föraren, som aldrig hotade mig, stannade bilen vid Spjutdammen norr om Mora. Där drog de ut mig. En av killarna började skjuta mot lampor och skyltar. Haglen ven i luften.

GÖMDE SIG I SKOGEN
Sen sa en av dem plötsligt till mig att jag kunde springa i väg över dammbron. Och jag sprang. Jag hörde hur någon sköt. Jag upplevde att de sköt efter mig.
   Jag sprang över bron och gömde mig i skogen och hörde hur bilen startade och åkte efter mig. Jag trodde att de skulle ha tag i mig igen när skotten missat.
   I fyra timmar irrade Mikael Eriksson sedan på vägarna. Föräldrahemmet ligger flera mil från Spjutmodammen. Varje gång han hörde en bil rusade han in i skogen och gömde sig.
   Han kom hem svårt chockad. Han kunde inte tala.
   Dagen efter gjordes polisanmälan och de tre ynglingarna kunde gripas. Mikael Eriksson måste till sjukhus. Fortfarande har han ångest efter händelsen i påskas.
Aftonbladet Text: Tommy Sundberg Foto: Hasse Carlbaum

POP

Start, Rebellernas sista dans (TWIW)
Start kommer från Uppsala och debutsingeln "Rebellernas sista dans" är en hyfsad popsingel. En refräng som man nynnar på, även om några partier i låten känns dansbandsaktika. Bandet har funnits i ett och ett halvt år och kan nog utvecklas för att bli riktigt bra.
Veckans bästa refräng.
Schlager Nr 31 -81

Pang, Pang, Trust me (CTR records/Elektre)
Nackaband som spelar klatschig soul i Motown-anda. Dom gör det riktigt bra och vem kunde förvänta sig att detta skulle dyka upp från Nacka.
Schlager Nr 15 -83

Start - Rebellernas sista dans

Pang, Pang - Trust me

Gatans Lag

Hösten inleds med en rejäl skallning. Skivdebuterande Gatans Lag, från Borås, bjuder tuff gatpunk. Det handlar mestadels om rejält medryckande hulliganhymner om fylla och slagsmål på den 19 spår långa Kjell Hell cdn. 


Det jag gillar med Gatans Lag är att de musikaliskt har rock´n´roll i botten på samma sätt som tidiga Cock Sparrer, ett par lysande exempel på detta är inledande "Skalla sparka sluta aldrig slå" och "Vakta din tunga". I övrigt trampar Gatans Lag musikaliskt fram på bakgatpunkens välkända kullerstenar. Det är svårt att värja sig mot feta knogmackor som "Supa och slåss", "Gatans parlament", "Jag kan inte slåss", "Gatans lag" och MySpace-favoriten "Hata folk". 

Förutom de egna kompositionerna bjuder gruppen två finfina covers, dels den snygga översättningen av Earl Vince and The Valiants (Fleetwood Mac) - "Somebody's gonna get their head kicked in tonight" som i Gatans Lags svenska version blir suveränt röjiga "Skalle spräckt", samt Georg Riedels välkända "Fattig bonddräng" som här förvandlas till "En fattig skinnskalle".

Sammanfattningsvis:
"Alla hängda rövares själar" är helt enkelt en jävligt bra punkplatta. Å andra sidan skulle jag önska en större variation rent textmässigt till nästa skiva och att gruppen dessutom vågar bejaka lite mer ska-influenser som det skitfina slutet av "Ta en öl så blir det bra igen", men detta är ändå petitesser då Gatans Lag helt klart har framtiden för sig.

http://www.myspace.com/gatansslag
www.kjellhell.se

Ny adress till den gubbgrinige Farbror Punk

Här finns den numer den fete och gubbrinige Farbror Punk

Etiquette Mona

Powerpop från Motala.


"Motala har lämnat få avtryck i svensk rockhistoria. Det är i stort sett bara Etiquette Monas egenproducerade singel som kan härledas till denna period. Bandet startade 1978 på Platenskolans gymnasium och var det mest lovande bandet på orten. De flyttade sedermera till Stockholm där de så småningom upplöstes 1981. Även om det på denna inspelning inte är originalsättningen, då bandet hade ett halvårs uppehåll, är den ändå representativ för gruppen och en attans bra punkpoplåt som rönte en del uppmärksamhet i Schlager och på Mats Olssons popsida i Expressen. Joakim har dessutom gjort två singlar var med i Toystol Toys och Soda. Lars har gjort en singel under namnet Lasse Dyna.
Lars Birlev - sång, gitarr, Joakim Hermelin - sång, bas, Claes Ivarsson - trummor."
Hämtat från samlingsplattan "Vägra raggarna benzin" - Punk från provinserna 78-82 vol II (Massproduktion)

Etiquette Mona "Amsterdam" (Fil records) Skivan åtföljs av ett förvirrat brev från Joakim Hermelin. Finns gruppen eller ej? Plattan är inte glänsande, men närapå. Riktig studio och rutin och det skulle bli mycket fint. De är från Motala. Mats Olsson 18 okt -80

Etiquette Mona. De är från Motala och jag har nämt deras singel "Amsterdam". På en kassett med sju låtar fastnar jag för åtminstone några som "Flickor" och "Anna-Bell". Mats Olsson 20 dec -80

Etiquette Mona hittar du såklart på
MySpace.
Vill du ladda hem den finfina singeln, besök då Killed By Death Records - HÄR!

Filmtipset - The Creeping Terror

Dags för lite finfina filmtips på kulturbloggen. Och det är inte vilken skit som helst. Det är dålig skit, ja till och med riktigt dålig skit. Själv hade jag förmånen att se filmen en gång på 80-talet. Nystartade Channel 4 i Storbritannien hade den goda, fast dåliga smaken att sända filmserien "The worst of Hollywood". I serien kunde man till exempel få se Ed Woods klassiker "Plan 9 from outer Space", barnfilmen "Santa Claus counqers the martians", världens enda "dvärgwestern" "Terror of tiny town" och underbara surfmonsterrullen "Horror of Party Beach" samt tidigare nämnda "The Creeping terror".

Jag hade läst om fenomenet kalkonfilm tidigare men aldrig haft chansen att se något i denna spännande genre. Och eftersom Röd Sune i Munkfors hade kontakter i Storbritannien övertalade jag honom om att se till att åtminstone ett par av filmerna i serien "Worst of Hollywood" blev bandade. Två filmer blev det - "The Creeping Terror" och "Plan 9 from Outer Space" tala om jackpot. Efter detta var jag fast i skräpträsket. Behovet var stort men tillgången mager. Dock hade SKY-Channel och programpunkten "The Deadly Ernest Horror Show" den dåliga smaken att sända enstaka kalkonrullar så som "They saved Hitlers Brain" och "The Creeping Terror". Och det är  just den versionen som finns att ladda ner via
Tracker 3 just nu. (Se nedan)

Så har du liksom jag tröttnat på Hollywoods glassiga produktioner fyllda av CGI-effekter? Ja,men testa nåt annat. Våga njuta av uselheten i "The Creeping Terror" en film vars monster verkar vara gjort av gamla mattor och dammsugarslangar. Detta monster rör sig för övrigt så långsamt att skådespelarna som äts upp, själva måste hjälpa till att liksom krypa in i dess mun. Det är helt enastående.

Inne eller ute

Här en liten serie från 1980 som publicerades på Expressens popsida. Serien ritades av en för mig okänd brevskrivare, som på ett skojigt sätt fångade det eviga problemet som popskribenter brottas med, nämligen att man som skribent inte får gilla populära band och artister. Serien föreställer Expressens två stora popskribenter Mats Olsson och Erik Hörnfeldt. Men kunde lika gärna ha handlat om dagens popskribenter.
Ängslig? sa Bill, ängslig! sa Bull.

27020-401
"Titta Erik! Jag har hittat
en jättebra skiva!

"Men Mats-den där är ju populär!"

"Jävlar också!!!"


Blue Boy

Det var inte bara Tant Brun som bytte musikalisk inriktning på 80-talet. Många vars musikaliska intresse vaknat med punken i de tidiga tonåren, växte upp, breddade sin musiksmak och "utvecklades". Vid sidan av postpunken var glam och hårdrock det stora dragplåstret för många punkare. Trots, eller kanske tack vare, en livlig rå-punkscen svepte Heavy Metalvinden in över staden vid vänern - Kristinehamn. De två vapendragarna Kass och Linda från Arabens Anus slog sig ihop med "ärkefienden", från det hos punkarna föga populära boogiebandet YOKUN, - Freddy Åberg, och kompletterade sättningen med Speedy Johansson på gitarr. Kvartetten blev Blue Boy.
Varför man valde just detta namn vet jag inte, då det fanns ett "magasin" med samma namn. Fast det kanske Linda kan svara på i ett inlägg.


I serien "Sweden in Fight" saxad ur fanzinet Heavy Metal Massacre. Kan man läsa nedanstående artikel om Blue Boy.
27020-399
Lars "Speedy" Johansson - Gitarr 19år
Kenth Johansson - Bas 19år
Freddy Åberg - Gitarr, sång 19år
Jan "Linda" Lindström - Trummor 19år
Utgör medlemmarna i BLUE BOY som bildades tidigt 1981.
Killarna hade redan då många års spelande bakom sig.
JAN och KENTH hade t ex tidigare spelat i ett känt svenskt punkgäng.
De första gångerna de spelade tillsammans lirade de covers somt ex Prowler och Strong arm of the law av IRON MAIDEN och SAXON.
De tröttnade snart på att lira andras låtar så FREDDY och JAN började skriva egna låtar som t ex Beast of prey, Hell of a noght, Summons o s v.
Livedebuten gjorde de på en liten Rockklubb i hemstaden Kristinehamn i februari -81.
Det kom 250 bangers som blev totalt överkörda. Sedan dess har de haft lite spelningar då och då men nu verkar det som om de får mer och mer.
I år spelade de in en fyralåtars demotape som de dock inte är helt nöjda med så de planerar att invadera studion igen senare i år för att spela in en ny tare.
FREDDY spelade tidigare också bas i det STATUS-influerade Boogiebandet YUKON men han bestämde sig för att helhjärtat satsa på BLUE BOY.
Deras musik är oftas ösig men ändå polerad metall, låtarna innehåller mycket gitarrspel och slingor och refrängerna är oftast mycket melodiösa, Taste of Victory är en ödesmättad låt i stilla tempo-kanske Sveriges första metallsymfoni, Flash in the night och The Summons är ösiga låtar med klösande, snärtiga gitarrer, Live or Die har malande bas och riviga gitarrer.
Heavy Metal Massacre Nr4 - PHANTOM

Det kan tilläggas att i det Kristinehamnsbaserade metal´zinet MAYHEM finns en intervju med Blue Boy som jag också kan publicera om intresse finns.
Lyssna till BLUE BOY nedan. Låtarna är från olika demoinepelningar. Tyvärr saknar jag bandets "krigshymn" Taste of Victory och enligt Mayhem en av deras bästa låtar med titeln Sauna?!?!
Blue Boy - The Summons
Blue Boy - Keeper of the castle
Blue Boy - Carried through the fire

Tant Brun

Innan Sixten Redlös etablerade sin melodiösa punk fanns Tant Brun. Gruppen kallades ibland Jönköpings Ebba Grön, med viss rätt. Tant Brun var liksom Ebba en trio, Jannä på gitarr & sång, Jacco, bas och Colla på trumpallen, dessutom drog de precis som Rågsvedskollegorna musikaliskt åt pophållet med sin punk.

Till skillnad mot Jönköpings första punkband Seg Deg, lyckades Tanterna fästa sin musik på skiva. 1980 släpptes debutsingeln Nej - Så mycket skit, varav den senare kom att spelas i Ny Våg.


Klockan är tio på kvällen när jag kommer ut till KB-studion i Tenhult. På ett minimalt utrymme ryms 8-kanals mixer och annan apparatur. På väggen över mixerbordet hänger två högtalare. Ur dessa vräker skärande, ylande och taktfasta ljudmassor. En låt är redan inspelad och man håller på att lägga grunden till den andra. "Ok - Så Mycke Skit tagning ett" säger Robban och grabbarna räknar in. De får börja om ett par gånger men till slut sitter det. Dags för gitarrsolo.. Temperaturen i studion har stigit rejält. Ljudisolering fungerar utmärkt även som värmeisolering. Producenten Edde rusar runt med bar överkropp. Han kompletterar Robban på ett kul sätt. När det går bra lyser ögonen på honom och han bubblar av förtjusning. När det går snett blixtrar han till och ser ut att vilja mörda. Robban däremot är lugn som en filbunke.
Det är dags för sångpålägg. Janne är först osäker men efter lite peptalk från Edde lossnar det. Helt plötsligt flyter allt och det går lätt att lägga på bakgrundssång. Halv fyra är allt inspelat och mixningen återstår.
Jönköpingsposten 80-07-22 Text: Peter Blonde

Året efteråt släppes uppföljaren Swärje - Lördagskväll.
Tant Brun "Lördagskväll" (Sjöbo pop)
Det är en fin vecka för punk. Det här är Jönköpings svar på Ebba Grön och deras gitarrist Janne är så lik Thåström att de två inte kan vara i samma rum samtidigt. Erik Hörnfeldt Expressen 26 sept -81

Men då de musikaliska influenserna förändrades insåg man att Tant Brun var ett avslutat kapitel. Punkpopen skrotades och postpunkkostymen plockades fram i form av Sex Machine. Men det är en annan historia.

Tant Brun släppte aldrig någon fullängdare trots ett gediget och bra låtmaterial. Tack vare Heddas kulturinsats kunde jag likt Lena PH "göra min egen skiva" med
Tant Brun - Brun utan sol. En samling innehållande singlarna replokalsinspelningar och mixerbordsupptagningar från b.la Rigoletto.

27020-398
Här kan du lyssna till Tant Brun och själv upptäcka vilket eminent litet punkpopband som fanns i Jönköping för snart 30 år sedan.

Första singeln:
Nej

Andra singeln:
Lördagskväll

Live Rigoletto -82
Kan inte
Duktig idiot

Rigoletto 820516
Härifrån/Kamikazie

Sixten Redlös

27020-397
Hedda 6-10 Redlös i mitten. Finspång till höger och till vänster Petri. 

Det var inte bara Stockholms Negrer som höll den hetsiga punkens fana högt. I Jönköping var man pissförbannade. I de tusen kyrkornas stad fanns ingen plats för unga som ville spala musik, så man ockuperade helt sonika gamla brandstationen.

Ett av Jönköpings mesta och bästa punkband var 6-10 Redlös de hade startat sin bana som Rövens Hämd. Under några intensiva år producerade bandet några helt lysande punkdängor: "Ni ska få ångra", "Hämd", "I wish I woz an animal" och "1000 stöveltramp på ryggen". Låtar som stått sig lika fint som KSMB och Ebbas bästa stunder.

SIXTEN REDLÖS I wish I woz an animal (S-skivor 036-125537)
Punken lever och har hälsan i Jönköping av alla ställen. Med slagord som "Feta kärringar med äkta päls/spänn fast dom över järnvägsräls" platsar dom rakt in i den svenska valdebatten. För slagorden skall vara enkla och raka i år. Se bara på moderaternas buslätta budskap: "Sänkt skatt" och "Mindre krångel i trafiken". Nej, då håller jag på Sixten Redlös. Hur dom låter? För djävligt, kort och gott.
Schlager Nr 9 -85 Text - Håkan Lagher

Lyssna till tidiga Sixten Redlös:
Busspanik
Snutens makt
Olik
Vill inte bli stor
Säg nåt du
Innan mörkret tar min själ

Första singeln:
Ni ska få ångra
Hämnd

Andra singeln:
I wish I woz an animal
1000 Stöveltramp på ryggen

Spår från LPn - Slå larm:
Officer

MySpace hittar du Sixten Redlös.
Punktjafs finner du ALLA Jönköpingspunkband och massor av musik.

Avlutningsvis träffade jag ett gäng unga punkare, från Jönköping, på årets Augustibuller. De ansåg att Sixten Redlös borde spela på nästa års upplaga av Bullret. Så mailbomba bokarna på Augustibuller ni som delar denna åsikt. Och för er som inte vet. Varje gång ni ser namnskylten "Redigering - Henrik Norsell" på Aktuellt, då är det Hedda som suttit vid kontrollbordet. Sångaren Jöjje återfinns i ledningen för P3.

Winds of change

Vänta bara jag ska vissla klart introt.....
Ok, så där!
Ja, som ni ser har förändringens vindar blåst över den tidigare gamle och grinige Farbror Punk. Jag har beslutat att låta gringubben flytta till en reklamfri zon. Ett ställe där jag kan raljera fritt om orättvisorna utan att jag gör reklam för än det ena än det andra. Och nej, än har jag inte fixat en reklamfri blogg. Meddelar när den kommer.

På denna blogg kommer jag helt och hållet att ägna mig åt kulturen, både ny och gammal. Bloggen har haft ett uppsving i antalet besökare och det verkar som om det beror på "Kulturåtervinningen". Dessutom har bloggen fungerat som ett komplement till Punktjafs. Det som inte platsat på Punktjafs har platsat på bloggen.

Med andra ord kära bloggläsare. Från och med nu är jag en glöggstinn och glad kulturbloggande Farbror Punk.
Notera dessutom att jag går i brächen för återanvändning av svensk kultur. Jo, det är mer än trendigt att vara mijömedveten just nu. Alla hoppar på det gröna tåget ja, till och med Bush återanvänder sina tal, gång på gång på....nej vänta, han har ju bara hakat upp sig. Men hur som helst, efter 11 år med Punktjafs kan jag i princip titulera mig knugen av returpunk. Och det är precis så det ska fortgå. Gammal skit ska blandas med ny skit och berika den kulturella myllan.
Därmed önskar jag er en kul-tur. Och kom i håg att det är P1 som som rular hela dagen!

Håll glöggen varm - Farbror Punk

Ps, notera bakgrundsfärgen, den är marsvinsbrun.


Mer Pekingpunk

Då är det dags att lägga ut lite mer Pekingpunk. Denna gång mytomspunna Fucking Garlics, Snaggs klassiska demo och 23 Tills första replokalsinspelning.

Fucking Garlics - 17 år
Fucking Garlics - Vi vill ha upplopp!

Snagg - Veckorevyn
Snagg - Svensktoppen

23 Till - Kroppar

Jag vill fortfarande komma i kontakt med personer med förflutet i Norrköpings punkscen. Jag söker även material i form av pressklipp, foton och inspelningar. Hjälp till att dokumentera den tidiga Pekingpunken.

Malte X - Försent

27020-396
Igår släppte Malte X sin andra fullängdare "Försent". Mina tidigare bekantskaper med den gode Malte har begränsat sig till diverse samlingsskivor. Men jag har alltid uppskattat den högoktaniga blandningen av punk och sleazeig-actionrock på svenska.

På "Försent" är merparten låtar av ovanstående kategori. "Stjärnstoft", "Du är i bild", "Alla mot mej", "Vad är problemet" och "Dött lopp" fräser förbi. Definitivt min kopp med glögg!
Men nu är inte alla spåren veritabla fartmonster. Titelspåret - "Försent" håller igen tempot och bjuder dessutom på en klistrig refräng som sitter efter en lyssning.

Sumering: Malte X visar med all tydlighet att man kan ägna sig åt att spela tuff rock och samtidigt sjunga på svenska.

Dagens favorit: "Alla mot mej"


Skivor till salu

Gör en gammal man extra glad.
Komplettera din samling, köp en skiva!
[email protected]
Skivorna nedan ger en fingervisning om vad som finns i samlingen.
Ja, jag har såklart alla skivor nedan!
27020-395

Tendens om subkulturer - PUNK

För de som missade gårdagens Tendens i P1 om punk, finns möjligheten att lyssna via webben - HÄR!
Följ länken och klicka sedan på senaste sändningen. 
I programmet pratar man med Christer Blomgren och Lasse Dolores från Perverts. Grodan från Terminalpatienten och Irre Terad från USCH.

Personligen blev jag glatt överraskad av att man mest använde musik från Terminalpatienten. Och att man hade en viss slagsida mot Göteborg. För säga vad man vill, Lasse Dolores betydelse för svensk punk, har knappast överexponerats. Dessutom gör Blomgren med Troublemakers fortfarande aktuell och kanonbra punk på svenska.
Del två sänds nästa tisdag och handlar om dagens punkare.

Rockset

Ett av Sveriges första punkfanzines var "Who´s a punk" från Piteå. En av killarna bakom fanzinet, Staffan Björnehult, hade drabbats av punken redan sommaren -76. Då han hade, under semesterresan med föräldrarna, rattat in Discorama från Norrköping, och fått höra "Listen to my heart" med New York-kvartetten Ramones som precis LP-debuterat. Det var två minuter som förändrade allt för Staffan. Han insåg att mitt i bland all svulstig och välproducerad FM-rock fanns det även musik som likt de stora favoriterna - The Who, kombinerade urkraft och popkänsla. Det dröjde inte länge efter "Ramones-incidenten" innan Staffan också hittat Englands då hetaste band, som LP-debuterat med plattan "Teenage Depression" - Eddie and the Hot Rods. "The Rods" var bandet som gav pubrocken ny kraft och banade väg för punken. Expressens Mats Olsson recenserade plattan med rubriken "Ursinning busrock".

Det var i grund och botten Eddie and the hot rods och Ramones som fick Staffan att tillsammans med kompisen Jörgen Forslund starta fanzinet "Who´s a punk" tidigt 1977. De båda tyckte att musiken var så jävla bra att de ville sprida budskapet till hela landet. "Who´s a punk" var visserligen inte först, men de var åtminstone Sveriges nordligaste punkfanzine. Och de skrev tidigt om Piteås musikliv. Ett av banden som av naturliga orsaker hamnade i fanzinet var Rockset. Ett band där Staffan själv agerade sångare. Och om någon undrar, så var de först med att plocka Dr Feelgoods låt "Roxette" som gruppnamn. De må ha stavat finurligare, men precis som Halläningen Per Gessle var de stora fans av gruppens oborstade och fräcka rythm´n´blues och Wilko Johnsons attackerande taggtrådsgitarr.

Musikaliskt hade Rockset just Eddie and the Hot Rods och den engelska pubrocken som främsta inspiration. Men enligt Staffan, utvecklades man genom åren till ett mer traditionellt garagerockband. Man hittade punkens rötter och iplementerade detta i soundet. Bandets andra singel, med småskramliga "Strawberries in the night" på B-sidan, släpptes 1986 och låg i linje med den då framsvepande svenska garagevågen.

Nedan hittar ni dock den första text som skrevs om bandet saxat från "Who´s a punk" Nr 5.

Piteås färskaste rockband heter Rockset. Medlemmar är Ulf Nyström (gitarr), Kris Haugan (gitarr), Kenneth Stenman (gitarr) och Staffan Björnehult (sång). De har tänkt utöka gruppen med en basist, men inte lyckats hitta någon än. Rockset startades i augusti och har naturligtvis inte hunnit med så mycket än. Förutom en spelning så har de hittills bara tränat. De spelar i alla fall förvånandsvärt bra för att vara så nystartade som de är.
Staffan definierar deras musik som punkinfluerad hårdrock. Många av låtarna som de spelar har de lånat från andra grupper, t ex "Blitzkrieg Bop", "Route 66", "Paint it black", "Roxette" (som de knyckt namnet från). Av de egna låtarna som de hittills åstakommit märks, förutom den synnerligen intelligenta "Who´s a punk", främst "Piteå kommun". "Uti den här jävla stan/sökte jag nåt hela dan/någonting att ta mig till/men här står ta mig fan allt still". Och det kan man bara hålla med om. Sammanfattningsvis så finns det hopp för gruppen, vad det blir av dem får framtiden utvisa.

Rockset Live at Grundvik
Spelplatsen var inte den bästa, en sommarstuga en mil utanför Piteå, men giget var skitbra.
Det var inte speciellt många som visste om giget, men det dök i alla fall upp drygt 20 fans. Å en jävla stämning blev det.
Rockset spelade Roxette, Starfucker, Sattelite, My generation, All day and all of the night, Hot brass, Honky Tonk Women, Piteå kommun, Paint it Black + några till. Sammanlagt höll de på ungefär en timme.
Vissa som var där hade aldrig hört gruppen förut och det verkade som om dom alla blev positivt överasskade.
Rockset spelar bra och dom kör med acceptabla låtar. Det är fart över det hela. De försöker röra sig och om man tänker på hur liten scenen var i Grundvik så lyckades dom bra. Speciellt Staffan som under My Generation lyckades ramla ihop bland en massa bråte i ett hörn. Sen blev han förbannad och slog, i bästa Roger Daltrey-stil, sönder mikrofonen mot en trumcymbal. Stort kaos. På slutet stod vi alla å hoppade å dansade i det trånga rummet. Kul. Ett fint gig. Snart ska Rockset spela på kårhuset, kom och kolla in dom då ni som har möjlighet.
Jörgen

Följande skrev Mats Olsson om den läckert Eddie and the Hot Rods-doftande debutsingeln - "Hundattack". "Och svenska Rock Set kan bli hur bra som helst i en rejäl studio med rejäl producent. Redan nu är "Hundattack" (Frontalrock) en fenomenal historia"
Mats Olsson 28 feb -81

Rockset - Hundattack KLICKA HÄR!


Jag är en vit neger

Stockholms Negrer, Jag är en vit neger (MNW)
Allt intellekt säger nej till Stockholms Negrer, den senaste avkomman av tunnelbanerevolörerna KSMB. Vill vi ha ett Slaughter and the dogs på speed? Ett Motorhead som knockar Black Flag på tid? Eller ska brutalpunken få dö i frid? Frågor, frågor, men nånstans mitt i dyngan finns det något attraktivt med Stockholms Negrers totala hämningslösa chockrock.
Piska mig hårt Ebba Grön!
(Börja med b-sidan...)
Text - Lars Nylin Schlager Nr 1 -85

Någonstans sätter Lars Nylin fingret på varför Stockholms Negrer i sina ilsknaste stunder var så förbannat bra. På sin första platta var Stockholms Negrer ett svenskt Black Flag. Ett band med rötterna i 77-punk men med ett större jävlaranamma i expressfart. Ibland brukar jag skylla trallpunken på att Mart överdoserat Toy Dolls, men frågan är om inte den gode Mart i verkligheten spisade Stockholms Negrer? "Död åt alla", "Negerbollar av stål", "Knark e gott", "Jag vill va din slav" och "Mördarmohikanen" har alla klisterrefränger och ilsket ironiska texter som gott och väl kunde ha platsat på "Le som en fotomodell".

För mig personligen gav "Brutal diciplin" mig ett soundtrack för på Saabs löpande band kände jag mig verkligen som "En vit neger". Och att sätta på "Måndag" vrålhögt på bilstereon 04,58 på väg mot Stallbacka och skråla med i texten "Fy, fan vad jag hatar mitt jobb, men jag går dit, jag går dit varje dag i alla fall!" det stavas K-A-T-A-R-S-I-S.
Även om "Den vita apan" inte piskade så hårt hade också den sina stunder som: "Ät skit", "I kväll ska vi sprängas" och "Vi lägger upp oss" en låt som platsar fint i dagens marknadsliberala tid där allt är till salu.

För den som saknar Micke Alonzos vilt vrålande röst, i mitt tycke landets bästa punkröst vid sidan av Thåström och Freddie Wadling, så finns dels plattorna, men också tv-programmet (Norra station), att ladda ner från The Pirate Bay.

Punk i Peking

Punken i Norrköping har för mig länge varit en vit fläck på kulturkartan. Men tack vare Micke Philblad - 23 Till - Per Bertil Birgers har jag nu fått skönja konturena av 70-talets punkvåg även i Kaj Kindvalls hemstad. (Kaj var den förste att spela punk i radio. Sommaren -76 spelade han Ramones-debut-LP)
Micke skickade ett par kassetter med högkulturellt värde. Förutom tidiga replokalsinspelningar och demos med 23 till, finns inspelningar med Snagg, Aggressiva Kostymer, Queen Bitch samt en liveinspelning från 1978 med Norrköpings första punkband - Fucking Garlics. Enligt Micke ett band som idag nått i det närmaste mytisk status. Gruppen hade ingen fast sättning och omgavs av kaos, droger och fylleri. Micke poängterar att låtar som "17 år" och "Viktoria" är på sitt sätt Pekingska punkklassiker som måste sparas för eftervärlden.

Därför kan ni räkna med att när jag rippat kassetterna kommer det att bli en hel del Pekingpunk att kunna ladda ner. Därför vill jag också uppmana att de som har minsta samröre med punken i Norrköping att höra av sig. Bilder, klipp och minnen. Allt är av intresse.

Så som en liten aptitretare några MP3:or
23 Till - 
Anarkisternas paradis - Demo från november -82. Micke skriver: Första riktiga popflirten och vi tyckte den var såååå bra...
23 Till - Kärlekens hus - Demo från maj -83. Janne Önneruds svensktoppsklassiker som senare blev en del av Per Bertil Birgers hårt svängande repertoar.

Snagg - Hjältar. Från bandets enda singel.
 "Men den där obligatoriska singeln, som alla punkband med självaktning skulle göra, dröjde till 1981 och då var det lite över för Snagg.
- En dansbandsstudio, dansbandsproducenter... nej, singeln blev lite tam och inte som jag hade tänkt mig, säger Anders Ekelund. (Norrköpings Tidningar 21:dec 2005 - Text Micke Philblad) Nåväl, själv tycker jag att låten "Hjältar" låter jäkligt bra och är mycket hörvård trots tam produktion.
Snagg - Lukrativ liten vän. Singelns tredjespår. En lugnare låt som försetts med saxofon. Och det vet ni alla att jag är svag för saxofoner i punk.

Peking SS - Peking SS. Från bandets första demo.
Peking SS - Sjunger acapella. Kanske var Peking SS inspirerade av Bitch Boys eller Boppers. Hur som helst bevisar Peking SS att punk är roligt.
Avslutningsvis verkar det som om den utlovade historiken om Peking SS uteblir. Jag har väntat i snart två år och ids inte tjata mer. Men kanske kan publicerandet av bandets musik generera att någon känner sig manad att teckna Peking SS historia.
Hoppas kan man ju alltid.

Fakta:
Norrköping kallas ibland för "Peking". Detta efter att Sven Hedin en gång förklarat att "Peking respektive Nanking betyder Norra respektive Södra Staden, ungefär som Norrköping och Söderköping". Staden kallas ibland "Surbullestaden", och norrköpingsborna för "surbullar", ursprunget till detta är dock omtvistat. (Hämtat från Wikipedia)


Nutidshistoria - 70-talet: Raggare - punkare

27020-394

Är det sant att raggare och punkare inte tål varandra?
Häng med har frågat två gäng i Kristinehamn vad de tycker om varandra. Och en sak har de i alla fall gemensamt: De anser att massmedia bär en stor del av skulden till att raggare och punkare är fiender.
Stämmer det? Slåss man bara för att det står i tidningarna att man slåss? Vad tycker du? Hur är det med ditt eget gäng? Ring eller skriv till Häng Med och berätta.

PUNKARNA:
Vi törst inte gå ut på kvällarna.

- Folk hemma på gatan ser ner på oss. Hemma är de heller inte förtjusta. De vill vara stolta över sin son, men mest är de nog rädda för vad grannarna och bekanta ska säga.
Det säger Arne Larberg, Göran Wallinder, Stefan Carlén och Jan Lindström.
De är några av det 20-tal punkare som finns i Kristinehamn.

- Ibland händer det att äldre personer ryggar tillbaka när de ser oss komma gående. Här i stan blir vi ofta särbehandlade. Speciellt i affärer. Där kan det hända att vi får vänta en halvtimme på något som tar några minuter att fixa, säger Janne.

- Vi är punkare av många orsaker. Främst vill vi protestera mot det etablerade samhället. Dessutom gillar vi musiken och att klä oss annorlunda, påpekar Stefan.

Killarna har mycket bestämda åsikter om mode.

Udda klädsel
- Vi vill klä oss udda och billigt. Det är viktigt att kämpa mot kommersialiseringen av punken. Det som hände i Stockholm, när skinheads vandaliserade en affär med punkmodeprylar, är inte så konstigt. Visst är det snett att en affär försöker sko sig på en anti-kommersiell rörelse som punken, menar Stefan.

Göran, den här kvällen i ljust hår, är negativ till folks reaktioner.
- Om en tjej färgar håret är det okej, men kommer en kille med bara en liten färgad slinga blir det uppståndelse och ramaskri. Folk har så mycket fördomar vad gäller hår och klädsel.

Spänningen mellan punkare och raggare är påtaglig i Kristinehamn.

Blir jagade
- Vi blir jagade av raggare, säger Arne. Inte nog med att de är äldre, det går dessutom fem raggare på en punkare.
- Vi vägrar att gå ut på stan en fredag- eller lördagskväll. Enda chansen att klara sig Kungsgatan fram, vore att alla punkare gick tillsammans. Vi måste hela tiden akta oss och nu har vi vissa säkra omvägar som vi tar, säger Stefan.

Orsaken till problemen är många tror killarna.

Påverkade av massmedia
- En anledning till att raggarna är ute för att slå oss är nog för att de är påverkade av massmedia. Där står det att raggare ska slå punkare. Dessutom upplever de nog att vi tar en stor del av uppmärksamheten från dem, tror Arne.

- Mycket beror nog på kompistryck. De är tvungna att hävda sig inför omgivningen, menar Göran.

- Just nu är det inne att slå Göran, skrattar Janne. Det har blivit en sport och falska bloddrypande historier avlöser ständigt varandra.
- Värst är ändå s k Svenssons. De har också läst i tidningarna. När inte poliserna kan rensa upp bland de hemska punkarna, tar de lagen i egna händer.

På musikfronten är det dåligt ställt i Kristinehamn.
- Vi åker ofta på konserter i andra städer. Här i stan är det hopplöst, suckar Arne.

Svårt få lokal
- Vi har planerat i ett halvår att försöka arrangera någon spelning, men det är omöjligt att ordna med lokal och vakter. Det har funnits lokaler, men verksamheten har lagts om och folkdansarna har tagit över.

Just nu finns det 4-5 band i stan. I gänget spelar alla utom Arne. Banden har lättare att få spelningar i grannstaden Karlstad.
- Gillar man inte sport och disco finns inte mycket att göra i Kristinehamn, säger Göran. Vi snackar mycket om alternativ, men det brukar tyvärr sluta med just snack.

- Många tror att punken är död. Det är helt fel. Istället verkar det som vi blir fler i hela landet, säger Janne.
- Fördelen med att vara punkare i en stad som Kristinehamn är gemenskapen. Vi kommer nog alltid att vara udda i någon bemärkelse, avslutar Göran.
Vermlands Folkblad Text: Björn Nordström


Back in Bollnäs

Har befunnit mig i limbo, nåväl i Hagfors, i en tom lägenhet, som nu äntligen är borta.
Mycket har hänt medan jag varit "borta". Pavarotti har käkat sin sista istermuffins. Moderaterna har utsett en vapenvägrare till försvarsminister. Och en före detta krigsmotståndare och senare yrkesmilitär har tagit över Lejonkungens post i Folkpartiet. Dessutom har Centerns boss den så kallade Måådan anpassat sig till centerns nya profil som ett Stureplansparti genom att ta ut en nätt liten extra partilön som ger henne runt 140 K i månaden.
Well, kan ju behövas om Måådan nu ska hänga med CUF:arna och spruta Champagne över Stureplan.
Med andra ord, det känns som en helt normal vecka i alliansens Sverige.
Kontentan blir att inom ett par år kommer ordet lagom att tillhöra samma utdöda kategori som: Solidaritet, Folkhem, Empati, Sjukskriven och Trygghet.
Rösta grönt, köp svart, lev blått och stå aldrig för vad du sa igår. För såklart är även IDEALISMEN DÖD!

Suzie Beats Them All

Minns ni skandalbandet Suzie Beats Them All?
Gruppen gjorde en platta och två "skandalkonserter" i början av 90-talet innan allt tog slut. Nu drygt 15 år senare kommer uppföljningen. Men låt oss ta allt från början.

I slutet av 80-talet, efter de vilda åren med Stoodes, Voodoohead, Motell Hell och andra kaoskonstellationer, var Deep Torkel rejält nedgången. Men så bestämnde han sig. Det fick vara nog. Spik nykter och med en vision om att med rock´n´rollens kraft kunna rädda Mertsi Zane, The Tanks, från att supa ihjäl sig. Startade Deep bandet Suzie Beats Them All.

Tyvärr var Matti för illa därann och kunde inte längre spela. Men Deep lyckades ändå skrapade ihop en tuff line-up, bestående b.la av Freddie Wadling och Nisse Wolhrabe från gamla Lädernunnan och P H Bomberg ex 6-10 Redlös. Snart hade låtar som
"Elevator Boy" och "Pussy talk" tagit form. Tillsammans med några äldre låtar b.la "Voodoo Head" och "I am a bar" från Deep och Gamens tidigare band, spelade man in debutplattan - The King is back, Deep Torkel, The Nightmare returns på skivbolaget Joker Records.

Skivan följdes upp med två minst sagt spektakulära livespelningar på Studion. Spelningarna resulterade i skandalskriverier i kvällspressen, en video finansierad av Bert Milton och hans Private. Samt i förlängningen bandets kollaps. Man kickade helt enkelt Deep plockade in Pelle Almgren istället som sångare. En ny platta planerades men inget hände så Suzie dog och begravdes i all tysthet.

27020-393
Ingen trodde väl att det gamla liket skulle resa sig igen. Men de som känner Deep vet att han har mer än svårt att hålla sig från rocken. Så när jag i början av 2003 väckte den slumrande punkrockare som fanns inom reklamfilmaren Torkel Knutsson råkade jag också öppna Pandoras ask, åtminstone fylldes Suzie med lustgas (höhö) och steg mot skyn som fågeln Fenix. Efter att ha byggt hemsida för The Stoodes passade jag också på att som avslutande skolprojekt, i mediakursen 2005, producera en hemsida till Suzie Beats Them All. En hemsida som snart blir officiell. 

Under 2005-06 spelade man in en uppföljare till Suzie-plattan och till detta gjordes också ett par videor. Varav en av dessa nu äntligen finns tillgänglig för beskådan på Piratfilms hemsida. KLICKA HÄR!
Tilläggas bör också att ett klipp från bandets skandalspelning på Studion även finns att beskåda.